مصرف ماهي و ميزان فشارخون

 

دکتر حسين فخرزاده، بهادر اسماعيلي، دکتر رسول پور ابراهيم، دکتر ايرج نبي پور

 

مرکز تحقيقات قلب و عروق معاونت پژوهشي، دانشگاه علوم پزشکي بوشهر

 

چکيده:

          نقش مصرف ماهي در کاهش بيماري هاي عروق کرونر، مرگ ناگهاني قلبي و جلوگيري از سکته قلبي مجدد مشخص گرديده است، لذا پيشنهاد شده که حداقل يک بار مصرف ماهي درهفته در رژيم غذايي منظور گردد. اما پيرامون رابطة مصرف ماهي و ميزان فشار خون مطالعه اپيدميولوژيک جمعيتي تاکنون صورت نگرفته است. بنابراين براي مقايسه تعداد وعده هاي مصرف ماهي ( يک وعده در برابر 3 ≤ وعده مصرف ماهي) با ميزان فشارخون در سطح جمعيت، اين مطالعه بر روي 1854 نفر ( 739 مرد و 1110 زن) از جمعيت بالاي 19 سال که فاقد سابقة فشارخون بالا، بيماري هاي قلبي و عروقي و همچنين داراي BMI طبيعي بودند انجام گرديد. نمونه گيري به روش خوشه اي ( طبقه بندي شده) تصادفي صورت پذيرفت. ميانگين فشار خون سيستوليک ( 20/14 ± 46/122 ميلي متر جيوه) در کساني که يک وعده ماهي در هفته مصرف مي کردند با ميانگين فشارخون سيستوليک ( 22/16± 35/123 ميلي متر جيوه) در کساني که 3 ≤ وعده ماهي در هفته مصرف مي کردند تفاوتي نداشت ( 50/0P>) . ميانگين فشار خون دياستوليک براي هر دو گروه به ترتيب ( 23/8± 65/79 و 91/8±76/78 ميلي متر جيوه) بود که تفاوتي نداشت ( 05/0P>). چنانچه مصرف ماهي در تعديل ميزان فشار خون نقش داشته باشد، اين مطالعه نشان مي دهد که مصرف يک وعده ماهي در هفته، به مقدار کافي اسيدهاي چرب امگا3 را در اختيار بدن قرار داده و مصرف 3≤ وعده ماهي در هفته نقشي افزون تر از مصرف يک وعده آن، جهت تعديل فشار خون ندارد. از اين رو تا قبل از اينکه نتايج اپيدميولوژيک جمعيتي و کار آزمايي هاي پيشگيرانه ارائه شود، پيشنهاد مي شود که مردم به مصرف حداقل يک وعده ماهي در رژيم غذايي هفتگي يا مصرف 30 گرم در روز تشويق شوند.

 

واژگان کليدي : ماهي، فشارخون، قلب و عروق، اسيدهاي چرب امگا 3