تحقیق ومقاله ارائه مدلی برای تعیین حدود بسته احتمال وقوع ریسک (مطالعه موردی فاکتورهای ریسک در سازه های صنعت نفت)

مقاله با عنوان ریسک و مدیریت ریسک در پروژه های ساخت،

 

  • چکیده

این تحقیق از نوع کاربردی و از نظر ماهیت، تحلیلی و توصیفی است. این تحقیق از آنجهت تحلیلی است که در آن برای جمع آوری اطلاعات از نمونه استفاده شده و بدین دلیل توصیفی است که متغیرهای آن، همانطور که در دنیای واقعی وجود دارند بررسی و گزارش می شوند. در این مقاله بدنبال این هستیم تا با جمع اوری مستندات هزینه های ریسک های موثر موجود در صنعت نفت، با بهره گیری از روشهای آماری حدود ریسکها را شناسایی و تعریف دقیقتری از محدوده مرزی ریسکهای کم، متوسط و پر خطر ارائه نمائیم. بعلت تمرکز پروژه های ساخت صنعت نفت در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی، فازهای در حال طرح ریزی، اجرا و یا تکمیل و با توجه به گستردگی فازها، از منظر تعداد و حجم فعالیت ها، و ویژگی های استراتژیک هرکدام، 3 فاز از 28 فاز بعنوان نمونه موردکاوی شده است.

  • مبانی نظری و پیشینه پژوهشی

در این بخش بترتیب مبانی نظری تحقیق و پیشینه پژوهشی ارائه می گردد.

  • مبانی نظری

در این مقاله هفت کتاب مرجه در زمینه ریسک و مدیریت ریسک مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و معرفی می گردد. بدیهی است تحلیل هر یک از این کتابها نشان خواهد داد که هدف از تدوین این مقاله از الزامات فنی در زمینه مدیریت ریسک می باشد.

در این کتاب پس از بررسی مدل ها و مفاهیم مطرح عمومی در مدیریت پروژه، به جایگاه و نقش ریسک در قرارداد ها و روش های اجرایی پروژه پرداخته شده است. این کتاب تلاش دارد با به تصویر کشیدن نمای کلی فعالیت های موجود در پروژه های ساخت، ذهن خواننده را وارد دنیای کارفرمایان، مشاوران و پیمانکاران پروژه های ساخت نماید. از معایب آن می توان عدم ارائه روشی در جهت شناسایی و تحلیل ریسک ها ذکر کرد. این کتاب ویرایش چهارم سند استاندارد پیکره دانش مدیریت پروژه  توسط کمیته استاندارد موسسه PMI [1] می باشد. در این کتاب تعریف جامعی از مدیریت پروژه و مفاهیم مرتبط با آن گنجانده شده و چرخه حیات مدیریت پروژه و فرایند های مربوطه تشریح شده اند. از محاسن این کتاب شرح کامل فرایندهای مدیریت پروژه براساس استاندارد پیکره دانش مدیریت پروژه است.

  • متدولوژی تحقیق

تحقیق حاضر مورد کاوی واقعی و عینی می باشد و از نتایج آن می توان به طور عملی استفاده کرد. این تحقیق از نوع کاربردی و از نظر ماهیت، تحلیلی و توصیفی است. تحقیق کاربردی در جستجوی دستیابی به یک هدف علمی است و تاکید آن بر تامین سعادت و رفاه توده مردم و بهبود محصول یا فرآیند (آزمودن مفاهیم نظری در موقعیت های مسائل واقعی) است. این تحقیق از آنجهت تحلیلی است که در آن برای جمع آوری اطلاعات از نمونه استفاده شده و بدین دلیل توصیفی است که متغیرهای آن، همانطور که در دنیای واقعی وجود دارند بررسی و گزارش می شوند.

 

 

بازدیدها: 12

18,000 تومان