تحقیق ومقاله ارائه مدلی جهت سنجش توسعه پایدار در شهرها (مطالعه موردی استان خراسان رضوی)

مقاله با عنوان رابطه بین شاخص های شهرنشینی و توسعه پایدار

  • مقدمه

طي صد سال اخير، شهرها درصد زيادي از جمعيت جهان را به سوي خود جذب كرده اند.  براي اولين بار در تاريخ تعداد كساني كه در شهرها زندگي ميكنند، به همان اندازه افراد ساكن در بيرون از شهرها رسيده است. پيشبيني هاي سازمان ملل برآورد كرده است كه تا سال 2030 بيش از 60 درصد مردم جهان در نواحي شهري زندگي خواهند كرد. با وجود اينكه شهرها تنها حدود 2 درصد از سطح زمين را اشغال كرده اند، آنها بيش از نيمي از جمعيت جهان را در اختيار دارند، كه با نرخي حدود 55 ميليون تن در سال، در حال افزايش است. آنها 4/3 منابع جهان را مصرف كرده و اصلي ترين توليد كننده ضايعات در جهان هستند. شهرها به دليل نياز به انرژي و خوراك به ساختارهاي بزرگ انگلي تهي كننده و تحليل برنده جهان تبديل شده اند [1]. شهرها هم اكنون منابع و مواد را از سرتاسر جهان به سوي خود جذب مي كنند. تحليل رفتن و تخريب لايه ي ازن، تهديدي را كه به وسيله ي شهرها و ساز و كارهاي توسعه اي آنها مطرح مي شوند، كاملا روشن نموده است [2]. لوئيز مامفورد [3]، شهرهاي آينده را شهري ميداند كه به پايين ترين سطح امكان زندگي فعال، خودكار و غير ارادي و به سطحی كاملاً بي احساس و عاطفه تنزّل يافته و ماشين ها حاکم بر کارهای روزمره انسانها گردیده اند. براي جلوگيري از رسيدن به  جايگاهي كه مامفورد براي شهرهاي آينده پيش بيني كرده است، نيازمند پژوهشي وسيع و جامع در زمینه توسعه پایدار شهر ها هستیم.

  • متدولوژی تحقیق

متدولوژی تحقیق در مقاله حاضر از نقطه نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر جمع آوری اطلاعات و داده ها، توصیفی و از شاخه پیمایشی دلفی می باشد که هدف آن کسب اتفاق نظر از خبرگان آشنا با موضوع مقاله است.

  • روش تحقیق

این مقاله در ابتدا با تهیه طرح مقاله، اقدام به جمع آوری ادبیات موضوع گردیده و سپس با طراحی الگوی مفهومی پیشنهادی، پرسش نامه ای برای جامعه آماری طرح می گردد. در نهایت پس از توزیع و جمع آوری پرسش نامه ها و نظرات پاسخ دهندگان و بر اساس تجزیه و تحلیل داده های حاصل از آن به نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد پرداخته می شود. در این مقاله اهم وظایف و فعالیتهای انجام گرفته عبارتند از تعیین فرضیه های مقاله، جامعه آماري، روش نمونه‏گيري، قلمرو تحقیق، تجزيه و تحليل داده‏ها، تعیین روایی و پایایی پرسش نامه، آزمون فرضیات مقاله که در زیر به تعریف و روش انجام هر یک پرداخته می شود.

  • پیشینه پژوهشی

در این بخش پیشینه پژوهشی در زمینه عوامل توسعه پایدار شامل پایداری اقتصادی، پایداری زیست محیطی، معیارهای دستیابی به توسعه پایدار و شاخصهای توسعه پایدار مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نقطه نظرات برخی از اندیشمندان در این رشته بیان می گردد.

بررسي و شناخت وضعيت فعلی  و موانع توسعه ي پايدار شهری از مسايلي است كه این روزها در برنامه ريزي های شهري، مطرح شده است. استفاده از شاخصهاي توسعه ي پايدار در ابعاد اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، بهداشتي و آموزشي ميتواند بعنوان معياري مناسب هم براي خدمات شهری و هم در جهت رفع مشكلات و نارساييها در حصول رفاه اقتصادي و سلامت جامعه در رسيدن به توسعه ي پايدار شهري باشد [5]. شاخصه هاي توسعه پايدار بايد ابعاد توسعه ي پايدار را تعریف نمایند. به عنوان مثال شاخصه هاي مطرح توسعه ي پايدار عبارتند از شاخصهاي اجتماعي، اقتصادي، زيست محيطي و بنيادي [6]

 

بازدیدها: 11

18,000 تومان