تحقیق ومقاله ارائه مدلی جهت مدیریت استراتژیک منابع انسانی در گمرک ایران

مقاله باعنوان مدیریت استراتژیک منابع انسانی

  • مقدمه

حوزه مدیریت منابع انسانی استراتژیک[1] (SHRM) در طی دو دهه ی اخیر دستخوش سیر تحولی قابل توجهی گردیده است. مطالعه ی اقدامات جهانی نشان می دهد که جهت کسب مزایای رقابتی و سهم بازار بیشتر توسط سازمانها، باید بر نقش سیستم SHRM بعنوان ابزاری اصلی (نه ابزاری فرعی) تا کید کرد. مطالعات منابع انسانی در مدیریت استراتژیک در اواخر دهه 1970 آغاز شد. مدلهای اولیه طراحی منابع انسانی استراتژیک در اواسط دهه 1980 مطرح گردیدند. این مدلها بیشترین تأکید را بر پیروی استراتژی منابع انسانی از استراتژی سازمان می دانستند. اما اولین مدلهایی که توانستند استراتژیهای متفاوتی را برای موقعیتهای مختلف سازمانها عرضه کنند، مدلهای توسعه یافته از سوی جکسون بودند. پس از آن در سال 1990 مدلهای دیگری نیز بر مبنای دو عنصر ( نوع بازار کار و نوع کنترل) مطرح گردید. سرانجام در سال 2000، پیتر بامبرگر و مشولام  اقدام به تلفیق مدل مبتنی بر کنترل و مدل مبتنی بر منابع نمودند. این مدل از آن جهت با موفقیت مواجه شد که به طور همزمان تمرکز و توسعه را تحت پوشش قرار می داد (. فقدان مدیریت منابع انسانی استراتژیک در سازمانهای ایرانی، یکی از مشکلات مهم محسوب می گردد. دلیل عدم توجه کافی به این حوزه از سوی بسیاری از سازمانهای ایرانی آنست که منابع انسانی آنها بعنوان یک هزینه ی عملیاتی تلقی می شوند و نه بعنوان پایگاهی برای سودآوری یا سرمایه گذاری. این در حالی است که اگر استراتژی مناسبی برای منابع انسانی، طراحی سیستم ها، آموزش، ارتقاء و توسعه شغلی کارکنان وجود داشته باشد، در دراز مدت باعث کسب سود بیشتر و پایدار می گردد

ادبیات نظری

فعاليت هايي که بطور کلي در مديريت استراتژيک انجام ميشوند عبارتند از تدوين استراتژي ها (تدوين ماموريت و رسالت، تدوين چشم انداز، تجزيه و تحليل عوامل محيطي، تجزيه و تحليل عوامل داخلي، تدوين استراتژي ها، انتخاب استراتژي ها، تعيين اهداف بلندمدت، بيانيه ارزش)، اجراي استراتژي ها (تخصيص منابع، تعيين استراتژي هاي وظيفه اي، تعيين خط مشي ها، تدوين برنامه عملياتي يا اجرايي، نهادينه سازي استراتژيک) و نظارت و ارزيابي استراتژي ها. معمولا اعضاي هيئت مديره، مدير عامل، سهامداران، معاونين جزو استراتژيست هاي شرکت محسوب مي شوند. استراتژيست ها مسئول تدوين استراتژي و برنامه استراتژيک و پشتيباني از اجراي آن استراتژي هستند. در این راستا تحقیق حاضر برای تعیین استراتژی مناسب برای سازمان مورد تحقیق مراحل زیر را طی می نماید.

  • اجرای تحقیق

این تحقیق از دیدگاه هدف از نوع کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و پردازش اطلاعات، توصیفی – تحلیلی محسوب می شود. تمرکز در این تحقیق بر روی داده های حاصل از نتایج پرسشنامه های بررسی نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدهای محیطی در اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران قرار داده شده است. جامعه آماری در این تحقیق  مشتمل بر کلیه کارکنان، مدیران و مسئولین اجرایی و ستادی گمرک ایران‏ در سال 2012 می باشد. لیست پاسخ دهندگان انتخابی شامل مدیران و مسئولین تعداد 184 نفر می باشد

بازدیدها: 32

18,000 تومان