تحقیق ومقاله اصول و مبانی جرم انگاری

مقاله با موضوع  مهمترین اصول حاکم بر جرم انگاری

بیان مسئله:

بررسی جرم انگاری ، محتاج تبیین جرم و ویژگی‌ها ، ماهیت و حدود مترتب بر آن است . به بیان دیگر ، جرم انگاری ذاتاً و ابتداءً و حسب مورد ، در خصوص هر یک از عناوینِ ملاک نظر یک مقنّن ، معلّق به تلفیق بایسته های حقوق جزای عمومی و  حقوق جزای اختصاصی است . ناگفته پیداست که ، هر فعل یا ترک فعل و رفتاری را که قانون گذار بر آن مجازاتی در اقسام ِملاک نظر بار و بر آن ضمانت اجرائی مترتب می داند ، وصف جرم داشته و نتیجۀ جرم انگاری است  . این تعریف در منظر عرف و شرع ، ماحصلِ تفکر خاص است . جرم انگاری در کنار هر عنوان ، وصفِ خاصی را متبادر بوده لکن در کلیّت امر ، استنباط از نظر مقنّن ، متاثر از توجه به قواعد خاصی در جرم دانستن افعال بوده و در حقوق کیفری ایران ، این فرضِ  اجتناب ناپذیر ، منصرف بر عمومات اسلام و فقهِ حاصل از آن است . جرم‌انگاری را فرایندی دانسته اند که به موجب آن قانون گذار با در نظر گرفتن هنجارها و ارزش‌های اساسی جامعه و با تکیه بر مبانی نظری مورد قبول خود و طبعاً متاثر از نظام عقیدتی مشخص ، فعل یا ترک فعلی را ممنوع و برای آن ضمانت اجرای کیفری وضع می‌کند بر این اساس، جرم انگاری امری پسینی و مبتنی بر علوم زیر ساختی همچون فلسفه حقوق، فلسفه سیاسی و علوم اجتماعی است .

اهداف پژوهش:

1 . بررسی اصول و مبانی نظری جرم انگاری

2 . بررسی روش ها و مبادی جرم انگاری در حقوق کیفری ایران

3 . بررسی مبانی سیاست جنائی

4 . بررسی تقابل یا تعامل جرم انگاری و سیاست جنائی

جنبه نوآوری یا هر ویژگی جدید تحقیق فعلی نسبت به تحقیقات قبلی

با عنایت به اینکه حقوق کیفری ایران، مبتنی بر حقوق جزای اسلام و متاثر از قواعد شرع است و توجهاً به قلّت منابع مرتبط با بحث مورد نظر و با التفات به ارتباط پایان نامه با حوزه های متعدد حقوق کیفری بویژه نظریات و مکاتب نوین جرم شناسی، موضوع حاضر نوعاً خاص و واجد جنبه نوآوری است .

راب وایت و فیونا هینس در خصوص جرم انگاری می نویسند : جرم انگاری یا جرم تلقی کردن قانونی یک فعل یا ترک فعل ، فرآیندی است که به وسیله آن رفتارهای جدیدی به موجب قوانین کیفری ، مشمول قانون جزا می گردد . [ در قبال آن مفهوم جرم زدائی که به معنای دقیق کلمه ، یعنی زدودن برچسب و عنوان مجرمانه از یک عمل یا یک رفتار قرار دارد ] . در هر حال این سوال مطرح است که چه کسی قوانین و چرا قوانین را ایجاد کرده و منافع چه کسانی در آن انعکاس می یابد . [1]

 

بازدیدها: 11

28,000 تومان