تحقیق ومقاله اولویت بندی فاکتورهای ریسک موثر در پروژه های ساخت (با رویکرد استاندارد PMBOK)

مقاله با عنوان فاکتورهای ریسک موثر در پروژه های ساخت

  • مقدمه

توجه به ریسک یکی از مهمترین عناصر مدیریت در پروژه های مهم می باشد. هیچ پروژه ای از پدیده های غیرقابل پیش بینی ایمن نیست. اختلاف همیشگی برنامه ریزی و اجرای واقعی پروژه ها در محدوده زمان، هزینه و کیفیت ناشی از تاثیر ریسک های مثبت یا منفی در دوره عمر پروژه می باشد که بعضا غیرقابل شناسایی نیز هستند. بطور کلی مديريت ريسک فرآيند سيستماتيکي است که طي آن فاکتورهاي ريسک شناسايي و تعريف مي‌شوند و براي حداقل کردن تاثيرات آنها برنامه‌ريزي مي شود. مدیریت ریسک می تواند با شناسایی فرصت ها و تهدید های در پیش روی پروژه و برنامه ریزی مواجهه با آن ها، اهداف پروژه را بهتر محقق سازد. مدیریت ریسک عوامل اثرگذار بر سرعت یا کندی پیشرفت پروژه را پایش و راه حل های مقتضی مواجهه با آن ها را به مدیریت پروژه ارائه می نماید. طراحی فرایند های مدیریت ریسک برای بکارگیری در پروژه ها می تواند بر مبنای ابزارها و استانداردهای متفاوتی صورت گیرد، اما به هر ترتیب پیاده سازی یک نظام منسجم و موثر برای بکارگیری فرایندهای مدیریت ریسک می تواند کاری بس دشوار در محیط سازمان باشد. در مرحله پیاده سازی نه تنها ابزار مورد استفاده دارای اهمیت است بلکه فرهنگ استفاده از آن ابزار در محیط سازمان نیز نیازمند ایجاد می باشد (کیوانلو، علی و دیگران، 2009). بطور کلي ريسک از سه عنصر واقعه يا تغيير ناخواسته، احتمال رخ داد واقعه و تاثير آن واقعه تشکيل مي شود که با به دست آمدن اين سه عنصر، ريسک تعريف مي شود. پروژه ها در شرایط کنونی بازار و تجارت در هر لحظه از زمان در معرض مواجهه با بحران قرار دارند.

  • مبانی نظری و پیشینه پژوهشی

در این بخش بترتیب مبانی نظری تحقیق و پیشینه پژوهشی ارائه می گردد.

  • مبانی نظری

در این مقاله با رویکرد استاندارد PMBOK که توسط موسسه مدیریت پروژه آمریکا تهیه و منتشر شده است (برنامه‌ریزی، شناسایی و تحلیل کیفی ریسک، کمی سازی و آنالیز ریسک، پاسخ، نظارت و کنترل ریسک) به مدیریت پروژه نگریسته می­شود و با بدست آمدن فاکتورهاي اصلي، تاثير زماني، هزينه‌اي و محدوده‌اي آنها بررسي و ریسک ها از منظر اهمیت، اولویت بندی خواهند شد.

بر طبق استاندارد پیکره دانش مدیریت، پروژه ریسک یک رویداد غیر حتمی است که در صورت اتفاق، حداقل روی یکی از اهداف پروژه مانند زمان، هزینه، محدوده یا کیفیت اثر مثبت یا منفی دارد. هدف مدیریت ریسک افزایش احتمال و اثر رویدادهای مثبت و کاهش اثرات و احتمال رویدادی مضر برای پروژه است. با توجه به تعریف جامع فوق از ریسک، میتوان دریافت که در پروژه ها دو نوع ریسک وجود دارد

  • تدوین ریسک های پروژه

ساختار شکست کار پروژه را می توان بکمک ابزارهای زیادی ایجاد نمود. ولی اغلب، این کار با استفاده از یادداشت های چسبی (حاوی نظرات متخصصین) توسط تیم پروژه و بمنظور تقسیم پروژه به بخش های کوچکتر و قابل کنترل انجام می گیرد. این بخش های کوچک همان مواردی هستند که توسط مدیر پروژه مدیریت شده و براورد، زمان بندی، تخصیص نیروی انسانی، بودجه بندی و مدیریت ریسک در مورد آن ها صورت می گیرد. بسیاری از تیم های پروژه به اشتباه تصور می کنند که مدیریت ریسک، فقط یک ارزیابی سطح بالا از ریسک های پروژه است. در صورتی که مدیریت ریسک، علاوه بر ریسک های کلی پروژه، به شناسایی ریسک های تک تک فعالیت های پروژه نیز توجه دارد. لیست ریسک های معمول در این تحقیق که از منابع مختلف تهیه گردیده اند، بصورت خلاصه در ادامه بیان می گردد.

بازدیدها: 12

18,000 تومان