تحقیق ومقاله بررسی رابطه بین توسعه بخش مالی و صادرات در کشورهای خاور میانه

مقاله با عنوان رابطه بین توسعه بخش مالی و صادرات کشورهای خاورمیانه

 

  • مقدمه

پژوهشهاي علمي نشان ميدهند که بازارهاي مالي ميتوانند نقش مهمي در رشد اقتصادي بازي کنند [1]. یک سيستم مالي کارا، سرمايه را از سپرده گزاران به  متقاضیان وام واگذار می کند و منابع را به سمت پروژه هاي مولد و سودآور هدايت ميکند. ر قدر بهره وري سرمايه گذاري بيشتر باشد، نرخ رشد اقتصاد نيز بيشتر خواهد بود [2]. برخی از اندیشمندان معتقدند که بازارهاي مالي مغز سيستم اقتصادي و کانون اصلي تصميمگيري هستند و چنانچه اين بازارها با شکست و نارسايي مواجه شوند، عملکرد کل سيستم اقتصادي آسيب خواهد ديد [3]. نگاه اقتصاددانان به طرز عجيبي طي ٥٠ سال اخير نسبت به اهميت سيستمهاي مالي براي رشد اقتصادي تغيير كرده است.

  • بررسی ادبیات موضوع

در این بخش بترتیب مبانی نظری و پیشینه پژوهشی و ضرورت انجام تحقیق، ارائه می گردد.

  • مبانی نظری

در این قسمت به بیان معانی ارکان هفتگانه جنبه های مختلف توسعه مالی می پردازیم. این تعاریف بر مبنای تعریف های پذیرفته شده در گزارشهای سالیانه انجمن اقتصاد جهانی گردآوری و ارائه شده است.

1- محیط نهادی

محیط نهادی شامل قوانین و مقرراتی است که توسعه عمیق و کارآ واسطه گرهای مالی، بازارها و خدمات را مجاز می کند. این شامل قوانین فرادستی، مقررات و نظارتهای بخش مالی و همچنین قراردادهای الزامی و همکاریهای دولتی است.

2- محیط کسب‌ و ‌کار

فضای کسب و کار به آن دسته از عوامل موثر بر عملکرد بنگاههای اقتصادی گفته می شود که مدیران بنگاههای اقتصادی نمی توانند آنها را تغییر داده یا بهبود بخشند. محیط کسب و کار بر موارد

  • متدولوژی تحقیق

این تحقیق از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی و به لحاظ جمع آوری داده ها، از نوع کتابخانه ای و به لحاظ روش، جزء تحقیقات همبستگی محسوب می گردد چراکه با استفاده از مدلهای اقتصادسنجی، در پی تبیین رابطه و محاسبه میزان همبستگی و ضرایب هر یک از متغیرهای مستقل (توسعه بخش مالی) با صادرات کشورهای خاورمیانه می باشیم. به منظور جمع­آوری داده­ها و اطلاعات مورد نیاز تحقیق از روش مطالعات کتابخانه­ای شاخه اسنادی و اطلاعات مربوط به متغیرهای تحقیق، با مراجعه به گزارشات سالیانه انجمن اقتصاد جهانی و از سال 2008 تا 2011 استخراج شده است.

بازدیدها: 9

18,000 تومان