تحقیق ومقاله بررسی رابطه خطی قیمت گذاری پویا و سود بنگاه اقتصادی قرآنی

مقاله با عنوان ارتباط  بین قیمت گذاری پویا و سودآوری شرکت

مقدمه:

دستاوردهاي قيمت گذاري پويا [1] از مدتها پيش در صنايع مختلفي مانند شركتهاي هوايي، هتلداري و شركتهاي انتقال برق و نيز فروشگاههاي زنجيره اي شناخته شده است. اين مقوله كه دردهه گذشته و در چارچوب مديريت درآمد مطرح شد به تعيين قيمت كالا يا خدمتي مي پردازد كه چنانچه پس از گذشت زماني مشخص به فروش نرسد بدون ارزش خواهد بود. هدف قيمت گذاري پويا تعيين قيمت فروش اين كالا در دوره هاي مختلف بازه زماني موجود قبل از ازدست دادن ارزش آن است به طوري كه اميد رياضي ارزش حاصل از فروش حداكثر گردد. [2] بعبارتی قیمت گذاری پویا شامل قیمت گذاری کالای در راهی است که نشان دهنده زمان تغییرات در هزینه های تامین می باشد. قیمت گذاری پویا اشاره به طرح قیمت گذاری سیال بین خریدار و فروشنده، به جای قیمت گذاری سنتی و ثابت دارد.

– مبانی نظری تحقیق :

دراين مقاله وابستگی قیمت گذاری پویا و مقدار سود اوری یک بنگاه اقتصادی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است، دوره هاي بازنگري گسسته و مجموعه قيمتها از پيش تعيين شده فرض مي شود. مقدارموجودي در دست كه بايستي در افق زماني معيني به فروش رسانده شود، معلوم است. تقاضا براي كالا تصادفي است كه به دوره و همچنين به قيمت پيشنهادي بستگي دارد. مراجعه مشتريها براي خريد طبق فرايند پواسون ناهمگن است.

انواع استراتژیهای قیمت گذاری [6]:

– استراتژی قیمت گذاری پویا

در قیمت گذاری پویا، قیمت به جای تعیین بصورتی پایدار و محکم بر اساس شرایط در حال تغییر است. از قبیل افزایش تقاضا در زمان های خاص، نوع مشتری که هدفش تغییر در شرایط بازاریابی است. این نوع استراتژی قیمت گذاری در انواع خاصی از کسب و کار، به خصوص بنگاههایی که به ارائه خدماتی از جمله خطوط مسافرت هوایی فعالیت می کنند رایج است. [7]

– قیمت گذاری سگمنتال

در قیمت گذاری سگمنتال، برخی از مشتریان موظف هستند بر اساس تمایل، خود را به پرداخت بیشتر برای یک سرویس یا محصول داوطلب نمایند.

ادبیات و پیشینه تحقیق

مسئله قيمت گذاري پويا در صنايعي همچون صنایع پوشاک که تابع مد بوده و داراي عمر كوتاه هستند و يا درخدماتي همانند صندلي هواپيما و يا هتل داری كارايي بالايي از خود نشان داده است. در گالگو و ون رايزين (1994) مي توان مباحث گسترده تري را در مورد زمينه هاي پيدايش و نيز قابليت كاربرد قيمت گذاري پويا مشاهده نمود. كينكيد و دارلينگ (1963) برای اولين بار مسئله اوليه قيمت گذاري پويا را معرفی نمودند. گالگو و ون رايزين (1994) خواص زير را براي سياست بهينه اثبات نموده اند: [11]

1- در هر لحظه از زمان، قيمت بهينه با افزايش كالاهاي به فروش نرسيده، كاهش مي يابد.

بازدیدها: 11

18,000 تومان