تحقیق ومقاله بررسی رابطه ويژگي هاي هيئت مديره و عدم تقارن اطلاعات در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

مقاله با موضوع رابطه دانش مالي اعضاي هيئت مديره و عدم تقارن اطلاعات در شرکتهای بورسی

مقدمه

تقارن اطلاعاتي در صورتي وجود دارد كه مديران و بازار اطلاعات يكساني درباره شركت دارند. بنابراين مديران و بازار، عدم اطمينان درباره شركت را يكسان تحمل ميكنند. اما در صورت وجود عدم تقارن اطلاعاتي، مديران به دليل دارا بودن اطلاعات خصوصي و محرمانه درباره شركت، اطلاعات بيشتر و بهتري نسبت به بازار، در اختيار دارند. يعني به اطلاعات شركت قبل از اطلاع بازار دسترسي دارند. اطلاعات خاص شركت، در طول زمان از طريق رويدادهاي افشاكننده اطلاعات به بازار انتقال مييابد. بازار تا قبل از افشا مقداري عدم اطمينان درباره شركت دارد. عدم تقارن اطلاعاتي شركت برابر است با كل عدم اطمينان درباره شركت، زيرا احتمال ميرود مديران و بازار به يك اندازه از تأثير متغيرهاي بازار بر ارزش شركت آگاهي داشته باشند. واكنش بازار به اعلان سود ميتواند اولين معيار عدم تقارن اطلاعاتي شركت از طريق افشاي اطلاعات باشد. عدم تقارن اطلاعاتي ميتواند بر حسب محيط اطلاعاتي، كثرت اعلانهاي عمومي و تعداد معاملات شركت تعيين شود و همچنين تحت تأثير رفتار مديران يا بازار قرار گيرد. به عنوان نمونه، وقتي اعلان عمومي خبري درباره شركت انجام ميگيرد با فرض ثابت بودن ساير عوامل، ممكن است بازار درباره وضع واقعي شركت آگاهتر شود و عدم تقارن اطلاعاتي كاهش يابد

  • بررسی ادبیات موضوع

يکي از شروط رقابت کامل، شفافيت اطلاعات است و فقدان آن باعث پيدايش رانت ميگردد. شفافيت اطلاعات را با مقداري تورش، ميتوان تقارن اطلاعات تعريف کرد. موضوع عدم تقارن اطلاعاتي که به قضيه ليمو[1] نيز معروف است، در مقالهاي[2] توسط آقاي آکرلوف[3] در سال 1970 مطرح شد و در سال 2001 جايزه نوبل را براي ايشان و دو دانشمند ديگر در اين موضوع به ارمغان آورد. طبق نظر نورس داگلاس[4] هر قدر از جامعه سنتي به طرف جامعه مدرن حرکت ميکنيم، ميزان عدم تقارن اطلاعات افزايش مييابد، زيرا هر قدر يک جامعه پيشرفتهتر باشد، تقسيم کار و تخصص نيز بيشتر خواهد شد. تنوع توليدات و افزايش تخصص و تقسيم کار، عدم تقارن اطلاعات (داشتن اطلاعات توسط متخصصين و نداشتن اين اطلاعات توسط ديگران) را افزايش ميدهد. در صورت عدم تقارن اطلاعات نه تنها آگاهي يکي از طرفين مبادله در مقايسه با طرف ديگر درباره برخي صفات بااهميت بيشتر خواهد بود، بلکه احتمال دارد که او از پنهان کردن اين اطلاعات سود هم ببرد

جامعه آماری

جامعه‌ي آماري اين پژوهش شامل شركت‌هاي منتخب پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با ويژگي‌هاي تعريف شده در ذيل مي‌باشد. شرايط زير براي احتساب يک شرکت در جامعه آماري قرار داده شده است.

  1. سال مالي شركت ها منتهي به پايان اسفند ماه هر سال باشد.
  2. طي دوره پژوهش در بورس اوراق بهادار تهران پذيرفته شده باشد.
  3. جزء بانک‌ها و موسسات مالي (شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري، واسطه‌گران مالي، شرکت‌هاي هلدﻳﻨﮓ و ﻟﻴﺰﻳﻨﮓ‌ها) نباشد.
  4. كليه ي اطلاعات مورد نياز از شركت ها براي پژوهش در دسترس باشد.

لذا شركتهايي كه حائز شرايط فوق نباشند عضو جامعه آماري بشمار نمی آیند. قلمرو مكاني انجام اين پژوهش شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مي‌باشد. دليل انتخاب شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار آن است كه قابليت دسترسي به اطلاعات مالي اين شركت‌ها بيشتر است. همچنين به خاطر وجود مقررات و استانداردهاي سازمان بورس اوراق بهادار تهران، اطلاعات گزارش‌هاي مالي اين شركت‌ها همگن ‌تر مي‌باشد. قلمرو زماني انجام اين پژوهش به سالهاي 2011-2001 محدود مي‌شود.

 

 

بازدیدها: 6

18,000 تومان