تحقیق ومقاله بررسی روشهای مطالعه و راهبردهای یادگیری دانش آموزان مقطع ابتدایی

مقاله در باره رابطه  ، راهبردهاي يادگيري و جهت گيري هاي انگيزشي و موفقيت تحصيلي دانش آموزان

    مقدمه

مطالعه متغير موفقيت  تحصيلي طي سه دهه اخير  بيش از بيش مورد توجه متخصصان تعليم و تربيت قرار گرفته است .يافته هاي تحقيقاتي متعدد نشان داده اند كه موفقيت تحصيلي هم از ساختارهاي دانش و هم از عوامل محيطي  و موقعيتي مثل  راهبردهاي يادگيري[1] متاثر است

توجه به راهبردهاي يادگيري نتيجه تحول نظريات يادگيري و دگرگوني در جهت گيري نظريه هاي يادگيري از نظريه هاي رفتاريبه نظريه هاي شناختي است .از جمله نظريه هاي شناختي مطرح در زمينه يادگيري ، نظريه پردازش اطلاعات است. دراين پژوهش راهبردهاي يادگيري بر مبناي نظريه  واينستاين و ماير،[5]1986 تعريف شده است .راهبردهاي يادگيري به اعمال ارادي و آگاهانه اطلاق مي شود كه به وسيله يادگيرندگان برا ي دست يابي به اهداف يادگيري اتخاذ مي شود اين راهبردها عبارتند از :مرور ذهني (تكرار ) بسط سازماندهيو نظارت

راهبرد مرور ذهني ، رمز گراني اطلاعات به شكل معنايي در حافظه كوتاه مدت و انتقال آن ها به حافظه دراز مدت است كه در بهبود عملكرد حافظه موثر است.راهبرد بسط دهي ، روش ايجاد شكل دهي و تصاوير  ذهني با توليد جملات اضافي به منظور ارتباط دادن يك يا چند موضوع در يك مطلب آموختني است

    ادبیات موضوعی

يادگيري مشارکتي يکي از گسترده ترين حوزه هاي نظري، پژوهشي و اجرايي ثمربخش در تعليم و تربيت است استوار و همکاران (1391).

آموزش مجموعه فعاليتهايي است که بوسيله آن مدرس به فراگير کمک مي کند تا چيزي را بياموزد و در حقيقت ارتباطي است که به منظور ايجاد يادگيري پي ريزي و هماهنگي مي شود. بهترين راه يادگيري براي فراگيران، انجام فعاليتهاي کاوش گرانه و مبادله تجربيات با ديگران است و اين مبادله تجربيات از ويژگيهاي بارز يادگيري مشارکتي محسوب مي گردد. امروزه اين شيوه موثر آموزشي براي سطوح مختلف تحصيلي از ابتدايي تا تحصيلات آکادميک و در طيف وسيعي از مواد درسي مورد استفاده قرار مي گيرد (بهشيد و نعيمي1384).

يادگيري مشارکتي يک شيوه آموزشي فراگير مدار بوده که در آن فراگيران در گروههاي کوچکي که شامل اعضا با تواناييها و قابليتهاي مختلف بوده و يک هدف يادگيري تقسيم شده را دنبال مي کنند، به فعاليت مي پردازند. اين شيوه، انواع تکنيکهاي انگيزشي را براي جذاب تر نمودن آموزش بکار گرفته و در نهايت باعث موفقيت و پيشرفت تحصيلي فراگيران، تقويت مهارتهاي فردي و اجتماعي، تغيير نگرش فراگيران نسبت به يادگيري و تاثير روي عواطف و احساسات فراگيران مي گردد

   متغیرهای پژوهش

به منظور بررسي راهبردهاي يادگيري  دانش آموزان از پرسشنامه راهبردهاي يادگيري كه بر اساس نظريه يادگيري شناختي  واينستاين و ماير (1986)  طراحي شده است استفاده گرديد.اين پرسشنامه درايران در مطالعاتي از جمله باصري (1375) و آشتياني وحسني (1377) مورد استفاده قرار گرفته است .

اين پرسشنامه شامل 29 گويه 5 گزينه اي از نوع ليكرتي است كه در دامنه بين صفر تا 4 نمره گذاري مي شود و راهبردهاي يادگيري مورد استفاده دانش آموزان را در چهار حيطه راهبرد مرور ذهني ، راهبرد بسط دهي ، راهبرد سازمان دهي و راهبرد نظارت بر يادگيري مورد بررسي قرار مي دهد .

بازدیدها: 17

18,000 تومان