تحقیق ومقاله بررسی نقش شرکتهای کوچک و متوسط (SME) در توسعه اقتصادی کشور

مقاله باعنوان رابطه عملکرد صنايع كوچك و متوسط و توسعه اقتصادی ايران

  • مقدمه

نقش بنگاه‌هاي اقتصادي در ايران به خصوص صنايع كوچك و متوسط در سال‌هاي اخير، همچنين در كشورهاي صنعتي و در حال توسعه رو به افزايش بوده است به طوري كه در دو دهه گذشته با ظهور فناوري‌هاي مدرن در توليد، ارتباطات،‌ قابليت واحدهاي صنعتي، روش‌هاي توليد، توزيع و ساختار تشكيلاتي بنگاه‌ها، تحولاتي پديد آمده كه عموماً‌ بر اهميت واحدهاي كوچك و متوسط اقتصادي افزوده است. اكثر كشورهاي جهان حمايت قابل توجهي از بنگاه‌هاي كوچك اقتصادي به عمل‌ آورده و در جهت گسترش و تقويت آنها سياست‌هاي اقتصادي متعددي را تدوين نموده‌اند و در اين بين كمتر كشوري را مي‌توان يافت كه در آن قانون يا قوانيني براي حمايت از صنايع كوچك و متوسط وجود نداشته باشد و در برخي از اين كشورها چنين به نظر مي‌رسد كه اقتصاد ملي بر پايه بنگاه‌هاي اقتصادي كوچك و متوسط بنا شده است. اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بصورت بارز و گسترده‌ای با شرکت های بزرگ دولتی و شبه دولتی تعریف می‌شود که بیش از حدود 80 درصد اقتصاد کشور را تحت کنترل دارد

  • مبانی نظری

پن روز، در شرایط شکوفایی اقتصادی، فرصت های رشد برای صنایع کوچک و متوسط را امکان پذیرتر از توسعه صنایع بزرگ میداند. بر اساس این نظریه، صنایع بزرگ بدلیل طولانی بودن زمان بازگشت سرمایه، هزینه های تبلیغات و بازاریابی سنگین در مراحل اولیه شرایط رشد، در برنامه ریزی های خود به این فرصت ها توجه کمتری دارند و ترجیح می دهند سرمایه خود را در افزایش تولیدات جاری صرف نمایند تا اینکه آن را صرف سرمایه گذاری در تولیدات جدید نمایند.  عدم وجود محدودیت های فوق در صنایع کوچک و متوسط بویژه برخورداری از هزینه های سرمایه‌گذاری پایین، ظرفیت محدود ماشین آلات و امکان استفاده از ماشین آلات جدید با فن آوریهای پیشرفته موجب مزیت صنایع کوچک و رشد بیش از پیش آنها شده است. بدین معنی که صنایع بزرگ به صورت سیستماتیک ناگزیر به صرف نظر از نوآوری های جدید و فرصت‌های تولید به نفع صنایع کوچک می باشند

  • ضرورت انجام تحقیق

توسعه صنعتی نیازی روشن برای انجام پژوهش در حوزه توسعه اقتصادی است. اهميت نگاه به توسعه اقتصادی ایران با تعمقی برنامه‌ريزي شده در اولويت برنامه‌های توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي پنج ساله، سند چشم انداز و برنامه‌هاي راهبردی بخش صنعت و خدمات نيز به وضوح نمایان است. ایران از جمله کشورهای در حال رشد و واجد شرایط مناسب برای پیشرفت اقتصادی و صنعتی شدن است که در مقایسه با بسیاری از کشورها از مزایای دسترسی به ذخایر معدنی، انرژی (نفت و گاز)، نیروی کار، تأسیسات زیربنایی درخور توجه و امکانات گسترده برای توسعه بخش خصوصی است [7]. برخی مزیت های صنایع کوچک و متوسط به علت وجود اثر حمل و نقل، اثر اندازه بازار، اثر تنظیم، مؤثر بودن انتخاب و اثر کنترل، این صنایع را در تولید اغلب کالاها به انتخاب اول مبدل ساخته است [

بازدیدها: 9

18,000 تومان