تحقیق ومقاله تاثیر تکنولوژی اطلاعات در جذب توریسم در ایران

مقاله درباره تکنولوژی اطلاعات بر جذب توریست

  • مقدمه

توریست از قرن نوزدهم در زمانی که اشراف زادگان فرانسه می بایست برای تکمیل تحصیلات و کسب تجربه های لازم زندگی، اقدام به مسافرت می نمودند معمول شده است. این جوانان در آن زمان توریست نامیده می شدند و بعدها در فرانسه این اصطلاح در مورد کسانی به کار می رفت که برای سرگرمی، وقت گذرانی و گردش به فرانسه سفر می کرند و بعدا با تعمیم بیشتر به کسانی اطلاق می شد که اصولا به این منظور به سفر می رفتند. کم کم کلمه توریست به بعضی زبانهای دیگر نیز وارد شد و از آن واژه توریسم بوجود آمد. از همان زمان توریسم و توریست به بعضی از مسافرتها و مسافرینی گفته می شود که هدف آنها استراحت و گردش و سرگرمی و آشنایی با مردم بود و نه کسب در آمد و اشتغال به کار [1]. گردشگری در تعریف به مجموعه فعالیتهایی اطلاق می شود که در جریان مسافرت یک گردشگر اتفاق می افتد. هر فعالیتی از قبیل برنامه ریزی، اقامت، خرید کالاهای مختلف، تعاملات فرهنگی، بازگشت و حتی ثبت خاطرات را شامل می شود. به طور کلی می توان هرگونه فعالیت و فعل و انفعالی را که در جریان سفر یک سیاحتگر اتفاق می افتد را گردشگری تلقی کرد. این تعریف چهار مرحله از فعالیت مصرف کننده را دربر می گیرد

  • بررسی ادبیات موضوع

در این بخش بترتیب مبانی نظری تحقیق، ضرورت انجام تحقیق، پیشینه پژوهشی، متدولوژی و یافته های تحقیق ارائه می گردد.

  • مبانی نظری

از زمانی که حمل و نقل هوایی گسترش یافت، فناوری های نوین ارتباطی نیز شکل گرفتند. سابقه فعالیت بازارهای الکترونیکی به دهه 1960 بر میگردد. زمانی که شرکتهای هواپیمایی آمریکایی سیستم های رزرو جا را با هدف اعمال کنترل های ترافیکی مرتبط با مسافران مورد استفاده قرار دادند. بدین ترتیب سیستم های کامپیوتری برای ذخیره جا در صنعت هواپیمایی سبب تحولات گسترده و تعیین کننده در عرصه فعالیت های گردشگری شد. کارشناسان سازمان بین‌المللی جهانگردی در آخرین مطالعات و بررسی‌های خود دریافته‌اند که هم اکنون فرانسه بیش از دیگر کشورهای دنیا از فناوری ارتباطات و اطلاعات برای جذب توریست استفاده می‌کند. پس از آن به‌ترتیب کشورهای اسپانیا و آمریکا در رده دوم و سوم قرار دارند. تاثير استفاده از فناوري اطلاعات در صنعت توريسم براي 3 كشور مذكور موجب شده تا تعداد جهانگردان خارجي آنها در سال 2006 ميلادي به ترتيب به 77، 55 و 48 ميليون نفر برسد. در حال حاضر دو دیدگاه کلی در رابطه با خدمات نرم افزاری (تکنولوژی اطلاعات) و سخت افزاری (خدمات آژانسهای مسافرتی) مطرح است.

  • ضرورت انجام تحقیق

فناوری اطلاعات در توریسم به عنوان رکن اساسی، نقش تعیین کننده ای در رقابتهای ملی و فرا ملی بین کشورها ایفا می کند. کیفیت و میزان بهره برداری از کاربردهای آن تا حد قابل توجهی در پیشتازی بین رقابتها تاثیر گذار می باشد. بر اساس استدلال آمارهای منتشر شده توسط سازمان جهانی توریسم، در آینده بسیار نزدیک کشورهای فاقد زیر ساختهای مناسب، از چرخه رقابتهای جهانی و منطقه ای گردشگری حذف خواهند شد. گردشگری امروزه به عنوان یكی از صنایع بسیار مهم در توسعه فرهنگ ها و ارتباطات ملل، نقش ممتازی در استقرار صلح و آرامش در جهان ایفا كرده است.

بررسی ایستایی (مانایی یا پایایی) متغیرها :

بررسی های انجام شده نشان می دهد که در مورد بسیاری از سری های زمانی اقتصادی، متغیرها ناپایا هستند. بنابراین، مطابق با نظریه همجمعی در اقتصادسنجی نوین، ضروری است تا نسبت به پایایی یا ناپایایی آنها پژوهش کرد. آزمون ریشه واحد دیکی-فولر، از مناسب ترین این آزمون هاست. دیکی و فولر تحت فرضیه صفرp = 1  که قبول آن به این معنی است که سری زمانی دارای ریشه واحد بوده و ناایستا می باشد و با این فرض که فرآیند واقعی تولید داده ها بدون عرض از مبدا می باشد

بازدیدها: 6

18,000 تومان