تحقیق ومقاله تعیین استراتژی توسعه پایدار در مناطق شهری

مقاله با عنوان استراتژی های توسعه پایدار منطقه شهری

  • مقدمه

مطرح شدن موضوع استراتژی توسعه پایدار موجب بهبود ادراک پژوهشگران رشته‏های شهرسازی و مدیریت شهری گردیده و به روش‏های مختلفی تمرکز از مدیریت عملیاتی را به مدیریت استراتژیک تغییر می‏دهد. در مدیریت استراتژیک مفهوم هم‏ افزایی یا مکمل بودن اقدامات توسعه پایدار‏ حائز اهمیت می باشد. در مدیریت استراتژیک توسعه پایدار در مناطق شهری بر ایجاد هماهنگی بین استراتژی توسعه از یک‏ طرف و سیستم‏های مختلف در شهرسازی از سوی دیگر تأکید می‏شود. در واقع استراتژی توسعه پایدار، نقش حلقه واسط میان توسعه پایدار و شهرسازی را بر عهده داشته و جهت‏گیری برنامه ریزان کلان شهرها را به دستور العمل‏ها و پروژه های شهرسازی تبدیل می‏کند. مدیریت استراتژیک توسعه پایدار مناطق شهری بر عملکرد مسئولین به عنوان یک متغیر وابسته‏ تاکید می‏کند.

  • مبانی نظری

سابقه مفاهيم استراتژي به 340 سال قبل از ميلاد مسیح باز مي گردد. قديمي ترين اثري كه در اين مورد وجود دارد نظريات ژنرال چيني سان تزو می باشد. وي در اين كتاب چگونگي استفاده از مفاهيم استراتژي براي غلبه بر دشمن را تشريح كرده است. اما سرآغاز برنامه ريزي استراتژيك به فرم امروز آن، دهه 1960 است. جنگ جهاني دوم بستر اتخاذ تصميمات استراتژيك متعددي براي كشورهاي درگير بود. پس از پايان جنگ، وزارت دفاع آمريكا اين تجربيات را در قالب روش “برنامه ريزي استراتژيك” تدوين كرد و آن را در برنامه آموزش افسران ارشد خود جاي داد. اين ايده ها با بكارگيري فرماندهان برجسته نظامي در صنايع، به دنياي كسب و كار راه يافت و منشا تحولات مهمي در اين حوزه گرديد. در سال 1962 آلفردچندلر استاد دانشگاه هاروارد، نتيجه مطالعات خود بر روي شركتهاي بزرگ آمريكايي را منتشر و در آن فرايند تصميم گيريهاي استراتژيك مديران ارشد را تشريح كرد. چندلر در اين نشان داد كه چگونه شيوه تصميم گيري استراتژيك مي تواند به برتري در محيط كسب و كار منجر شود. سه سال بعد كنت اندروز استاد ديگر دانشگاه هاروارد بر مبناي ايده چندلر مقاله اي منتشر كرد و طي آن ضرورت توجه سازمانها به نقاط قوت و ضعف خود را مطرح ساخت.

ضرورت انجام تحقیق

رشد سريع شهرها موجب شده است كه نياز به تدوين چشم انداز راهبردي در ابعاد مختلف مديريتي، اجتماعي، اقتصادي، كالبدي و … براي شهر به يك ضرورت بدل شود. بعلاوه شهرها در حال حاضر مواجه با مسائلي هستند كه پيشتر وجود نداشته و يا بسيار كم اهميت بوده است. فقدان هماهنگي كافي ميان سازمان ها و نهادهاي درگير در ابعاد مختلف مديريت شهر، موجبات اسراف در هزينه هاي شهري را فراهم مي كند. از اين رو وجود يك طرح راهبردي براي مديريت توسعه شهري و حركت در مسير تعالي ضروري به نظر مي رسد. برنامه ريزی راهبردی توسعه شهر[1] CDS)) ماهیتا برنامه ریزی کلان با نگرش به اجرای موزون و هماهنگ طرحها و برنامه های بخش های مختلف شهر است. بنابراین استراتژیستها به برنامه ریزیهاي جامع، تفصيلي و ساختاري توجه کرده و آنها را در راهبردهای کلان توسعه شهر ملحوظ میکنند

اصول برنامه ریزی استراتژیک

– تعریف

برنامه ریزی منطقه ای شهری کوششی است منظم برای انتخاب بهترین روش های موجود به منظور رسیدن به هدفی خاص در یک منطقه شهری و عبارت است از تلاس در جهت بالابردن سطح زندگی مردم منطقه، حداکثر استفاده از منابع کمیاب موجود، برنامه ریزی برای انسان ها، فعالیت ها و منطقه ای که این فعالیت های انسانی در آن شکل می گیرد. در این جا منظور از منطقه شهری تمام یا بخشی از یک تا چند استان با خصوصیات مورد اشاره در تعریف ناحیه است. ناحیه عبارتست از حداقل یک یا چند شهرستان که از نظر ویژگی های طبیعی و جغرافیایی همگون بوده و از نظر اقتصادی، اجتماعی، دارای ارتباطات فعال متقابل باشند. برنامه ریزی منطقه ای فعالیتی است که از سایر رشته های علمی نظیر اقتصاد و جغرافیا و حتی مدلهای ریاضی، اصول شبکه و روشهای تخصیص منابع در مکانیابی ها و برنامه ریزیهای شهری استفاده می نماید.

.

[1

بازدیدها: 11

18,000 تومان