تحقیق ومقاله شخصیت حقوقی اوپک و تاثیر آن بر منافع اعضاء

مقاله با عنوان  ماهیت حقوقی اپک و تاثیر ان بر منافع اعضا در نظام بین المل

از زمانی که بشر نفت این ماده سیال انرژیزا را کشف کرد، تاثیر آن بر ابعاد تمدن آشکار شد. سوداگران به دنبال استخراج آن در مناطق نفتخیز جهان برآمدند. از آنجایی که بخش اعظم منابع نفتی در اختیار کشورهایی است که دانش فنی لازم برای استخراج، بهرهبرداری و در نهایت بازاریابی آن را در اختیار ندارند و از طرف دیگر این ممالک صنعتی هستند که با داشتن تکنولوژی و سرمایه توان انجام تمام مراحل صنعت نفت از تفحص تا پخش را دارا میباشند. ین تقابل و نیاز دوسویه، به نفت ابعاد بینالمللی میدهد.

سیر تحولات صنعت نفت از دوران امتیازنامهها که ماهیت حقوقی قراردادهای تنظیم شده آن طوری بود که نه تنها عایدی چندانی برای مالکان واقعی نفت به همراه نداشت، بلکه زمینه استعمار را فراهم میکرد.

به دنبال تغییر قراردادها به صورت اصل 50-50 و موج فراگیر ملیکردنها و قطعنامههای مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر حق حاکمیت دائمی دولتها بر منابع طبیعی خویش و به موازات آن افزایش آگاهی در میان تحصیلکردگان کشورهای جهان سوم برای استعمار ستیزی و عوامل دیگر از این دست، زمینه ایجاد سازمان کشورهای صادرکننده نفت( اپک) را فراهم کرد.این سازمان در سال 1960 در میان تعارضات پیچیده در روابط دو گروه کشورهای مصرفکننده و صادرکننده نفت تاسیس شد و شالوده آن بر بنیان بازرگانی نفت استوار بوده و توانسته است در دستیابی به اهداف اولیه خود یعنی تثبیت بهاء نفت به طور نسبی موفق باشد.نکته ای که از سویی در نظام بین الملل به دلیل سیطره مسائل سیاسی مهجور افتاده و از دیگر سو هم در مباحث نظری کمتر به آن پرادخته شده است، ظرفیت های حقوقی این سازمان در کسوت یک سازمان اقتصادی  فرامنطقه ایست.ظرفیت های که ابتدا با واکاوای هرچه بیشتر نمایان شوند و بعد از آن با اتخاذ استراتژی مناسب در خدمت تامیین هرچه بیشتر منافع اعضا بیایند.

مرورادبيات وسوابق مربوطه:

(منظور، بيان مختصرپيشينه تحقيقات انجام شده درداخل وخارج كشورپيرامون موضوع تحقيق ونتايج آنها و مرور ادبيات و چارچوب نظري تحقيق است.)

بدلیل اهمیت سازمان اوپک تا به حال تحقیقات بسیاری به زبان های مختلف در این رابطه انجام شده است ،که زبان فارسی هم از این تحقیقات بی بهره نیست. اما به حدی که نگارنده در این رابطه مطالعه داشته است، عمده این تحقیقات در رابطه با مسائل سیاسی انجام شده است.و یا اگر در رابطه با مسائل حقوقی بوده است ،بیشتر در رابطه یا ساختار این سازمان بوده است و کمتر به شخصیت حقوقی این سازمان و ظرفیت هایش پرداخته شده است.

بازدیدها: 11

18,000 تومان