تحقیق ومقاله شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه گردشگری

مقاله با موضوع موانع توسعه گردشگری

  • مقدمه

ناآشنایی با فرهنگ جهانگردی که موجب تقابل سنت و مدرنیته، در برخی مناطق شده است، فضایی فراهم آورده است که قوانین اقتصادی و مشتری‌مداری در این صنعت چندان رعایت نشود. هر چند بهره‌مندی از فرهنگ میزبانی و میهمان‌نوازی، ایرانیان را در سراسر جهان پرآوازه ساخته است، اما نمی‌توان از سرمایه‌های ملی و فرهنگی بدون در نظر گرفتن الزامات اقتصادی سود برد. بدیهی است عدم احترام به توریست به معنای میهمان‌نواز بودن جامعه ایرانی نیست، بلکه فراهم نکردن انتظارات معقول و معمول، او را با واکنش منفی روبرو می‌سازد که انگیزه سفر را کاهش می‌دهد. نگاهی به دیدگاه‌های افراد جامعه در ارتباط با ورود جهانگردان به ایران حاکی از آن است که بسیاری از افراد جریان‌های گردشگری را باد دید منفی ارزیابی می‌کنند و چنین می‌پندارند که گردشگری موجب تخریب و آسیب‌رسانی به فرهنگ‌های محلی در کشور می‌شود. یکی دیگر از موانع فرهنگی موجود در زمینه جذب گردشگر به کشور، پندارهای نادرست بسیاری از گردشگران خارجی درباره ایران و پندارهای نابجای پاره‌ای از مسوولین حکومتی در مورد گردشگری، همچنین پندارهای نابجای بسیاری از مردم درباره گردشگری در کشور است.

  • بررسی ادبیات موضوع

ایران در در دوران صفویه (قرون 16 و 17 میلادی) و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. دوره سلطنت «شاه عباس اول» تا انقراض سلسله صفوي را مي‌توان يكي از مهمترين ادوار توسعه جهان‌گردي در ايران به حساب آورد، اين توسعه به چند عامل بستگي داشت كه مهمترين آنها عبارت بود از امنيت و توسعه راه‌هاي ارتباطي و تأسيسات اقامتي. پس از دوره صفویه به دلیل ناآرامی‌های و بی‌ثباتی تا سال‌ها سرزمین ایران دچار هرج و مرج پی در پی شد اما از اواسط دوران قاجاریه با ثبات تدریجی داخلی از یک سو و گسترش پدیدۀ استعمار و رقابت‌های بین کشورهای قدرتمند اروپایی سفر به ایران راز‌های باستان‌ شناسی و تاریخی بسیاری رادرایران گشود. سير و سياحت ايرانيان و میل آنان به گردشگري در اروپا، از عصر مشروطيت رو به فزوني نهاد.

جمهوري اسلامي ايران با داشتن جاذبه هاي گردشگري (تاريخي- مذهبي – طبيعي) به لحاظ عدم اتخاذ سياست هاي مؤثر در اين بخش، هنوز نتوانسته است به سهم مناسب خود در بازار گردشگري جهان دست يابد و اين امر سبب شده است تا بسياري از معضلات اقتصادی – اجتماعي كشور كه مي تواند با توسعه گردشگري مرتفع گردد، همچنان پابرجا بماند.

  • متدولوژی تحقیق

این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و از دیدگاه هدف از نوع کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و پردازش اطلاعات، توصیفی – تحلیلی محسوب می شود. به منظور گردآوری داده‏های مورد نیاز برای آزمون فرضیه‏های تحقیق، یک پرسشنامه حاوی سئوالات مربوط به موانع توسعه گردشگری‏ مورد استفاده قرار گرفت. پرسشنامه در پژوهش حاضر با استفاده از روش لیکرت (پرسش نامه هفت گزینه ای)، ابتدا بین نمونه مقدماتی (30 نفر) از نمونه آماری توزیع و پس از بررسی، نواقص آن با استفاده از نظرات خبرگان اصلاح شد. در مرحله بعدی پرسش نامه استاندارد شده نهایی (128 نفر) پس از تعیین روایی، توزیع و جمع آوری شد.

بازدیدها: 10

18,000 تومان