تحقیق ومقاله شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه پایدار در ایران

مقاله با موضوع رابطه بین موانع توسعه و توسعه پایدار

  • مقدمه

واژه توسعه در همه موارد بویژه در علوم‏ اجتماعی به گونه‏ای تعریف‏شده که یک هماهنگی‏ با اصول و قوانین موجود در علوم اجتماعی داشته‏ باشد و بیشتر تعریفی بسیار محدود از آن ارائه می‏شود. به نظر من توسعه باید به عنوان پروسه‏ای پایدار که از طریق آن کیفیت زندگی بشر افزایش می‏یابد معنا شود، در عین حال که این پروسه پویا و پایدار به‏ اقتضای زمان و مکان تغییرپذیر است و در حقیقت‏ «تغییر» یکی از ویژگی‏های این پروسه است. به باور من هرگونه تعریفی به‏جز این تعریف از توسعه، محدودیت‏های زمانی ایجاد می‏کند و در نتیجه قابل‏ تعمیم نخواهد بود. پروسه توسعه، گویای رابطه بین‏ افراد و جامعه، فرهنگ، تاریخ، مذهب، جغرافیا، فلسفه سیاسی حاکم و سیاست‏های دولت است. اجازه دهید تا پیش از این‏که به تشریح دیالکتیک این‏ پروسه بپردازم، به‏طور مختصر اشاره کنم از آنجا که‏ خود انسان یک پدیده اجتماعی و چندبعدی است، زندگی اجتماعی بشر هم یک پروسه چندبعدی‏ است و تغییرات کمی و کیفی هر زمان همان‏طور که‏ تاریخ ملل مختلف نشان می‏دهد به نسبت کمیت و کیفیت ادوار پیش از دوره معاصر سنجیده می‏شود. اینجاست که خود پروسه توسعه یک پروسه تکاملی‏ است و همچون هر پروسه تکاملی باید از جایی و زمانی شروع شود و متأثر از بافت اجتماعی، فلسفه‏ سیاسی، ارزش‏های فرهنگی، امکانات و نیروی‏ کار و شرایط جغرافیایی، از درجه‏ای با ویژگی‏های‏ خود به درجه دیگر با ویژگی‏های دیگر وارد می‏شود.

  • ضرورت انجام تحقیق

بیاد داشته باشیم که توسعه پایدار در معنی به توسعه با نرخ ثابت یا فزاینده در روند زمان گفته می شود. شناخت و تعیین موانع رشد و توسعه در جامعه به رفع ریشه ای آنها کمک کرده و از سوی دیگر به توسعه پایدار منجر می گردد. حتی اگر در عمل تمامی موانع شناخته نگردند، باز تحقیق نشان می دهد که موانع شناخته شده توسعه پایدار می تواند برای بهبود وضعیت فعلی جامعه مورد استفاده قرار گرفته و در طی گذر زمان سایر موانع نیز شناسایی خواهند گردید. بطور کلی شناسایی موانع توسعه پایدار و اولویت بندی آنها برای رفع مشکلات توسعه در جامعه یکی از مهمترین بحثهای مطرح در بین برنامه ریزان و استراتژیستهای جامعه می باشد.

 

  • متدولوژی تحقیق

متدولوژی تحقیق در مقاله حاضر از نقطه نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر جمع آوری اطلاعات و داده ها، توصیفی و از شاخه پیمایشی دلفی می باشد که هدف آن کسب اتفاق نظر از خبرگان آشنا با موضوع مقاله است.

  • روش تحقیق

این مقاله در ابتدا با تهیه طرح مقاله، اقدام به جمع آوری ادبیات موضوع گردیده و سپس با طراحی الگوی مفهومی پیشنهادی، پرسش نامه ای برای جامعه آماری طرح می گردد. در نهایت پس از توزیع و جمع آوری پرسش نامه ها و نظرات پاسخ دهندگان و بر اساس تجزیه و تحلیل داده های حاصل از آن به نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد پرداخته می شود. در این مقاله اهم وظایف و فعالیتهای انجام گرفته عبارتند از تعیین فرضیه های مقاله، جامعه آماري، روش نمونه‏گيري، قلمرو تحقیق، تجزيه و تحليل داده‏ها، تعیین روایی و پایایی پرسش نامه، آزمون فرضیات مقاله که در زیر به تعریف و روش انجام هر یک پرداخته می شود.

  • جامعه، نمونه آماری و روش نمونه گیری

جامعه آماری در این تحقیق داده های آماری سالهای 1360 لغایت 1390 می باشد. نمونه گیری و روش نمونه گیری در این تحقیق کاربرد ندارد. کلیه اطلاعاتی که برای محاسبه استفاده گردیده است، براساس داده ها و مستندات چاپ شده از کتابهای آماری و اقتصادی سازمان های متولی در ایران می باشد. این تحقیق براساس اصول تحقیق گتابخانه ای و تنها براساس بسط مدلها و روشهای آزمون موجود برای رتبه بندی موانع توسعه پایدار انجام یافته است.

 

 

بازدیدها: 11

18,000 تومان