تحقیق ومقاله طراحی مدلی جهت بررسی رابطه بین اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و راهبردهای فراشناختی

مقاله در باره ارتباط بین اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و راهبردهای فراشناختی

  • مقدمه

به دليل نقش فرآيندهاي روان شناختي در الگوهاي متفاوت شناختي و انگيزشي مربوط به پيشرفت تحصيلي، نظريه جهت گيري هدفي[1] توسط محققان در نیم قرن اخیر به دفعات زیادی كار برده شده است. (دوك، 1986)[1]  . جهت گيري هدف به دو دسته هدف در برابر يکديگر تفکیک شده اند كه عبارتند از: اهداف عملكردي[2] و اهداف يادگيري[3]. افراد دارای هدف هاي عملكردي،‌ علاقه به نمایش توانايي به همراه تاكيد به ديگران دارند. افراد داراي هدفهای يادگيري، سعي دارند توانايي شان را بالا برده و تاكيد بر درك، بينش و مهارت دارند. (اليوت و دوك، 1988) [2]. در بررسي پيامدهاي اهداف پيشرفت، دو نوع گرایش وجود دارد. اول تاکيد بر پيامدهاي مثبت اهداف یادگیری درمقابل اهداف عملکردي و دوم وجود تناقض و ابهام در پيامدهاي منفي اهداف عملکردي. مطالعات بسياري نشان داده اند كه جهت گيري اهداف یادگیری، نسبت به جهتگيري اهداف عملكردي با الگوهاي بسامان تری از رفتار، شناخت يا عاطفه رابطه دارد

  • ضرورت انجام تحقیق

فرآیندهای یادگیری به درک و فهم، حل مسأله، حفظ کردن مطالب و …. اشاره دارد. ولی فراشناخت یک فرآیند نظارتی و کنترلی است که شناخت را مورد ارزیابی و قضاوت قرار می دهد. شناخت و فراشناخت به ترتیب در برابر تفکر منطقی و تفکر انعکاسی قرار دارد و تفکر منطقی همان شناخت یا کار عقلانی ذهن تعریف می گردد و شامل استدلال و خود نظمی منطقی است. تفکر انعکاسی نیز همان فراشناخت یا سطحی از آگاهی است که در میان کنترل شناختی و تجارب خود ارتباطی وجود دارد. راهبردهای شناختی و فراشناختی با یکدیگر متفاوت هستند و در حقیقت راهبردهای فراشناختی در سطحی بالاتر از راهبردهای شناختی قرار دارند. درک و ایجاد رابطه منطقی و ریاضی بین اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و راهبردهای فراشناختی یکی از مهمترین مشکلات در رشته های روانشناسی می باشد. در این مقاله تلاش گردیده است که با ارائه یک مدل برداری با روش رگرسیون خطی، رابطه معنادار بین اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و راهبردهای فراشناختی را مورد آزمون قرارداده و به یک رابطه همگن ریاضی از این رابطه ها دست یابیم تا در سایر تحقیق های مربوطه بعنوان یک الگو بکار گرفته شود.

  • متدولوژی تحقیق

متدولوژی تحقیق در مقاله حاضر از نقطه نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر جمع آوری اطلاعات و داده ها، توصیفی و از شاخه پیمایشی دلفی می باشد که هدف آن کسب اتفاق نظر از خبرگان آشنا با موضوع مقاله است.

  • روش تحقیق

این مقاله در ابتدا با تهیه طرح مقاله، اقدام به جمع آوری ادبیات موضوع گردیده و سپس با طراحی الگوی مفهومی پیشنهادی، پرسش نامه ای برای جامعه آماری طرح می گردد. در نهایت پس از توزیع و جمع آوری پرسش نامه ها و نظرات پاسخ دهندگان و بر اساس تجزیه و تحلیل داده های حاصل از آن به نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد پرداخته می شود. در این مقاله اهم وظایف و فعالیتهای انجام گرفته عبارتند از تعیین فرضیه های مقاله، جامعه آماري، روش نمونه‏گيري، قلمرو تحقیق، تجزيه و تحليل داده‏ها، تعیین روایی و پایایی پرسش نامه، آزمون فرضیات مقاله که در زیر به تعریف و روش انجام هر یک پرداخته می شود.

  • روش های تجزيه و تحليل داده‏ها

در ابتدا برای بررسی نرمالیته بودن پراکندگی داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف استفاده و برای تعیین رابطه یا عدم رابطه معنادار فرضیه اصلی و فرضیه های فرعی، از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده می گردد. برای تعیین رابطه فرضیه های فرعی (اهداف پیشرفت، خودکارآمدی) بعنوان متغیر مستقل با راهبردهای فراشناختی بعنوان متغیر وابسته، از روش معادلات ساختاری PLS استفاده شده است.

 

بازدیدها: 13

18,000 تومان