تحقیق ومقاله طراحی مدلی جهت پیاده سازی موفق ERP در سازمان

مقاله باعنوان عوامل موثر بر پیاده سازی موفق ERP

 

  • مقدمه

همزمان با رشد و توسعه فناوري­هاي ارتباطات و اطلاعات، رقابت گسترده­اي نيز در  زمينه­هاي مختلف تجارت و كسب و كار بوجود آمد و سازمان­ها و شركت­هاي توليدي و خدماتي را ناگزير ساخت تا با بكارگيري روش­هاي جديد استفاده از فناوري­هاي نوين بتوانند ضمن افزايش كميت و كيفيت كالاها و خدمات خود از يك سو و كاهش قيمت و زمان عرضه آنها از سوي ديگر، دراين رقابت گسترده شركت نموده و زمينه­ رضايت بالاي مشتريان را در بازار فراهم نمايند. در اين راستا بسياري از سازمان­ها و توليدكنندگان در زمينه­ استفاده از نرم­افزارهاي جامع يكپارچه و اخيراً برنامه­ريزي منابع سازماني (ERP) گام­هايي را برداشته­اند كه در برخي موارد با موفقيت روبرو بوده و در مواردي نيز عدم موفقيت و شكست، حاصل چنين سيستم هايي بوده است.

اگر چه استفاده از سيستم ERP مي­تواند كليه فعاليت­ها  و وظايف موجود در يك سازمان را پوشش داده و اطلاعات لازم و قابل بهره برداري را به موقع در اختيار مديران سازمان­ها قرار دهد و در نهايت با ايجاد يكپارچگي مديريتي و عملياتي درون سازماني و بين سازماني، اثر­بخشي سازمان­ها را افزايش دهد، ولي توجه به زير ساخت­هاي لازم براي استقرار اين سيستم امري ضروري و اجتناب ناپذير است. برنامه­ريزي منابع سازماني (ERP) را مي­توان يك برنامه­ريزي هوشمندانه مبتني بر فناوري اطلاعات دانست كه قادر است يكپارچگي و جامعيت اطلاعات را در سطح سازمان ايجاد نموده و جريان روان اطلاعات بين بخش­هاي مختلف سازمان را فراهم سازد.

  • بررسی ادبیات موضوع

در این بخش بترتیب مبانی نظری تحقیق، ضرورت انجام تحقیق، پیشینه پژوهشی، متدولوژی و یافته های تحقیق ارائه می گردد.

  • مبانی نظری

موضوع اين تحقيق برنامه­ريزي منابع سازمان Enterprise Resource Planning  كه اختصاراً ERP  ناميده مي شود و نحوه پياده­سازي آن در شرکت پتروشیمی ماهشهر است. مفهوم برنامه ریزی منابع سازماني، ERP را از  زوايا و نظرگاه هاي مختلفي مي­تواند مورد توجه و ارزيابي قرار دهد. ارائه يك تعريف جامع براي ERP كار چندان آساني نيست. صاحبنظران اين امر تعاريف مختلفي براي ERP ارائه داده اند و هركدام جنبه هاي خاصي از اين سيستم را مورد توجه قرار داده­اند.

سيستم­هاي برنامه­ريزي منابع سازمان، جديد­ترين روايت از سيستم­هاي طراحي شده براي ورود، ذخيره سازي و باز خواني اطلاعات تجاري از سيستم­هاي برنامه­ريزي مواد هستند. اين مسير با MRP آغاز شد، با MRPII توسعه يافت و با يكپارچه كردن تمامي سيستم­هاي اطلاعاتي لازم براي مديريت يك سازمان توليدي نام ERP را به خود گرفت

  • متدولوژی تحقیق

روش تحقیق در مقاله حاضر از نقطه نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر جمع آوری اطلاعات و داده ها، توصیفی و از شاخه پیمایشی دلفی می باشد که هدف آن کسب اتفاق نظر از خبرگان آشنا با موضوع مقاله است.

  • روش تحقیق

این مقاله در ابتدا با تهیه طرح مقاله، اقدام به جمع آوری ادبیات در موضوع سيستم ERP نموده و سپس با طراحی الگوی مفهومی پیشنهادی، پرسش نامه ای برای جامعه آماری طرح می نماید. در نهایت پس از توزیع و جمع آوری پرسش نامه ها و نظرات منابع انسانی و مدیران و بر اساس تجزیه و تحلیل داده های حاصل از آن به نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد پرداخته می شود. در این مقاله اهم وظایف و فعالیتهای انجام گرفته عبارتند از تعیین فرضیه های مقاله، جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و تحليل داده‏ها، تعیین روایی و پایایی پرسش نامه، آزمون فرضیات مقاله که در زیر به تعریف و روش انجام هر یک پرداخته می شود.

اهداف اساسي اين تحقيق عبارت است از؛

  • شناسایی عوامل موثر بر پیاده سازی موفق ERP در شرکت پتروشیمی ماهشهر می باشد.
  • تعیین وضعیت موجود سازمان (پتروشیمی ماهشهر) از لحاظ شاخص های شناسایی شده بمنظور پیاده سازی ERP در شرکت پتروشیمی ماهشهر می باشد.

بازدیدها: 12

18,000 تومان