تحقیق ومقاله مطالعه و بررسی تکوین سلولهای پایه ای بلاستما به کندروسیت

مقاله در باره کوین سلولهای پایه ای بلاستما به کندروسیت

 

 

  • مقدمه

(Horch, R. et al., 2006) مهندسي بافت نزديك به دو دهه مي باشد كه شروع به فعاليت كرده است. اين تحقيقات شامل به كارگيري لاينهاي سلولي ابتدايي، قرار دادن سلولها بر روي ساختمان داربستها و كاشت اين سيستم جديد در داخل بدن است. از جمله موفقيت هاي محققان در اين زمينه ساخت پوست مصنوعي است كه به  طور كلينيكي از سال 1987 آغاز شد و نه تنها در ترميم پوست بيماران و سوختگي ها به كار برده مي شود، بلكه براي بررسي اثر داروها روي پوست، به عنوان آنالوگ پوست كاربرد دارد. همچنين محققان لوله هاي ظريفي كه حاوي سلولهاي ترشح كننده مواد ضد درد هستند را در ستون مهره افرادي كه داراي دردهاي مزمن اند، برای کاهش درد مي كارند، غضروف مهندسي شده در سالهاي اخير به شكل تجاري در دسترس است. جايگزيني دريچه هاي قلب، ماهيچه و تاندون و کبد از جمله پيشرفتهاي ديگر مهندسی بافت مي باشد.

  • بیان مسئله

وقتي بافت يا عضوي از بدن به شدت صدمه دیده يا از بين برود و يا از نظر عملي و فيزيولوژيكي در عملكرد اندام اختلال ايجاد شود، توسط جراحي هاي بازسازي كننده يا پيوند بافتي تحت درمان قرار مي گيرد. يكي از بزرگترين مشكلات پيوند اندام، كمبود بافت يا اندام دهنده مي باشد. به علاوه استفاده دائمي از داروهاي سركوب كننده ايمني بدن باعث ايجاد اثرات متفاوتي مي شود. براي اينگونه درمانهاي بافتي يكي از راهها، استفاده از پتانسيل بالقوه سلولهاي سالم خود بيمار براي ترميم بافت و يا ارگان آسيب ديده مي باشد و تکنیک مناسب براي اين گونه درمان هاي زيستي، مهندسي بافت است.

با توجه به توان بالای تمايزي سلولهاي بلاستما به سلول های مختلف و وجود فاكتورهاي متعدد كندروژنيكي در ماتريس غضروف، در تحقيق حاضر از غضروف شفاف مفصل گوساله بعنوان داربست براي تمایز احتمالی سلولهای بلاستمائی در بافت بلاستمای لاله گوش خرگوش به كندروسيت ها بعنوان يك مدل از مهندسي بافت غضروف استفاده شد. برای ارزیابی این فرایند به بررسی تغییرات کمی و کیفی بافت بلاستما با استفاده از ميكروسكوپ نوري و مطالعه تغییرات کیفی آن در سطح میکروسکوپ الكتروني پرداخته شد.

فرضيات پروژه

در این مقاله با سه سوال که منجر به تعیین فرضیه های اصلی این مقاله می گردند، مواجه هستیم. سوالها تحقیق را بسمت فرضیه های زیر هدایت می کنند.

  • 1- سلول هاي بافت بلاستما که به همراه اسکافلدهايي از جنس غضروف شفاف کاشت داده مي شوند، به تدريج تحليل مي روند و دژنره خواهند شد.
  • 2- ماتريس غضروف مي تواند عاملي براي هدايت تمايزهای سلولهاي بلاستما به بافت هاي مختلف باشد.
  • 3- سلولهاي بافت بلاستمايي به همراه اسکافلدهايي از جنس غضروف شفاف در محیط کشت همان مراحلی را طي مي کنند که در لاله گوش خرگوش مراحل تمايزي و تکويني را می گذرانند.

سلولهای شرکت کننده در مهندسی بافت،

() یکی از شروط موفقیت در مهندسی بافت، انتخاب سلولهای مناسب برای بافت در حال ترمیم است. این سلولها می توانند کندروسیتها برای ترمیم غضروف، استئوبلاستها برای ترمیم استخوان، ترکیبی از سلولهای ماهیچه صاف، فیبروبلاستها و سلولهای اندوتلیال برای ترمیم عروق خونی باشند. از بافتهاي مايع مانند خون، سلولها بوسيله متدهايي مثل سانتریفیوژ استخراج مي شوند و در بافتهاي جامد، معمولاً بافت قطعه قطعه شده و سپس آنزيم تريپسين يا كلاژناز براي از بين بردن ماتريس خارج سلولي و آزادسازي سلولها استفاده مي شود، سپس سلولهاي آزاد را به وسيله سانتريفیوژ استخراج مي كنند.

بازدیدها: 8

18,000 تومان