تحقیق ومقاله مطالعه و بررسی رابطه بین توانمندسازی منابع انسانی و یادگیری سازمانی

مقاله درباره رابطه بین توانمندسازی منابع انسانی و یادگیری سازمانی

 

  • چکیده

این مقاله بصورت کاربردی به جمع آوری اطلاعات توصیفی توسط روش پیمایشی دلفی به پژوهش در زمینه ارتباط معنادار یا عدم وجود رابطه معنادار فرضیه های اصلی که هر یک از فرضیه های اصلی دارای فرضیه ها فرعی نیز می باشند می پردازد. فرضیه های اصلی وجود ارتباط بین متغیرهای یادگیری سازمانی با توانمندسازی منابع انسانی می باشد. در این مقاله از آزمون کولموگروف و اسمیرنوف، آزمون تی-استیودنت، رتبه بندی فریدمن، آنالیز فاکتور حداقل مربعات جزیی(pls) جهت انجام آزمون فرضیات پژوهش استفاده شده است.

  • مقدمه

امروزه هر سازمانی که نتواند چابک تر و با کیفیت برتر از رقبای خود تولید و یا ارائه خدمات نماید، شاهد سقوط فزاینده جایگاه خود خواهد بود. در این عرصه رقابت سازمان هایی می توانند موفقیت را از آن خود سازند که بتوانند از ظرفیت های بالقوه خود، بخصوص در بخش منابع انسانی بهره گیرند. به نظر می رسد سازمان های بر مبنای ساختار وظیفه ای توان کمتری در استفاده بهینه از منابع انسانی خود دارند. این سازمانها بدلیل عدم استفاده از خرد جمعی و منابع فکری و پویای منابع انسانی، توانایی رقابت پذیری کمتری از رقبا دارند. مدیران این گروه از سازمانها با چنین ساختاری از یک سو به دنبال یافتن راه حل مشکلات کسب و کار با صرف هزینه های کمتر هستند و از سوی دیگر از منابع انسانی انتظاراتی شامل احساس مالکیت، تعلق، امنیت، رشد و خودشکوفایی دارند

  • بررسی ادبیات موضوعی

مطالعه و بررسی مقاله هایی که تا کنون در مورد توانمندسازی منابع انسانی در کشورهای مختلف انجام گرفته است، 3 مدل یا دیدگاه را در مورد توانمندسازی تعمیم می دهد.

  • دیدگاه اول، دیدگاه عقلایی است که قائل به تسهیم قدرت با زیر دستان، تفویض اختیار عمودی، تمرکز زدایی در تصمیم گیری، استقرار مدیریت مشارکتی و تشکیل چرخه های کیفیت می باشد.
  • دیدگاه دوم، دیدگاه انگیزشی است که نیاز به کسب قدرت را که حالتی درونی برای کسب نفوذ و کنترل بر سایر افراد و بعنوان مبنای توانمندسازی می داند.
  • دیدگاه سوم، دیدگاه فوق انگیزشی است که با ایجاد انگیزه درونی توسط پرورش محیط و ایجاد احساس اثربخشی و انرژی بیشتر، دیدگاهی نظری تر را برای توانمندسازی ارائه می دهد.
    • روش پژوهش

    روش پژوهش در مقاله حاضر از نقطه نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر جمع آوری اطلاعات و داده ها، توصیفی و از شاخه پیمایشی دلفی می باشد که هدف آن کسب اتفاق نظر از خبرگان آشنا با موضوع مقاله است. این مقاله در ابتدا با تهیه طرح مقاله، اقدام به جمع آوری ادبیات موضوع توانمندسازی نیروی انسانی نموده و سپس با طراحی الگوی مفهومی پیشنهادی، پرسش نامه ای برای جامعه آماری طرح می نماید. در نهایت پس از توزیع و جمع آوری پرسش نامه ها و نظرات خبرگان فن و بر اساس تجزیه و تحلیل داده های حاصل از آن به نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد پرداخته می شود. در این مقاله اهم وظایف و فعالیتهای انجام گرفته عبارتند از تعیین فرضیه های مقاله، جامعه آماري، روش نمونه‏گيري، قلمرو پژوهش، تجزيه و تحليل داده‏ها، تعیین روایی و پایایی پرسش نامه، آزمون فرضیات مقاله که در زیر به تعریف و روش انجام هر یک پرداخته می شود.

بازدیدها: 5

18,000 تومان