تحقیق ومقاله مطالعه و بررسی رابطه سیاستهای مالی با رشد اقتصادی

مقاله با موضوع رابطه بین مالیات مستقیم و رشد اقتصادی

  • مقدمه

رشد اقتصادی، بمعنای افزایش تولید یا درآمد سرانه ملی نسبت به سال پایه می باشد. رشد اقتصادی به تعبیر ساده عبارت است از افزایش تولید یک کشور در یک سال خاص در مقایسه با مقدار آن در سال پایه. در سطح کلان، افزایش تولید ناخالص ملی (GNP) یا تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال مورد بحث به نسبت مقدار آن در یک سال پایه، رشد اقتصادی محسوب می‌شود. علت محاسبه رشد اقتصادی با مقایسه قیمت‌های سال پایه، افزایش محاسبه شده در تولید ناخالص ملی، ناشی از افزایش میزان تولیدات و حذف اثر تورمی می باشد.اگر تولید کالاها یا خدمات به هر وسیله ممکن در یک کشور افزایش پیدا کند، می‌توان گفت که در آن کشور، رشد اقتصادی صورت گرفته است. منابعی که منجر به رشد اقتصادی می گردند عبارت‌اند از افزایش نهاده‌های تولید (افزایش سرمایه یا نیروی کار)، افزایش بهره‌وری عوامل تولید و به‌کارگیری ظرفیت‌های احتمالی خالی در اقتصاد[1] .

  • بررسی ادبیات موضوع

در این بخش بترتیب مبانی نظری و پیشینه پژوهشی، ضرورت انجام تحقیق، متدولوژی تحقیق و یافته های تحقیق ارائه می گردد. در این مقاله مالیات مستقیم و مخارج دولت بعنوان دو متغیر اصلی سیاستهای مالی مد نظر می باشد که در ادامه به بیان مطالعات کتابخانه ای انجام شده در این زمینه می پردازیم.

  • مبانی نظری

مباني نظری اوليه مربوط به رشد اقتصادي به مكتب سوداگري باز مي گردد. نظريه كلاسيك ها پس از اين مكتب، مهم ترين نظريه طرفدار تاثير مثبت تجارت بر رشد اقتصادي است. بمنظور بررسی تاثیرات ناشی از اعمال سیاست‎های مالی بر رشد اقتصادی ابتدا لازم است تقسیم‎بندی مناسبی از این ابزارها به‎عمل آید و سپس به‎طور جداگانه تاثیرات هر یک از آنها بر رشد اقتصادی بررسی شود.

  • ضرورت انجام تحقیق

یکی از چالش های اساسی در اقتصاد امروز درک ماهیت و علل پیشرفت اقتصادی است. یک حقیقت بسیار قابل توجه تاریخی، شتاب سریع در میزان پیشرفت اقتصادی از اوایل قرن 18 تا امروز است. عامل جغرافیایی نیز تفاوت بزرگی در پیشرفت های اقتصادی در نقاط مختلف جهان امروز است. اندیشمندان اقتصادی عملا از خود می پرسند که عامل شتاب در پیشرفت اقتصادی چیست و چرا عوامل شناخته شده جهانی نیستند؟ به طور کلی، پاسخ این دو پرسش در دو رشته مختلف تخصصی در اقتصاد پرداخته شده است. تاریخ اقتصادی به پرسش اول طول زمان پاسخ داده است و رشد و توسعه اقتصادی، سوال دوم در مورد تفاوت های معاصر در میان کشورها پاسخ داده است. هرچند ماهیت جغرافیایی، منابع، تکنولوژی، عوامل انسانی و … باعث گردیده اند که متغیرهای موثر بر رشد اقتصادی و شتاب در این رشد در بیشتر کشورها متجانس نباشد، ولی رابطه های علی بین متغیرهای اقتصادی شناخته شده با رشد اقتصادی و شتاب در میران رشد، مورد قبول اکثر اندیشمندان قرار دارد.

بازدیدها: 10

18,000 تومان