تحقیق ومقاله مطالعه و بررسی نگرش معلمان مدارس عادي ابتدايي شهر تهران در مورد آموزش فراگير كودكان استثنايي در مدارس عادي

مقاله در باره نگرش کلی معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده نسبت به فراگیرسازی آموزش و پرورش برای کودکان معلول

  • چکیده

اين مطالعه يك مطالعه توصیفی- تحلیلی، از نوع مقطعی و موردی- شاهدی می باشد.پژوهش حاضر در سطح مدارس عادی ابتدایی شهر تهران و در سال تحصیلی 86-85 انجام شد. روش جمع آوری اطلاعات در این پژوهش روش پرسشنامه است، که پرسشنامه ی پژوهش با مطالعه و بررسی مقالات و پژوهش های موجود در ایران، پژوهش های خارجی و استخراج سوالات پرسشنامه هایی که در انتهای مقالات ضمیمه شده بودند و ایجاد کمی تغییرات در آنها و اضافه کردن برخی از سوالات تهیه گردید که هر یک از سوالات پرسشنامه پژوهش حاضر به نوعی در ارتباط با سوالات پرسشنامه های سایر پژوهش های انجام شده در زمینه ی فراگیر سازی می باشند. در پژوهش حاضر داده های عددی با استفاده از روش لیکرت، نمره دهی شده است

  • مقدمه

مطالعه جوامع نشان مي دهد كه جامعه ی انسان ها نيز همانند ساير اجزاي طبيعت داراي ساختارهایی متنوع و متفاوت هستند و با وجود همگوني ظاهري، گوناگوني هاي بسياري بين اعضاي هر جامعه حتی جوامع كوچك به چشم مي خورد. اين تفاوت ها ممكن است در ابعاد ظاهري همچون رنگ پوست، قواي حسي و يا در ميزان بهره مندي از استعداد هاي خدادادي همچون هوش و هیجانات و توانمندي هاي جسماني ظاهر شود یا حتي به دليل تاثير عوامل محيطي همچون، حوادث و بيماري ها به وجود آید که منجر به محدوديت هايي براي فرد مي شوند. يكي از معضلات جدي كه هنوز در برخي از جوامع به چشم مي خورد بي اعتنايي به اين تفاوت هاست، كه به تبع آن در طراحي و سازماندهي زيرساخت هاي اجتماعي نيز كمتر به اين واقعيت توجه مي شود.

  • مبانی

    نظری

معلم در نظام آموزشي به عنوان مركز تبلور سياست ها و برنامه ريزي هايي است كه در سطوح بالاتر طراحي شده اند. عدم كفايت معلم در درك این سياست ها وعدم اجراي صحيح اين برنامه ها نه تنها مانع تحقق نظام آموزشي مي شود، بلكه حتي مي تواند يك نظام آموزشي را از رسيدن به بنيادهاي اصلي خود منحرف سازد. در اجراي برنامه آموزش و پرورش فراگير نه تنها لازم است دانش آموزان در تمام مراحل تحت آموزش و ارزشيابي قرار گيرند، بلكه معلمان نيز بايد به طور مداوم بياموزند و ارزشيابي شوند تا رشد قابليت هاي آنها تضمين شود.

آمارهاي بين المللي نشان مي دهند كه در جامعه بيش از 10 درصد از كودكان با ويژگي هاي متفاوتي نسبت به ساير كودكان متولد مي شوند، كه از نظر ذهني ويا جسمي با كودكان عادي تفاوت دارند. اين گروه از كودكان با عتوان “كودكان با نيازهاي ويژه“ مورد توجه مسئولان تعليم و تربيت همه كشورها هستند

طبقه بندی ابعاد معلولیت بر مبنای دستور العمل سازمان جهانی بهداشت سه بعد اصلی را پوشش می دهد.

  • مسائل مربوط به ساختار و عملکرد بدن
  • فعالیت های فرد معلول
  • مشارکت معلول در جامعه

این ابعاد به صورت نقص، ناتوانی و معلولیت طبقه بندی شده است.

نقص (Impairment)  

هرگونه فقدان یا ناهنجاری در زمینه جسمانی، روانی، عملکردی یا آناتومی انسان، نقص نامیده می شود.

ناتوانی (Disability)

ناتوانی عبارت است از هر گونه محدودیت یا فقدان در توانایی انجام فعالیت هایی که در سطح طبیعی از هر انسانی انتظار می رود

معلولیت (Handicap)

معلولیت عبارتست از محرومیت و وضعیت نامناسب یک فردکه پیامد نقص و ناتوانی است و مانع از انجام نقشی می شود که برای فردباتوجه به شرایط سنی، جنسی، اجتماعی، فرهنگی، نرمال و طبیعی تلقی می گردد

بازدیدها: 13

18,000 تومان