تحقیق ومقاله کاربرد تکنیک داده کاوی در جلوگیری از تقلب در کارتهای اعتباری صنعت بانکداری

مقاله با عنوان تکنیک داده کاوی در جلوگیری از تقلب در کارتهای اعتباری

چکیده

این مقاله با هدف ارائه یک مدل برای جلوگیری از تقلب در کارتهای اعتباری، به مطالعه و بررسی رفتار مشتریان بانک ملت بعنوان مطالعه موردی می پردازد. مطلعه نشان می دهد که می توان رفتار مشتریان را تعریف و سطح بندی نمود. در این مقاله با استفاده نظر خبرگان يك سيستم خبرة داده کاوی براي تشخيص رفتارهاي مشكوك كاربران کارت های اعتباری طراحي شده است. در اين سيستم نوع عملكرد كاربر در مواجهه با سيستم کارت های اعتباری، به عنوان ورودي سيستم داده کاوی در نظر گرفته شده و خروجي، يكي از پنج دسته رفتار عادي، كمي مشكوك، مشكوك، بسيار مشكوك و خطرناك مشتري خواهد بود. مهمترين مزيت اين سيستم نسبت به روش‌هاي به كار رفته در ساير مقالات، نخست امكان مدلسازي رفتار كاربران در پنج دستة مختلف است كه با دقت بيشتري نوع رفتار كاربر را پيش‌بيني می‌كند

  • بررسی ادبیات موضوع

در این بخش به ارائه مبانی نظری بمنظور آشنایی با اصول و روش مورد استفاده در این تحقیق و همچنین پیشینه پژوهشی برای آشنایی با نظریه های طرح شده قبلی در این زمینه پرداخته می شود.

  • مبانی نظری

سيستم‌هاي داده کاوی مفاهيم نظرية مجموعه داده کاوی و منطق داده کاوی را با يكديگر تلفيق و چارچوبي براي ارائة دانش زباني همراه با عدم قطعيت فراهم می‌كنند و دو مشخصة اصلي دارند كه محبوبيت آنها را بيشتر كرده است. نخست آنکه آنها براي استدلال تقريبي به ويژه براي سيستم‌هايي كه استخراج يك مدل رياضي از آنها كار دشواري است، مناسب می باشند. دوم اينكه منطق داده کاوی اجازه مي‎دهد تصميم‌گيري با استفاده از اطلاعات ناكامل و غير قطعي با كمك متغيرهاي زباني كه به راحتي توسط انسان‌ها قابل درك هستند، انجام شود. سيستم‌هاي مبتني بر منطق داده کاوی شامل چهار جزء اصلي هستند و همان طور كه ذكر شد می‌توانند راه حل‌هاي عملي و مناسبي را در شرايط مختلف ارائه دهند. هر يك از اين اجزا به طور خلاصه در ادامه تشريح شده است.

  • متدولوژی تحقیق

این پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است، از آنجا که در استفاده از روش تحلیل پوشی داده ها نمونه گیری مفهومی ندارد و همچنین به علت لزوم همگن بودن واحد های تصمیم گیری، جامعه مورد انتظار در این پژوهش مشتریان منتخب بانک ملت می باشند. جهت بهره مندی نظر صاحبنظران در زمینه مناسب بودن نحوه تشخیص رفتارهای مشکوک، 26 صاحبنظر به صورت تصادفی ساده انتخاب و نظرات ایشان در نحوة تشخيص رفتارهاي مشكوك مشتريان در سامانة بانكداري بانك ملت مورد استفاده قرار گرفت. جمع­آوری داده­ها و اطلاعات مورد نیاز تحقیق با مراجعه به منابع موجود و اطلاعات ثبت شده بانک ملت استخراج شده است.

بازدیدها: 13

18,000 تومان