روپوزال شرط نامشروع در حقوق ایران وانگلیس

شرط نامشروع در حقوق ایران وانگلیس

 

مقدّمه‌

از آنجا که قانون گذار در قانون مدنی به بیان موارد قانونی شروط، پرداخته که بسیار کلی می باشد و به جزئیات و مبانی فقهی آن اشاره ننموده است و از طرف دیگر فقهای عظام در کتب فقهی خود،  تمام مسایل مربوط به شروط را مورد بحث و بررسی قرار داده اند. و جزئیات آن را در کتب مبسوط فقه  امامیه آورده اند.

.ضوع را اینگو  امر حرام را شرع ممنوع نموده است . بنابراین چنانچه شرطی مخالفت با مشروع داشته باشد و یا متضمّن امری باشد که شرع آن را منع نموده است ، چنین شرطی باطل خواهد بود و چنانچه در ضمن عقدی مندرج گردد ، به آن شرط توجّهی نمی شود . مضافاً به این که ، ممتنع شرعی در حکم ممتنع عقلی است . بنابراین اشتراط اعمال حلال ، صحیح و اشتراط بر اعمالی که غیر مشروع است، باطل می باشد  و از آنجا که شرعاً عمل به حرام ممنوع است

اهمیّت تحقيق‌

يكي‌ از موضوعات‌ آيين‌ دارسي‌ مدنی‌، بررسی شروط است که مهمترین آنها شرط نامشروع و نیز شرط خلاف مقتضای عقد می باشد که مورد توجه حقوقدانان می باشد.

از آنجايي‌ كه‌ الزام و التزام به شرط ، لازمه اش دانستن شروط نامشروع و خلاف مقتضای عقد می باشد بنابراین در قانون مدنی جایگاه ویژه ای دارد. همچنین این پزوهش بیانگر آثار مترتّب بر قراردادهایی است که ضمن آن طرفین خود را ملزم به انجام شروط مندرج در آن نموده اند . و نه تنها این پزوهش از شروط باطل و آثار آن ذیل عقود و قراردادها سخن به میان می آورد بلکه از ایقاعی که موقع به صورت مشروط ایجاد ننموده است نیز سخن می گوید و پیرامون آثار آن جستجو می کند .

ساختار تحقيق‌

اين‌ پایان نامه در يك‌ مقدمه‌ و دو فصل نگارش‌ شده‌ است‌ كه‌ فصل اول‌ آن‌ به‌ مباحث‌مقدماتي‌ و زيربنايي‌ اختصاص‌ يافته‌ كه‌ به‌ تبيين‌ موضوع‌ مورد بحث‌ مي‌پردازد. و فصل‌دوم شرط نامشروع درحقوق ایران و انگلیس است..

واژهٔ شرط در مادهٔ190 قانون مدنی « برای صحّت هر معامله شرایط زیل اساسی است :

1) قصد طرفین و رضای آنها؛

2) اهلیّت طرفین؛

3) موضوع معیّن که مورد معامله باشد؛

4)مشروعیّت جهت معامله » ؛

در همین معنی منطقی ، به کار رفته است .

ج – شرط به معنای تعلیق

شرط در اصطلاح حقوقی گاهی به معنای تعلیق ،یعنی وابسته کردن چیزی به امر دیگری نیز به کار

میرود.مانند این که شخصی خریدن خانه ای را معلّق به فروش زمین خود کند که در این مثال خریدن

خانه معلق به فروش زمین شده است.

 

پيشينه‌ تاريخي‌ تحقیق ‌

گرچه در مورد شروط خلاف مقتضای عقد و همچنین شروط نامشروع در قرارداددها و مباحث دیگر حقیقتاً مطالبی به صورت مقاله و یا پایان نامه تدوین شده است اما با بررسی های انجام شده، پایان نامه یا رساله ای در این خصوص که به صورت جامع و مبسوط موضوع را مورد بررسی قرار داده باشد، مشاهده نکردم.

 

 

 

بازدیدها: 10

18,000 تومان