پرسشنامه درباره ادراک از ساختار کلاس درس
این پرسشنامه شامل 26 سوال میباشد. مقیاس ادراک از ساختارکلاس درس سه خرده مقیاس وظایف انگیزشی، حمایت خودمختارانه و ارزشیابی تبحری را شامل می شود، که بلک برن(1998) آن را تهیه کرده است. مقیاس وظایف انگیزشی دارای 10 گویه، حمایت خودمختارانه 5 گویه، و مقیاس ارزشیابی تبحری 11 گویه است.
پایایی و روایی
حجازی، نقش و سنگریبرای اعتباره سازه از تحلیل عامل تأییدی استفاده کردند و شاخص نیکویی برازش 92/0GFI=، 89/0 AGFI=و 06/0SRMR= را گزارش نمودند. این شاخصهای نیکویی برازش تناسب کامل الگو با دادههای مشاهده شده را تأیید کرد. همچنین حجازی، نقش و سنگری(1388) میزان آلفای کرونباخ این سه مقیاس را به ترتیب 71/0، 86/0 و 68/0 نشان دادهاند.
ردیف | عبارت | کاملاً
مخالفم |
مخالفم | نمی دانم | موافقم | کاملاً
موافقم |
1 | در کلاس فقط تعداد معدودی از دانش آموزان می توانند نمرات بالا بگیرند . | |||||
2 | معلمان در کلاس از چند روش برای نمره دادن استفاده می کنند( آزمون ها ، پروژه ها …) | |||||
3 | امتحانات براساس آن چیزی است که در کلاسها تدریس می شود. | |||||
4 | دانش آموزان مجبورند با یکدیگر رقابت کنند تا نمرههای بالاتری در کلاس بگیرند . | |||||
5 | در کلاس نمرههای تکالیف و آزمون های دانش آموزان محرمانه نگه داشته می شود . | |||||
6 | در کلاس وقتی دانش آموزان اشتباه می کنند با آنها محترمانه رفتار می شود . | |||||
7 | در کلاس معلمان منصفانه نمره می دهند . | |||||
8 | معلمان به پیشرفت من در کلاس توجه می کند . | |||||
9 | فقط دانش آموزان با نمرات بالا می توانند خود را به سرعت با کلاسها هماهنگ کنند . | |||||
10 | در کلاس معلمان دانش آموزان را ، تشویق به تلاش کردن برای یادگیری می کنند. | |||||
11 | معلمان درباره چگونگی برنامه ریزی برای رسیدن به هدف های این کلاس توضیح می دهند . |
بازدیدها: 8