پرسشنامه استاندارد آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا

پرسشنامه با موضوع  تفکر انتقادی

پرسشنامه استاندارد آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا که  در سال های 1990-1989 فاشیون و فاشیون با همکاری انجمن فلاسفه چند دانشگاه ایالات متحده آمریکا، در مطالعه ای به روش دلفی بر اساس نظرات 46 تن از صاحب نظران، تفکر انتقادی، فلاسفه و اساتید برجسته آموزشی و پس از بررسی های لازم، به یک مفهوم اجماعی از تفکر انتقادی  و مهارت های آن دست یافتند. این پرسشنامه دارای 34 سوال می باشد و مهارت های تفسیری شامل: طبقه بندی، رمزگشایی جملات، روشنگری معنا، بررسی ایده ها و تحلیل ایده ها؛ مهارت های استنباطی شامل: جستجو برای شواهد، گمانه زنی در مورد جایگزین ها و استخراج نتایج؛ مهارت های ارزشیابی شامل: ارزشیابی ادعاها؛ ارزشیابی بحث ها، بیان نتایج، توجیه رویه ها، و ارائه استدلال، استدلال قیاسی شامل: استدلال منطقی در ریاضیات، استدلال استقرایی شامل: نتیجه گیری اط بحث به دنبال رویارویی با حقایق مربوط به پیش فرض ها ،را اندازه می گیرد

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه

بر اساس مفهوم ارائه شده به روش دلفی، تفکر انتقادی به عنوان یک فرآیند قضاوت خودتنظیم و هدف دار است که سبب حل مشکلات و تصمیم گیری مناسب در فرد می شود. این فرآیند یک فرآیند خطی یا قدم به قدم نیست، بلکه انعطاف پذیری تفکر انتقادی به فرد اجازه می دهد که تئوری های مورد استفاده، شواهد موجود، معیارها یا استانداردهای شرح داده شده و یا ارز روش های مورد استفاده را به طور منطقی و به روش استدلالی مورد قضاوت قرار دهد.

مهارت های اصلی شناختی تفکر انتقادی شامل:

  1. تفسیر: به معنی درک و بیان معانی مربوط به تجربیات متنوع است.
  2. تحلیل: به معنی تشخیص هدف مطالب و پی بردن به تجربیات متنوع است.
  3. ارزشیابی: به معنی تعیین اعتبار مطالب و ارزیابی نحوه ارتباطات موجود در بین آنها است.
  4. استنباط: به معنی توانایی نتیجه گیری از مطالب است.
  5. توضیح: به معنی موجه نمائی و بیان نتایج استدلال فرد است
  6. –  عبارت: ” رضا ، نگران نباش، یک روز تو هم پست بالاتری می گیری. تو در یک شرکت خوب کار می کنی. درست است؟ و هر کسی که توی یک شرکت خوب کار کند ، دیر یا زود در شغلش ارتقاء پیدا می کند. “ با فرض پذیرش تمام قرائن فوق ، در مجموع می توان گفت که نتیجه گیری:

    الف- نمی تواند غلط باشد                                   ب- احتمالا درست است، اما می تواند غلط باشد.

    پ- احتمالا غلط است، اما می تواند درست باشد        ث- نمی تواند درست باشد

    2- عبارت: ”به آن ماشینها که با سرعت در یک خط پشت هم حرکت می کنند ، نگاه کنید. آنقدر به هم نزدیک هستند که اگر یکی از آنها ناگهان ترمز کند، اتومبیل پشت سر به آن برخورد خواهد کرد. بنابراین اگر اولین ماشین توقف کند همه ماشینها به یکدیگر برخورد خواهند کرد. “ با فرض اینکه مطالب فوق صحیح باشد، پیش بینی اصلی :
    الف- نمی تواند غلط باشد                             ب- احتمالا درست است، اما نمی تواند غلط باشد

    پ- احتمالا غلط است ، اما نمی تواند درست باشد.     ت- نمی تواند درست باشد.

    3-  عبارت : ” پروژه خط لوله نفت ، مثل چاقویی که قلب را از وسط می شکافد، شهر را دو قسمت کرده است. از بعد سیاسی، ساکنین قسمت شرقی و غربی شهر، دیگر همدیگر را به عنوان همشهری نمی شناسند. این جدایی باعث عدم اعتماد، ترس و خصومت آشکار شده است. به همین دلیل من به این نتیجه رسیده ام که این پروژه اشتباه بزرگی برای شهرمان بوده است. با فرض پذیرش تمام قراین فوق، نتیجه گیری گوینده :
    الف- نمی تواند غلط باشد

    ب- احتمالا درست است ، اما می تواند غلط باشد.

    پ- احتمالا غلط است ، اما می تواند درست باشد.

    ت- نمی تواند درست باشد.

 

بازدیدها: 13

18,000 تومان