پرسشنامه استاندارد محقق ساخته سواد رسانه ای ( فلسفی، 1393).

پرسشنامه پیرامون سواد رسانه ای

تعریف مفهومی متغیر پرسشنامه

سواد رسانه ای: سواد رسانه اي مجموعه ديدگاه ها و مهارت ها درباره كنترل مخاطب بر خود به هنگام مواجهه با رسانه است. به بيان ديگر سواد رسانه اي تفسير آگاهانه فرد از مفاهيم پيام هاي رسانه اي است (پاتر,1391؛ به نقل از فلسفی، 1393).

تعریف عملیاتی متغیر پرسشنامه

در اين پژوهش منظور از سواد رسانه اي ديدگاه و مهارت هايي است كه نوجوانان 15تا 18ساله دبيرستاني با داشتن آن ها نسبت به رسانه و توليداتش نگاهي تفسيري, ترجيحي, و منتقدانه پيدا كرده; رابطه اي متوازن بين خود و رسانه تعريف مي كنند

مولفه های پرسشنامه و پرسشنامه

مولفه های پرسشنامه سوالات
درك محتواي پيام هاي رسانه اي 1 تا 4
آگاهي از اهداف پنهان پيام هاي رسانه اي 5 تا 8
                گزينش آگاهانه پيام هاي رسانه اي 9 تا 12
                نگاه انتقادي به پيام هاي رسانه اي 13 تا 16
تجزيه و تحليل پيام هاي رسانه اي 17 تا20

 

سئوال هاي3 تا 6 براي سنجش درك محتواي پيام هاي رسانه اي, سئوال هاي 7 تا 10 براي سنجش آگاهي از اهداف پنهان پيام هاي رسانه اي, سئوال هاي11 تا 14 براي سنجش گزينش آگاهانه پيام هاي رسانه اي, سئوال هاي15 تا 18 براي سنجش نگاه انتقادي به پيام هاي رسانه اي و در نهايت سئوال هاي19 تا 22 براي سنجش تجزيه و تحليل پيام هاي رسانه اي است.

شماره سوالات بسیار کم کم نه بسيار كم نه بسيار زياد زیاد بسیار زیاد
درك محتواي پيام هاي رسانه اي
1  در انتخاب روزنامه به نحوه توليد اخبار و گزارش هاي آن روزنامه اهميت مي دهم.          
2  قدرت تشخيص محتواي پيام بازي هاي رايانه اي را دارم.          
3  هنگام تماشاي فيلم سينمايي متوجه سانسورها مي شوم.          
4  پس از تماشاي يك برنامه ماهواره اي پيرامون نحوه برنامه ريزي آن شبكه جهت تهيه آن برنامه فكر مي كنم.          

بازدیدها: 20

8,000 تومان