پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ)

تهران آموزش

پرسشنامه راهبردهای خود انگیخته برای یادگیری (MSLQ)

پرسشنامه راهبردهای خود انگیخته برای یادگیری (MSLQ) توسط پینتریج و دی­گروت (1990)  ساخته و استفاده شده است. پرسشنامه شامل دو بخش باورهای انگیزشی (25ماده) و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (22ماده) می­باشد و مجموع ماده­های این مقیاس 47 ماده است. مقیاس باورهای انگیزشی (25ماده)، سه خرده آزمون، خودکارآمدی، ارزش­گذاری درونی و اضطراب امتحان را شامل می­شود و مقیاس راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (22ماده) نیز دارای دو خرده آزمون استفاده از راهبردهای شناختی و خودتنظیمی می­باشد.

این پرسشنامه توسط پینتریج و دی­گروت (1990) برای اندازه­گیری انگیزش و استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیرندگان تهیه شده است. ماده­های این پرسشنامه از نوع آزمون «بسته پاسخ» پنج گزینه­ای است (از کاملاً مخالفم =1، تا کاملاً موافقم=5)

پینتریج و دی­گروت برای بررسی پایانی روایی پرسشنامه راهبردهای یادگیری انگیزشی، از روش تحلیل عواملی استفاده کردند و پنج عامل را مشخص کردند. مقیاس خودکارآمدی (83/0)، ارزش­گذاری درونی (87%)، اضطراب امتحان (75/0)، استفاده از راهبردهای شناختی (83/0)، و خود نظم­دهی (74/0)، هم چنین موسوی نژاد (1376) پایانی کل آزمون را با استفاده از روش آلفای کرو نباخ 82/0 گزارش کرده است.

در تحقیق حسینی رامشه (1377)، گویه­های مورد استفاده در تحقیق پینتریج و دی­گروت (1990) بدون اینکه وضعیت روایی آنها تغیر یابد به بیان دیگری مطرح شده است و MSLQ  با 47 گویه در دو بخش باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری مورد تحلیل عامل قرار گرفت. بدین ترتیب که ابتدا گویه­های مربوط به باورهای انگیزشی به روش چرخشی واریماکس و بعد از آن با چرخش ایلیمن تحلیل شد. پس از حذف گویه­های نامربوط، سه عامل اضطراب امتحان، خودکارآمدی و ارزش­گذاری استخراج شد. گویه­های مربوط به اضطراب امتحان (77/0) شامل 6 گویه بیان­گر حالات عاطفی و هیجانی دانش­آموز در هنگام انجام امتحان و یا هنگام پرسش معلم، 7 گویه مربوط به خودکارآمدی بودن (68/0).

گویه­ها که در دو عامل مجزا بار عاملی داشته­اند. به جهت قرابت گویه­ها، این دو عامل خودکارآمدی نام گرفته­اند (مثلاً می­دانم که مطالب درسی را می­توانم یاد بگیرم) و 4 گویه دیگر به ارزش­گذاری درونی (41/0) مربوط بود که اهمیت و جذابیت دروس را می­سنجد (مثلاً، من حتی درس­هایی را هم که در آن ضعیفم، دوست دارم).

در تحلیل عوامل گویه­های مربوط به راهبردهای یادگیری نیز سه عامل راهبردهای شناختی سطح بالا، سطح پایین و خود نظم­دهی استخراج گردید.

راهبردهای شناختی سطح بالا (68/0) و راهبردهای بسط دهی و سازمان­دهی را شامل می­شود که بیان­گر تونایی طبقه­بندی و سازمان­دهی اطلاعات جدید و مرتبط کردن آن اطلاعات به دانش قبلی بود.

راهبردهای شناختی بسط پایین (64/0)، دو عامل مجزا راهبرد مرور ذهنی و یادداشت برداری را شامل می­شود. همانند تحقیق پینتریج و دی­گروت (1990) و موسوی­نژاد (1376) دو سازه راهبردهای فراشناختی و راهبردهای نظارت بر تلاش از هم دیگر مجزا نشدند. بنابراین ترکیب این دو سازه طبق نام­گذاری محققان قبلی در پژوهش حسینی رامشه نیز خودنظم­دهی (55/0) نام گرفت. به طور خلاصه حسینی رامشه (1377) در تحقیق خود، راهبردهای یادگیری خود نظم داده شده در دو بخش باورهای انگیزشی (اضطراب امتحان، خودکارآمدی و ارزش­گذاری درونی) و راهبردهای یادگیری (راهبردهای شناختی سطح بالا، راهبردهای شناختی سطح پایین، خودنظم­دهی) مورد بررسی قرار گرفت. پایایی پرسشنامه در این پژوهش با استفاده از محسبه ضریب آلفای کرونباخ انجام گرفت. پایایی کل پرسشنامه برابر با (64/0) و برای هر کدام از مقیاس های باورهای انگیزشی (75/0)، ارزش گذاری درونی (75/0)، اضطراب امتحان (84/0)، استفاده از راهبرد شناختی (81/0) و خود نظم دهی (73/0) محاسبه شد.

 

بازدیدها: 84

3,000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *