پرسشنامه سبک رهبری وارنر بارک

پرسشنامه پیرامون میزان تمایل فرد به رهبری تحول گرا و یا رهبری تعاملی

دستورالعمل:

برای هر یک از 10 عبارت ذیل، مطابق ادراکاتی که از خود دارید و یا گزینه هایی که مشخصات شما را بهتر نشان می دهد، 5 امتیاز در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که این 5 امتیاز ممکن است بین گزینه های «الف» و «ب» تقسیم شود. در مورد هر عبارت حالتهای زیر ممکن است اتفاق بیافتد.

5 برای «الف» و 0 «برای ب»، 4 برای «الف» و 1 برای «ب»، 3 برای «الف» و 2 برای «ب»، 2 برای «الف» و 3 برای «ب»، 1 برای «الف» و 4 برای «ب»، 0 برای «الف» و 5 برای «ب».

بین دو عبارت هرگز بطور مساوی امتیاز ندهید.

 

  1. «الف»: بعنوان یک رهبر، مأموریت عمده ی من حفظ پایداری و ثبات است.

«ب»: بعنوان یک رهبر، مأموریت عمده ی من ایجاد تغییر است.

  1. «الف»: بعنوان یک رهبر، رخدادها و حوادث را بایستی من ایجاد نمایم.

«ب»: بعنوان یک رهبر، بایستی رویدادها و حوادث را تسهیل نمایم.

  1. «الف»: من بایستی توجه داشته باشم که زیردستانم برای کارشان بطور منصفانه پاداش دریافت کنند.

«ب»: من بایستی توجه داشته باشم که زیردستانم در زندگی خود به چه چیز نیاز دارند.

  1. «الف»: من ترجیح می دهم که درباره ی بلند مدت فکر کنم که چه باید باشد.

«ب»: من ترجیح می دهم که درباره ی کوتاه مدت فکر کنم که واقعیت چه هست.

  1. «الف»: بعنوان یک رهبر، انرژی قابل توجهی را صرف اداره ی اهدافی که از یکدیگر منفک بوده و در عین حال با یکدیگر ارتباط دارند، می کنم.

«ب»: بعنوان یک رهبر، انرژی قابل توجهی را صرف ایجاد امیدواری، انتظارات و آرزوها در میان زیردستانم می کنم.

تعریف سبک رهبری

قدمت واژه رهبری بنا بر تحقیقات انجام شده به 1300 سال قبل از میلاد مسیح بر می‏گردد و سابقه­ای دیرینه دارد. درطول ساليان دراز، رهبري در شكل هاي مختلف تعريف و خلاصه شده است. تعاریفی که از رهبری ارائه شده است به تعداد کسانی است که در صدد ارائه تعریفی از آن بر آمده اند).

سبک رهبری یا مدیریت تعیین کننده جو فرهنگ و راهبرد های حاکم بر سازمان است. سبک رهبری مجموعه ای از نگرش ها، صفات و مهارت های مدیران است که بر پایه 4 عامل نظام ارزش ها، اعتماد به کارمندان، تمایلات رهبری و احساس امنیت در موقعیت های مبهم شکل می گیرد. محققان ثابت کرده اند که رهبران می توانند عامل تمایز در سازمان باشند.

رهبري تحول گرا و رهبري خدمتگزار دو تئوري متضاد و در مقابل هم نيستند. بلکه آنها ايدئولوژي هاي مکمل هستند. زيرا هر دو آنها شکلهاي عالي رهبري را معرفي مي کنند . اما اين دو مفهوم تفاوتهايي نيز دارند، در حالي که هر دو رهبري خدمتگزار و رهبري تحول گرا بر تاثير گذاشتن و نفوذ تاکيد مي‌کنند، رهبري خدمتگزار به شيوه‌‌اي غير سنتي يعني قرار گرفتن در مقام خدمتگزاري به اين تاثير دست مي يابد. رهبري خدمتگزار تاکيد بيشتري بر خدمت کردن به پيروان دارد و همچنين آزادي بيشتر و اعتماد بيشتري به زيردستان نشان داده مي شود. رهبري تحول گرا بيشتر بر اهداف سازماني تاکيد دارد در حالي که رهبري خدمتگزار بر افراد که پيروان او هستند تاکيد و تمرکز دارد

 

بازدیدها: 16

8,000 تومان