پرسشنامه شاخص های تفکر سیستمی ، بر اساس روش “تحلیل سلسله مراتبی (AHP)”

پرسشنامه با موضوع تفكر سيستمي،

.  هدف تفكر سيستمي، بهبود درك ما از ارتباط عملكرد هر سازمان با ساختار دروني و سياستهاي عملياتي آن و نيز سياستهاي عملياتي مشتريان، رقبا، تامين كنندگان است تا از اين درك براي طراحي سياست هاي مؤثر اهرمي استفاده كنيم. این سیاست ها که از سوی مدیران موفق به صورت کاملاً برنامه ریزی شده اجرا می شود در گسترش سازمان مربوطه و بهبود بهره وری سازمان نقشی بسیار مهم و حیاتی دارد.

در ابتدای پرسشنامه جهت اولویت بندی شاخص های تفکر سیستمی ، بر  اساس روش “تحلیل سلسله مراتبی (AHP)” طراحی شده است و سپس جهت بررسی ارتباط با آن با ابعاد بهره وری نیروی انسانی شرکت پتروشیمی مروارید نظرسنجی شده است. لذا خواهشمند است ابتدا با مطالعه توضیحات مربوط به روش AHP  و راهنمای تکمیل جداول بر اساس مقایسات زوجی، که ذیلاً آورده شده است، جداول شماره (3) تا (8) را به دقت مطالعه و تکمیل فرمایید. سپس نظرات خود را در باب اهمیت و ارتباط تفکر سیستمی با ابعاد بهره وری نیروی انسانی در قالب پاسخ های  1 تا 5 ( بسیار کم تا بسیار زیاد) مرقون فرمایید. بدیهی است پاسخ دقیق و صحیح شما به سوالات زیر، کمک قابل توجهی به سنجش تفکر سیستمی در شرکت پتروشیمی مروارید و تاثیر آن بر ابعاد بهره وری نیروی انسانی در شرکت پتروشیمی مروارید خواهد نمود.

  • بخش اول پرسش نامه :

این بخش مربوط به اولویت بندی عوامل موثر در سنجش تفکر سیستمی بانک پارسیان می باشد. عوامل اصلی استخراج شده و موثر عبارتند از:

خدمات رساني به جامعه و مشتريان از طريق سيستم مشتري مداري ،توجه به ارتباطات و توسعه منابع انساني،توجه به بازخورهاي حاصله از فعاليتهاي قبلي ،توجه به كل نگري  و جزء نگري به طور همزمان ،توجه به كيفيت و كميت به طور همزمان،كسب اطلاعات از شرايط اقتصادي، اجتماعي و جهاني و بررسي تأثيرات آنها بر طرحها و فعاليتهاي جاري ،جذب،  انتصاب و ارتقاء واجدين شرايط در مشاغل مديريتي

در جدول زیر، جهت اولویت بندی عوامل فوق، هر یک از دو عامل مطرح شده را با هم مقایسه نموده، دور عامل مهمتر خط کشیده و به لحاظ میزان برتری آن، عدد 1 تا 9 را اختصاص دهید:

 

جدول (3) اولویت بندی و تعیین درجه اهمیت هر یک از عوامل اصلی موثر در زمینه تفکر سیستمی

عوامل اصلی موثر بر تفکر سیستمی 1 2 3 4 5 6 7 8 9
خدمات رساني به جامعه و مشتريان از طريق سيستم مشتري مداري – توجه به ارتباطات و توسعه منابع انساني                  
خدمات رساني به جامعه و مشتريان از طريق سيستم مشتري مداري – توجه به بازخورهاي حاصله از فعاليتهاي قبلي                  
خدمات رساني به جامعه و مشتريان از طريق سيستم مشتري مداري – توجه به كل نگري  و جزء نگري به طور همزمان                  

بازدیدها: 28

18,000 تومان