پروپزال : تاثیر خصوصی سازی بر مدیریت سود

الف) عنوان تحقيق:

1ـ فارسي: تاثیر خصوصی سازی بر مدیریت سود

بيان مسأله (تشريح ابعاد، حدود مسأله، معرفي دقيق مسأله، بيان جنبه‌هاي مجهول و مبهم و متغيرهاي مربوط به پرسش‌‌هاي تحقيق، منظور تحقيق):

امروزه كمتر كشوري را در جهان مي توان يافت كه در حال اجراي بر نامه هاي خصوصي سازي نباشد و به جرأت ميتوان گفت كه خصوصي سازي يكي از مهمترين مؤلفه هاي اقتصادي قرن بيست ويكم است. خصوصي سازي فرآيندي اجرايي، مالي و حقوقي است كه دولتها در بسياري از كشورها براي انجام اصلاحات در اقتصاد و نظام اداري خودآن را اجرايي مي كنند. طبق ادبيات خصوصي سازي، هدف خصوصي سازي در سه حوزه مالي، اقتصادي و اجتماعي-سياسي شامل افزايش كارايي بنگا هها، توزيع مناسب درآمد، كوچك سازي دولت، توانمند سازي بخش خصوصي، گسترش بازار سرمايه، افزايش رقابت و تامين منافع مصرف كنندگان و … از طريق واگذاري مالكيت و مديريت بنگاه هاي اقتصادي دولتي به بخش غير دولتي است(بالاسوریا و همکاران[1] ، 2008) . همچنین بسياري از اقتصاددانان،خصوصي سازي را ” سنگ بناي”  اصلاحات ساختاري مي دانند، زيرا باعث تحريك توسعه بخش خصوصي، جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي، گسترش رقابت، آزاد سازي تجارت و توسعه بازارهاي سرمايه مي گردد موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني،1374).

از ديدگاه اقتصادي، خصوصي سازي مانده درآمد فعاليت هاي اقتصادي و قدرت كنترل آنها را از دولت به سرمايه گذاران بخش خصوصي منتقل مي كند. در نتيجه، بازار توزيع درآمد را به دست گرفته، انگيزه سرمايه گذاري را بهبود مي بخشد. خصوصي سازي شامل انتقال دارايي ها و فعاليت هاي دولتي به بخش خصوصي است و عموماً به عنوان ابزار شكل دهي يك شركت پويا شناخته ميشود كه نتيجه فروش سهام دولت به سهامداران خصوصي است( پروتی[1]، 1995).

خصوصي سازي انتقال دارايي ها يا توزيع خدمات از دولت به بخش خصوصي است كه مي تواند دامنه گسترده اي را شامل شود كه گاهي اوقات نقش بسيار محدود دولت را نيز منع مي كند

جهت تعيين مديريت سود در شركت ها از چهار متغير مديريت سود (نسبت بدهي،سرمايه، اندازه، پاداش و نرخ ماليات) به جز متغير پاداش استفاده میشود. از متغير پاداش مديريت به علت محرمانه بودن و عدم افشاي آن در صورتهاي مالي شركتها در اين تحقيق استفاده نمیشود. پژوهش حاضر در شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1387-1390 انجام میگیرد.  با توجه به توضیحات فوق، مسئله اصلی پژوهش بدین صورت مطرح میگردد که آیا خصوصی سازی بر مدیریت سود تاثیر دارد؟

 

8) پيشينه و تاريخچه موضوع : ( مطالعات و تحقيقاتي كه در باره موضوع در داخل و خارج کشور صورت گرفته و نتايج حاصل از آن)

در اینجا لازم است به برخی از تحقیقات داخلی و خارجی انجام شده پیرامون موضوع پژوهش اشاره گردد.

پیشینه داخلی

به بررسي و ارزيابي اثر خصوصي سازي بر توسعه بازار سهام دربورس اوراق بهادار تهران پرداخته اند. به منظور بررسي تاثير خصوصي سازي بر توسعه بازار سهام، با استفاده از آزمون پرون به بررسي نقاط شکست ساختاري احتمالي در نه مقطع زماني، با توجه به روند خصوصي سازي پرداخته شد. نتايج حاصل از آزمون فرضيات نشان داده است که خصوصي سازي تاثيري بر توسعه بازار سهام ندارد. در واقع، خصوصي سازي باعث توسعه بازار سهام نشده است که علت اين امر را مي توان در سياست هاي اشتباه اتخاذ شده در برنامه هاي خصوصي سازي ايران جستجو کرد.

پیشینه خارجی

عمران[1] (2004) در پژوهشي با عنوان مقايسه عملكرد شرك تهاي دولتي با شركت هاي تازه خصوصي شده به مطالعه اثر خصوصي ساز ي بر عملكرد شركت ها در مصر پرداخت. وي در پژوهش خود به دنبال اين هدف بود كه آيا خصوصي سازي  باعث بهبود عملكرد شركت ها شده است ؟ وي 69 شركت مصري را كه بين سالهاي 1994 تا 1998 از بخش دولتي به بخش خصوصي واگذار شده بودند، را  انتخاب كرد و اطلاعات مالي دو سال قبل و بعد از واگذاري شركت هاي نمونه را تجزيه و تحليل نمود . از نتايج به دست آمده پژوهش مشاهده گرديد كه پس از واگذاري شركت ها نسبت هاي سودآوري و بازده از بهبود قابل توجه و بر عكس سطح اشتغال كاركنان و نسبت هاي بدهي از كاهش قابل توجهي برخوردار  شدند.

اكتن و آرين[1] ( 2006 ) در پژوهشي با عنوان تأثير خصوصي سازي بر كارايي به بررسي تاثير خصوصي سازي بر كارايي شركت هاي خصوصي سازي شده در تركيه پرداختند. آنها تاثير خصوصي سازي بر شركت ها را از دو جهت مي دانستند:اول اينكه خصوصي سازي باعث تغيير در اهداف شركت مي شود ( تاثير مالكيت) و دوم اينكه خصوصي سازي باعث تغيير در ساختار بازار مي شود(تاثير محيطي ) آنها به اين نتيجه رسيدند كه براي بهبود كارايي شركت هاي خصوصي شده تاثير مالكيت كافي است.

9) سؤال هاي اصلی تحقيق:

سوال اصلی:

آیا بین خصوصی سازی و مدیریت سود تفاوت معنی داری وجود دارد؟

سوالات فرعی:

  • آیا بین خصوصی سازی و نسبت بدهي تفاوت معنی داری وجود دارد؟
  • آیا بین خصوصی سازی و سرمايه تفاوت معنی داری وجود دارد؟
  • آیا بین خصوصی سازی و اندازه شرکت تفاوت معنی داری وجود دارد؟

آیا بین خصوصی سازی و نرخ ماليات تفاوت معنی

11) اهداف تحقیق: (شامل اهداف علمي، كاربردي و ضرورت‌هاي خاص انجام تحقيق)

  • تعیین رابطه بین خصوصی سازی و مدیریت سود
  • تعیین رابطه بین خصوصی سازی و نسبت بدهي
  • تعیین رابطه بین خصوصی سازی و سرمايه
  • تعیین رابطه بین خصوصی سازی و اندازه شرکت
  • تعیین رابطه بین خصوصی سازی و نرخ ماليات

بازدیدها: 6

18,000 تومان