پروپوزال آموزش مدیریت روابط همشیران به مادران بر بهبود روابط همشیران و کاهش استرس والدگری

چگونگی مدیریت روابط همشیران به مادران وکاهش استرس والدگری

 

  • مقدمه

(سازگاری بچه‌ها با به دنیا آمدن یک خواهر یا برادر و کنار آمدن آنها با یکدیگر، از متداول ترین نگرانی‌های والدین است.  تولد فرزند جدید، استرس مهمی برای خواهر و برادر اوست و برخی واکنش‌ها در خواهر یا برادر نشان می‌دهد که در حال کنار آمدن با این استرس است. 7) واکنش منفی اکثر بچه‌ها ظرف مدت 4 ماه کاهش می‌یابد و ظرف یک سال برطرف می‌شود. ( با این حال، یکسال بعد از تولد که تحریک و کنجکاوی فرزند بزرگتر بیشتر می‌شود، اختلافات آنها با هم نیز بیشتر می‌شود.

  • مبانی نظری و پیشینه پژوهشی

در این بخش بترتیب مبانی نظری تحقیق و پیشینه پژوهشی ارائه می گردد.

  • مبانی نظری

منابع نظری در تحقیقات خواهر و برادری شامل جامعه شناسی، روان‌شناسی، زیست شناسی، و رشد انسانی می‌باشند. بیشتر این منابع، حول و حوش توضیحات اینکه چگونه خواهر برادرها بر روی رشد یکدیگر اثر می‌گذارند و اینکه چرا روابط خواهر برادری تا این اندازه نزدیک هستند،  می‌باشد.

  • متدولوژی تحقیق

متدولوژی پژوهش از نوع پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری است که از نوع پژوهشهای آزمایشی است. دو گروه آزمایش و کنترل انتخاب شده است که گروه آزمایشی در مجموع در 9 جلسه ارزیابی و آموزش گروهی شرکت نمودند. این جلسات، شامل 6 جلسه  آموزش و 3 جلسه ارزیابی است که یک جلسه ارزیابی قبل از  آموزش و یک جلسه ارزیابی بعد از آموزش و یک جلسه پیگیری را شامل می شود. گروه کنترل فقط در 3 جلسه ارزیابی شرکت نمودند.

  • شاخص استرس والدگری

این مقیاس، میزان استرس رابطه والد- کودک را مشخص می‌کند، این شاخص مخصوص والدینی است که فرزندان زیر 12 سال دارند. استرس ها می‌تواند ناشی از خصوصیات کودک، والد یا وضعیت زندگی و جنبه‌های جمعیتی آن باشند. این شاخص، دو فرم دارد: فرم بلند 101 ماده‌ای آن (یعنی شاخص پدر و مادری کردن استاندارد که پر کردن آن 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد) و فرم کوتاه 36 ماده ای آن ( که پر کردن آن 10 دقیقه طول می‌کشد). پدر و مادر، بر اساس یک مقیاس 5 امتیازی، ماده‌ها را درجه بندی می‌کنند

بازدیدها: 18

18,000 تومان