پروپوزال ارائه الگوی ارزیابی رضایت مشتری با استفاده از فرایندسلسله مراتبی ((AHP

نحوه ارزیابی رضایت مشتری با استفاده از فرایند(AHP)

بيان مسأله (تشريح ابعاد، حدود مسأله، معرفي دقيق مسأله، بيان جنبه‌هاي مجهول و مبهم و متغيرهاي مربوطه به پرسش‌هاي تحقيق، منظور تحقيق)

استراتژی در دنیای رقابتی امروز تنها سازمانها و شرکت هایی می توانند به رقابت بپردازند و به ایجاد سودآوری دست بزنند که بتوانند به نیازمندی های مشتریان خود توجه کنند و بتوانند در این راستا رضایت مندی آنها را فراهم نماید که این مسأله خود موجب ایجاد وفاداری مشتریان به محصـــولات و خدمات ارائه شده آن سازمان و شرکت  می گردد[20].

بانک ها به دلیل اتکای دارایی خود به سپرده های مردمی و نیز اهمیتی که افراد برای دارایی و پول خود قائل اند، باید برای جلب مشتری تلاش ها و فعالیت های وسیع تری انجام دهند و بهترین ابزار برای این منظور، استفاده از اصول بازاریابی به ویژه بازار یابی خدمات بانکی برای حفظ سهم بازار ، سهم مشتری و سودآوری است، بازار یابی به عنوان موفقیت بلند مدت موسسات مالی ، بر مشتری گرایی متمرکز است . در حقیقت مشتری گرایی سودمند ترین و مناسب ترینبرای بانک ها است زیرا مشتری بنیان و اساس نظام بانکی است

مسأله اساسی در تحقیق حاضر این است که با توجه به وضعیت بانک ها در کشور چه عواملی باعث ایجاد رضایت مشتریان می شود ؟

بانک ها می بایست به کدام دسته از عواملی که نقش کلیدی در جلب رضایت مشتری دارند تاکید نمایند؟

این پژوهش به دنبال رتبه بندی و وزن دهی عوامل موثر بر رضایت مشتری است . در این احقیق برای رتبه بندی عوامل موثر بر رضایت مشتری و تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از روش AHP  استفاده شده است . این روش که برای اولین بار توسط پرفسور ساتی در سال 1980 ارائه گردیده است ، نشان می دهد که چگونه اهمیت نسبی چند گزینه ، آلترناتیو … را در یم مسئله تصمیم گیری چند معیار تعیین کنیم [17] به منظور استفاده از این روش ، چهار مرحله اساسی به شرح زیر می بایست صورت پذیرد:

رضایت مشتری و تاثیر آن در افزایش در آمد بانک

رضایت مشتری حد اقل از سه طریق منجر به افزایش در آمد می شود:

الف) تکرار در دریافت خدمات

ب) توصیه به دیگران برای دریافت خدمات

ج) دریافت سایر خدمات[14].

نمودار 1 این روابط را نشان می دهد:

 

بازدیدها: 10

18,000 تومان