پروپوزال ارزیابی تاثيرات ويژگي هاي هيئت مديره بر عدم تقارن اطلاعات با بکارگيري مدل بوون فو و همکاران (2011) در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

ارزیابی  ويژگي هاي هيئت مديره بر عدم تقارن اطلاعات با بکارگيري مدل  بوون فو درشرکتهای بورسی

 

     مقدمه

گسترش روز افزون واحدهاي اقتصادي، توسعه فناوري ارتباطات و وجود تضاد منافع، نيازهاي نظارتي را به وجود مي‌آورد. مسئله جهاني شدن اقتصاد و انقلاب اطلاعات، كنترل را حتي از دست دولت ها خارج كرده است . اين شرايط موجب شده حرفه حسابرسي به تدريج تلاش كند تا از قافله عقب نماند و همگام با تغييرات فناوري در راستاي نيازهاي جامعه حركت كند. در اين محيط، استفاده كنندگان براي تصميم گيري به اطلاعات مختلفي از جمله اطلاعات مالي درباره بنگاه هاي اقتصادي نياز دارند . صورت هاي مالي به عنوان مهمترين مجموعه اطلاعات مالي محسوب مي شود. اما مسئله مهم ترديد در مورد قابليت اتكاي اطلاعات مزبور است كه از تضاد منافع سرچشمه مي گيرد . علاوه بر تضاد منافع مسائل ديگري از قبيل عدم دسترسي مستقيم استفاده كنندگان به اطلاعات موجب تقاضا براي خدمات حسابرسي مستقل شده است. درواقع نقش حسابرسي ارزيابي كيفيت اطلاعات براي استفاده كنندگان است

    تشریح وبیان موضوع

جدائي مالكيت از مديريت اين امكان بالقوه را به وجود مي آورد كه مديران تصميماتي را اتخاذ نمايند كه در راستاي منافع خود و عكس منافع سهام داران باشد. تضاد منافع كه از آن به عنوان “مسئله نمايندگي”  تعبير مي شود، ناشي از وجود تفاوت در تابع مطلوبيت ذي نفعان است. با در نظر گرفتن نظريه تضاد منافع ميان مديران و مالكان، مي توان ادعا كرد كه مديران واحدهاي تجاري مي توانند از انگيزه لازم براي دستكاري سود به منظور حداكثر كردن منافع خود برخوردار باشند. در مقابل حاکميت شرکتي ابزاري است که درصدد ارتقاي انصاف ، شفافيت و پاسخگوئي در بنگاه اقتصادي ميباشد. عملکرد مالي شرکت هابا اعمال حق حاکميت شرکتي آنها رابطه مستقيمي دارد و مديران بهتر، موجب حاکمِيت شرکتي موثر تر شده و به ذينفعان خود توجه ميکنند.و در نهايت بازده مالي بيشتري را توليد مي کنند. در اين بين ازجمله انتظارات از مديران عبارت است از توان ايجاد رشد،بازپرداخت بموقع تعهدات،ايجاد ارزش براي سهامداران،کارگروهي(Team Work) مديريت و کنترل ريسک،ارتباط با محيط پيرامون و پيشبرد اهداف مي باشد جايگاه هيئت مديره شرکت به عنوان نهاد هدايت کننده و دارنده نقش مراقبت و نظارت بر کار مديران اجرايي به منظور حفظ منافع مالکيتي سهامداران، داراي اهميت ويژه اي است.

    اهمیت و ضرورت انجام تحقيق

 

تقارن اطلاعات يکي از معيارهاي اساسي در تصميم گيري هاي اقتصادي است. اما وجود برآوردها و روش هاي گوناگون در حسابداري، اعتبار و قابليت اتکاي سود را مخدوش مي سازد و باعث مي شود تقارن اطلاعات بين مديريت و سهامداران افزايش يابد. در کنار اين موارد انتظار مي رود که با اجرا و تقويت ساز و کارهاي راهبري شرکت، کيفيت گزارشگري مالي شرکت و ميزان افشا اطلاعات مالي، ارتقا يابد. يکي از عوامل موثر بر راهبري شرکت ها، هيئت مديره آنهاست که مي تواند به گونه هاي مختلفي بر عمليات شرکت و نتايج آن، اثر بگذارد.

    اهداف تحقيق

در اين پژوهش  براي پاسخگويي به سوال هايي که در بخش بيان مسئله به آن اشاره شد یک هدف اصلي و چهار هدف فرعی درنظرگرفته شده است، كه به شرح ذيل اند:

                    هدف اصلی:

تعیین اثر ویژگی های هیئت مدیره بر کاهش عدم تقارن اطلاعاتی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

                    اهداف فرعی:

الف) تعيين اثر دانش مالي اعضاي هيئت مديره بر کاهش عدم تقارن اطلاعات شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران .

ب) تعيين اثر تعداد جلسات هيئت مديره بر کاهش عدم تقارن اطلاعات شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران .

بازدیدها: 11

18,000 تومان