پروپوزال ارزیابی کارایی و بهره وری سیستم بانکی و ارائه مدلی جهت رتبه بندی شعب بانک با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها DEA

الف- عنوان تحقیق

1- عنوان به زبان فارسی:

ارزیابی کارایی و بهره وری سیستم بانکی و ارائه مدلی جهت رتبه بندی شعب بانک با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها DEA (موردی شعب بانک انصار در استان فارس)

2-  عنوان به زبان انگليسي/(آلماني، فرانسه، عربي):

“Assess performance and productivity and provide a model for the banking system ranking bank branches using data envelopment analysis DEA (Item Ansar bank branches in Fars province)”

ج- بيان مسأله اساسي تحقيق به طور كلي (شامل تشريح مسأله و معرفي آن، بيان جنبه‏هاي مجهول و مبهم، بيان متغيرهاي مربوطه و منظور از تحقيق) :

فقدان نظام مديريت راهبردي عملكرد، نبود نظام كارآمد ارزيابي عملكرد، عدم حاكميت ديدگاه اقتصادي و پايين بودن كارايي و اثربخشي از مشخصه‌هاي بارز نظام اداري ايران است و اين ويژگيها موجب شده كه سازمانها و دستگاههاي فعال در چنين نظامي از بهره‌وري كمتري برخوردار شوند. لذا امروزه سازمانها (و از جمله بانک تازه تاسیس انصار) نيازمند مديريت تحول آفرين، داراي تفكر راهبردي و آينده‌نگر هستند. گام بنيادين در پايداري چنين روش مديريتي ايجاب مي‌نمايد كه با رويكرد روشهاي كارآمد علمي- كاربردي به تعادل بين نهاده‌ها و ستاده‌هاي سازمان برسيم و با ارزيابي مستمر عملكردها به نهادينه ساختن کارایی و بهره‌وري اقدام كنيم، بديهي است دستيابي به خواسته‌ها و ضرورتهاي فوق و آنچه اين طرح در پي آن است، با اندازه‌گيري فعاليتها و از طريق به‌كارگيري مدلهاي علمي و كميت پذير و نهايتاً طراحي و استقرار يك نظام ارزيابي کارایی ممكن خواهد بود.تنوع وظائف واحدهاي سازماني اعم از وظايف عمومي و اختصاصي به پيچيدگي ارزيابي آنها مي‌افزايد و استفاده از ابزارهاي كارآمد علمي را براي محقق ساختن يك ارزيابي واقعي از اين سازمانها اجتناب ناپذير مي‌كند. يكي از ابزارهاي كارآمد كه اين مهم را محقق ‌ساخته تکنیک “تحليل پوششي داده‌ها”[1] با پشتوانه‌اي بالغ بر 2500 مرجع معتبر نظري و تجربي است كه بر پاية مدلهاي رياضي استوار است.(2007  Elisa Luciano and Luca Regis). کارایی از مهمترین شاخص های ارزیابی عملکرد بهینه واحدهای اقتصادی است و اساسی ترین گام بهبود کارایی، اندازه گیری آن می باشد. کارایی تعاریف متعددی دارد از جمله (برهانی، سال 1376،ص12) :

-نسبت تولید به منابع مصرف شده (ستانده به داده)

-هزینه تولید یک واحد از محصول (هزینه کل تقسیم بر محصول تولیدی)

-نسبت حداقل هزینه ممکن به هزینه تحقق یافته برای ارائه دادن میزان مشخصی از ستانده در مقایسه با واحدهای مشابه در آن صنعت

 

روش های محاسبه کارایی و بهره وری بطور کلی به دو گروه : روش های پارامتریک و ناپارامتریک تقسیم می شوند. روش پارامتریک بر مبنای مدل های اقتصادسنجی و تئوری های اقتصاد خرد بنا شده است. در این روش با استفاده از داده های تلفیقی ابتدا تابع هزینه (تولید) با توجه به فروض درنظر گرفته، تخمین زده می شود و با توجه به تابع مذکور، کارایی محاسبه می گردد ولی روش ناپارامتریک مبتنی بر یک سری بهینه سازی با استفاده از برنامه ریزی خطی می باشد در این روش، منحنی مرزی کارا از یک سری نقاط که بوسیله برنامه ریزی خطی تعیین میشود، ایجاد می گردد(نادری کزج، سال 1384، ص8).مفهوم کارایی برای اولین بار در سال 1957 توسط  Debreu و Koopmans به اقتصاد خرد اضافه گردید. به پیشنهاد آنها کارایی یک بنگاه از دو جزء تشکیل می شود :

1)کارایی فنی[1] : که به معنی توانایی یک بنگاه در دستیابی به حداکثر ستانده با استفاده از مقادیر مشخص داده

2)کارایی تخصیصی[2] : که به معنای توانایی بنگاه در بکارگیری ترکیب بهینه منابع تولید با توجه به قیمت نهاده ها.

[1

د – اهمیت و ضرورت انجام تحقيق :

در تعاریف به اقتصادی کارا گفته می شود که از منابع خود به میزانی کالا و خدمات تولید کند که در شرایط موجود، تولید بیش از آن سطح ممکن نباشد و اگر با منابع موجود نتوان بیش از آنچه که هست تولید کرد حاکی از وضعیت تولید با حداقل هزینه می باشد(سالواتوره،1369). در کشور ما به علل مختلف از جمله وابستگی زیاد به درآمدهای نفتی، سهم ناچیز صادرات غیر نفتی از تولید ناخالص داخلی، عدم رقابت پذیری کالاها و خدمات کشور در بازار جهانی، بایستی با نگاه گسترده و عمیق تری به این مقوله توجه نمود.

اندازه گیری و ارزیابی منظم کارایی و بهره وری باعث استفاده بهینه از امکانات موجود و جلوگیری از افزایش نامتعادل هزینه ها و موجب ارتقاء کیفیت و کمیت کالاها و خدمات تولیدی خواهد شد.

بازدیدها: 11

18,000 تومان