پروپوزال الگوهای رهبری در شرکتهای موفق ایرانی

تاثیر رهبری اثر بخش با موفقیت شرکتها

 

1.1مقدمه

رهبری از دیر زمان توجه محققان و مدیران را به خود جلب کرده است. مدیریت و رهبری اغلب دو مفهوم مترادف تصور می شوند، حال آن که بیشتر صاحب نظران این دو مفهوم را متمایز می دانند. مدیریت نوع خاصی از رهبری محسوب می شود که در آن کسب هدف های سازمانی بر سایر هدف ها اولویت دارد. اختلاف اساسی میان این دو مفهوم از کلمه سازمان برمی خیزد. رهبری زمانی صورت می گیرد که فردی به هر دلیل می کوشد بر رفتار فرد یا گروهی اثر بگذارد.

1.1  بیان مسله

رهبری از اساسی ترین و کلیدی ترین کارکردهای مدیریت محسوب می گردد به طوری که بسیاری از صاحب نظران این عرصه اظهارمی دارند که اگر تنها یک عامل وجود داشته باشد که وجه افتراق بین سازمان های موفق و ناموفق باشد، آن عامل رهبری اثربخش و پویا است.

طبق ادعای کالینز و پوراس (1996) شواهد پژوهشی نشان می دهد موفقیت پایدار شرکت ها به وضوح با رهبری مرتبط است. پژوهش انجام شده توسط موسسه اکسنتر در حوزه تغییر راهبردی در ایالات متحده به این نتیجه رسید که ارزش سهام شرکت هایی که به عنوان شرکت های “خوب رهبری شده” شناخته شده اند، در ده سال گذشته رشدی برابر 900 درصد در مقایسه با رشد 74 درصدی شرکت هایی که در این زمینه به عنوان شرکتی با رهبری خوب شناخته نمی شدند داشته است

1.1اهداف تحقیق

هدف تحقیق حاضر مطالعه الگوهای رهبری در شرکت های موفق ایرانی است و بررسی این که آیا الگوی خاصی برای رهبری در این شرکت ها وجود دارد. به عبارت دیگر در تحقیق حاضر سعی بر آن است تا با شناسایی کارکردهای الگوهای رهبری دریابیم که تا چه حدی کارکردها و عناصر الگوهای رهبری در شرکت های موفق ایرانی نزدیک به الگوی جدید رهبری است و چه پارادایم های دیگری در الگوهای شناسایی شده وجود دارد.

  • در الگوی رهبری شرکت های موفق ایرانی، رهبران ارزش هایی که پشتیبان ماموریت و چشم انداز بوده و با زیردستان مشترک است، را شناسایی، نمایش و تقویت می کند.
  • در الگوی رهبری شرکت های موفق ایرانی، رهبران راهبردهایی عقلایی طراحی کرده، تعهد افراد را نسبت به آنها جلب کرده و از اجرای آنها اطمینان پیدا می کنند.
  • 1.1قلمرو تحقیق

    • قلمرو موضوعی این تحقیق مباحث مربوط به رهبری، تئوری های رهبری، الگوها و سبک های رهبری است.
    • قلمرو مکانی این تحقیق 10 شرکت موفق ایرانی (گلرنگ، اکتیو، نیلپر، هاویلوکس، اوه، فومن شیمی، استیل البرز، ارژن، بوف و میهن) طبق معرفی جشنواره انتخاب یکصد برند برتر در سال 1388 می باشد.
    • منظور از قلمرو زماني دوره توزيع پرسشنامه مي‌باشد كه در اين تحقيق خرداد، تیر و مرداد ماه سال 1391 مي‌باشد.

بازدیدها: 16

18,000 تومان