پروپوزال امکان سنجی فرآوری کانه سخت منگنز جیرفت

فرآوری کانه سخت منگنز

مقدمه

هدف از فرآوري کانه منگنز توليد محصول با مشخصات موردنیاز در صنايع مصرف‌کننده است. به دليل پايين بودن عيار منگنز در اكثر كانسارهاي شناسایی ‌شده در ايران و نياز به محصول با عيارهاي بسيار بالا در اغلب صنايع مصرف‌کننده منگنز، به ‌کارگیری روش‌های مختلف پرعيارسازي براي تغليظ سنگ استخراج‌ شده لازم و ضروري است. با توجه به کاهش ذخایر معدنی پرعیار فلزی، بالا بودن هزینه‌های معدنکاری و مقرون ‌به ‌صرفه نبودن معدنکاری در معادن فلزی با عیار پایین، استفاده از روش­هایی که بتوانند فلزات ارزشمند را از منابعی با عیار کم و یا کانسنگ‌های سخت (که پرعیارسازی آن‌ها دارای پیچیدگی هست) تغلیظ کند، لازم و مفید خواهد بود.

آشنایی

نام منگنز[1] از واژه لاتين  Magnes (Magnet)گرفته شده است که به خواص مغناطيسي پيرولوزيت (کانه اصلي منگنز) اشاره مي­کند. با نماد Mn، عدد اتمي 25، وزن اتمي94/54، وزن مخصوص 43/7 گرم بر سانتي­متر مکعب، سختي6 در مقياس موس، جلاي فلزي، شكننده و غير قابل انعطاف، نقطه جوش 1962 درجه سانتي­گراد و نقطه ذوب 1244 درجه سانتي­گراد. منگنز در گروه 7 جدول تناوبي به عنوان فلز [2]بوده و در دوره 4 قرار دارد. محتواي ايزوتوپي منگنز معمولاً با محتواي ايزوتوپي کروم تلفيق شده و در زمين شناسي ايزوتوپي به کار مي­رود. نسبت­هاي ايزوتوپي Mn-Cr شواهدي را از Al26 وPd107  به عنوان تاريخ آغاز بيستم خورشيدي تقويت مي­کند. تغييرات در نسبت هاي Cr53/Cr52 و Mn/Cr  از انواع متئوريت­ها، نسبت اوليه Mn53/Mn55  را نشان مي­دهد که سيستم ايزوتوپي Mn-Cr را پيشنهاد مي­کند چند ظرفيتي بودن منگنز به دليل به اشتراك گذاردن 7 الکترون در دو لايه خارجي، با توجه به توزيع 25 الكترونی منگنز، مي­باشد. شش ايزوتوپ پايدار منگنز Mn51، Mn52 ،Mn53،Mn54،Mn55   و Mn56 مي­باشند[1].

کانی شناسی

منگنز در بسياري از کاني­هاي موجود در پوسته زمين وجود دارد. علارغم اين که بيش از 300 کاني حاوي منگنز شناسايي شده­اند، اما تعداد کاني­هاي منگنزدار داراي ارزش اقتصادي کمتر از 12 مي­باشد. مهم­ترين كاني­هاي اقتصادي منگنز عبارتند از: اکسیدها شامل کاني­هاي پيرولوزيت، پسيلوملان، هوسمانيت، براونيت، واد، فرانکلينيت، هيدروكسيدها (منگانيت)، كربنات­ها (رودوكروزيت)، سيليكات­ها (ردونيت) و سولفورها (آلابانديت)[2

زمین شناسی اقتصادی

منگنز به صورت اکسيد و کربنات در دنيا گسترش وسيعي دارد و کربنات آن غالباً با عناصر ديگري از قبيل کلسيم، منيزيم و آهن همراه است. ذخاير اکسيد منگنز تقريباً خالص بوده و گروهي نيز حاوي مقادير جزئي کبالت، نيکل، تنگستن، مس و باريم يا موادي نظير رس، آهک، چرت و توف مي­باشند.

هيچ کاني مستقلي از منگنز در مراحل اصلي تبلور ماگمايي يافت نمي­شود، ليکن تشکيل برخي از کاني­هاي منگنز در پگماتيت­ها و ذخاير پنوماتوليتي و هيدروترمال بعد از مرحله ماگمائي مشاهده شده ­است.

در سنگ­هاي رسوبي نيز مينيمم فراواني منگنز در ماسه سنگ 001/0 تا 01/0% و ماکزيمم آن در خاک سرخ پلاژيک اقيانوسي 17/0%، 68/0% و 86/0% اندازه­گيري شده است. متوسط درصد منگنز در سنگ­هاي رسوبي 056/0 % محاسبه شده است. انباشتگي درون­زادي[1] منگنز فاقد ارزش اقتصادي است، در حالي که کانسارهاي عظيم آن در سنگ­هاي رسوبي شناخته شده است و کانسارهاي کوچک و بزرگ در سنگ­هاي آتش­فشاني ـ رسوبي و در سطح هوازده سنگ­هاي دگرگونه تشکيل مي­شوند. کانسنگ­های منگنز از نظر عیار منگنز به صورت زیر تقسیم بندی می‌شوند[5،4]:

  • کانسنگ منگنز[2] با منگنز بالاتر از ۳۵ درصد
  • کانسنگ منگنز آهن­دار[3] با منگنز ۲۰ تا ۳۵ درصد
  • کانسنگ منگنز آهنی[4] با منگنز بین ۱۰ تا ۲۰ درصد
  • کانسنگ آهن منگنزدار[5] با منگنز بین ۵ تا ۱۰ درصد
  • 6 کانسارهای منگنز تجزیه­ای یا سوپرژن

    فرآیند تشکیل این کانسارها شامل تجزیه عناصر غیر از منگنز در سنگ مادر توسط آب­های سطحی و زیرزمینی است. این فرآیند باعث متمرکز شدن مواد باقیمانده و یا تجزیه و ته­نشینی مجدد منگنز در پوسته هوازده نزدیک سطح می‌شود. اکسیداسیون سوپرژن برجا و غنی­سازی سنگ­های منگنزدار، به خصوص در سنگ­های کربناته، یا تحرک مجدد کانسارهای منگنز قبلی در جریان هوازدگی منجر به تشکیل ذخایر پرعیار و اقتصادی می­گردد. سنگ مادر این نوع کانسارها باید دارای درصدکانی منگنز ( ۵ تا ۱۰ درصد ) باشد. هوازدگی در مناطق گرمسیری معمولا منجر به افزایش عیار بیش از ۵ الی ۶ درصد نمی­شود. اگر اکسیداسون شدید و فراگیر باشد، پیرولوزیت و یاکریپتوملان (بسته به تمرکز پتاسیم) مستقیما از رودوکروزیت یا پیروکروزیت تشکیل می‌شود. چنان­چه اکسیداسیون محدود و دارای تغییراتی از بالا به طرف پایین سطح باشد، فازهای مختلف معرف حالت­های اکسیداسیون متفاوت تقریبا به صورت زیر می‌باشد

 

 

بازدیدها: 20

18,000 تومان