پروپوزال جرم آدم ربایی از منظر فقه ومذاهب خمسه

جرم آدم ربایی از منظر فقه 

 

عنوان فارسی جرم آدم ربایی از منظر فقه و مذاهب خمسه
عنوان انگلیسی  

ب- بيان مسأله اساسي تحقيق

به طور كلي (شامل تشريح مسأله و معرفي آن، بيان جنبه‏هاي مجهول و مبهم، بيان متغيرهاي مربوطه و منظور از تحقيق حداكثر در 20 سطر ) :

 

جرم آدم ربایی از دیرباز وجود داشته و حقوقدانان مسلمان نیز در برخی از ابواب فقه به بیان احکام مرتبط با آدم ربایی پرداخته اند که از جمله، در باب حد سرقت، ربودن انسان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. جرم آدم ربایی از مصداق جرایم علیه اشخاص است که علاوه بر سلب آزادی و صدمات بدنی که ممکن است به مجنی علیه وارد شود، بیشتر شخصیت معنوی قربانی جرم، مورد تعرض قرار می گیرد. این جرم که به صورت خاص، یک ماده و به صورت عام، چند ماده از قانون مجازات اسلامی را به خود اختصاص داده و در منابع قوانین کیفری ایران، مصوبات فراوانی در مورد آن دیده می شود، کمتر در نوشته های حقوقی، مورد کنکاش و بررسی قرار گرفته است(زراعت،1

  • عنصر قانونی جرم آدم ربایی

جرم آدم ربایی یا دزدیدن دیگر، ابتدا در موارد 202 و 203 قانون مجازات عمومی سابق مصوب 1304 مطرح گردید. (ر.ک. به :شکری 1384: 679- 678) و به دنبال آن، ماده واحده طرح قانونی مربوط به تشدید مجازات رانندگان متخلف در سال 1335 به تصویب رسید (روزنامه رسمی، ش 3502

– اهمیت و ضرورت انجام تحقيق ( حداكثر 10 سطر) :

 

در سایر پزوهش های انجام گرفته جرم آدم ربایی را تنها از منظر فقه مورد بررسی و تحلیل قرار داده است ، درحالی که در این تحقیق از منظر مذاهب خمسه نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت و این موضوع جنبه جدید بودن تحقیق را روش میکند.

– تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی) (حداكثر 5 سطر) :

 

آدم ربایی:

آدم ربایی به معنای سلب آزادی تن دیگری بدون رضایت او وبا قصد نامشروع، از راه جابجایی از محلی به محل دیگر می باشد. در اصطلاح قضایی نیز، آدم ربایی عبارت است از ربودن و محرون کردن فرد انسانی از آزادی آمد و شد بر خلاف میل وی و بر خلاف قانون به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا هر منظور دیگر به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر

بازدیدها: 11

18,000 تومان