پروپوزال بررسي تطبيقي رابطه استراتژی های حفظ و نگهداری نیروی انسانی با عملکرد کارکنان بيمارستانهاي دولتي و خصوصي استان سمنان

 جایگاه استراتژی های حفظ و نگهداری نیروی انسانی

مقدمه

دنیای امروز دنیای سازمانهاست و نیروی انسانی به عنوان با ارزشترین منابع سازمانی ،متولیان آن محسوب می شوند. منابع انسانی به سازمان معنا و مفهوم می بخشد و زمینه های تحقق اهداف سازمانی را فراهم می کند. امروزه بیش از هر زمان دیگری مشخص شده است که رشد و توسعه سازمانها ودر پی آن یک جامعه و کشور در گرو استفاده صحیح از نیروی انسانی است.با این وجود،شبهاتی وجود دارد که در دنیای آینده رباتهای کامپیوتری و یا به عبارتی صحیح تر ، تکنولوژی جای انسان را در سازمان خواهد گرفت و نقش انسان را کم رنگ تر می سازد. اما بی شک چنین نخواهد شد چرا که با ماشینی تر شدن کارها،تنها نوع فعالیت انسانی تغییر شکل می دهد و به گفتۀپیتر دراکر کار یدی جای خود را به کار دانشی می دهد . اما به یقین تعیین کننده ، انسان به عنوان حاکم سازمانی همچنان برقرار و مستدام خواهد بود.

2 بیان مساله :

تحولات فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی، تکنولوژی که در جوامع امروزی به سرعت در حال وقوع است، تغییرات عمده ای را در ابعاد نیروی انسانی از قبیل سطح انتظار ، سطح رفاه ،فشار های اجتماعی و روانی افراد ، حمایت های قانونی بازار کار،تغییر ماهیت مشاغل به وجود آورده است

که این تغییرات مدیریت نیروی انسانی را دشوار تر کرده است ، به طوری که امروزه نه تنها با مسایل نیروی انسانی نمی توان برخوردی واکنشی داشت بلکه مدیریت باید از قبل برای تمامی زمینه های مربوط ،برنامه ای علمی و عقلایی طراحی و پیش بینی کند

به طور کلی یکی از معضلات کنونی کشور های جهان سوم نیروی انسانی مورد نیاز است، در این راه علاوه برمشکل تربیت  و آموزش نیروی انسانی، عدم تدوین برنامه هایی جهت حفظ و نگهداری از سرمایه های هنگفتی که بر روی آنها صورت گرفته است از مشکلات عمده مدیریت نیروی انسانی است.

آ.

ارزیابی عملکرد: فرایندی است که از طریق آن مدیران و سرپرستان رفتار کارکنان را مورد مشاهده قرار می دهندتا بازخوردی تشخیصی در مورد نقاط قوت و ضعف آنها تأمین نمایند.

ارزشیابی شیوه ای رسمی که سالیانه یا هر نیم سال اجرا می شود ، اینگونه ارزیابی ها اصولاًشامل پر کردن یا تکمیل برگه های مقیاس رتبه بندی است که عملکرد کاری کارکنان را مورد ارزیابی قرار می هد و سرپرستان آنرا انجام می دهند.

در یک تعریف رسمی تر عملکرد شغلی کمیت و کیفیت وظایف انجام شده توسط یک فرد یا گروه محوله را می گویند و. عملکرد شغلی زیر بنای بهره وری است و بایستی بتواند به کسب اهداف سازمانی کمک کند.

استراتژی های خدمات رفاهی

به منظور اندازه گيري استراتژی های خدمات رفاهی کارکنان با استفاده از نظريات  از 11شاخص تهيه شده توسط نگارنده استفاده شده كه بر اساي طيف ليكرت به پاسخ ها ها، نمرات بين  4-1داده شده است (گزينه بسیارزیاد ،زیاد،کم ،بسیارکم ) سپس  نمرات استخراج شده را  تجزيه و تحليل نموده و به وسيله آن استراتژی های خدمات رفاهی اندازه گيري شده است.

  تعريف استراتژی های تندرستی و ایمنی

به منظور اندازه گيري استراتژی های تندرستی و ایمنی  کارکنان با استفاده از نظريات  از 8شاخص تهيه شده توسط نگارنده استفاده شده كه بر اساي طيف ليكرت به پاسخ ها ها، نمرات بين  4-1داده شده است (گزينه بسیارزیاد ،زیاد،کم ،بسیارکم ) سپس  نمرات استخراج شده را  تجزيه و تحليل نموده و به وسيله آن استراتژی های تندرستی و ایمنی اندازه گيري شده است.

استراتژی های بازنشستگی

به منظور اندازه گيري استراتژی های بازنشستگی  کارکنان با استفاده از نظريات  از 5شاخص تهيه شده توسط نگارنده استفاده شده كه بر اساي طيف ليكرت به پاسخ ها ها، نمرات بين  4-1داده شده است (گزينه بسیارزیاد ،زیاد،کم ،بسیارکم ) سپس  نمرات استخراج شده را  تجزيه و تحليل نموده و به وسيله آن استراتژی های بازنشستگی  اندازه گيري شده است.

 

بازدیدها: 10

18,000 تومان