پروپوزال بررسي رابطه کمالگرایی و الدین با پیشرفت تحصیلی فرزندان

رابطه بین کمال گرايي والدين با پيشرفت تحصيلی فرزندان

  • مقدمه

كمال گرايي از اوايل قرن بيستم مفهوم مورد علاقه ي روان شناسان بوده است. اولين كساني كه بر روي كمال گرايي كار كردند آن را اين گونه تعريف كردند:’’ گرايش افراطي فرد به بي عيب و نقص بودن، كوچكترين اشتباه خود را گناهي نا بخشودني پنداشتن و مضطربانه انتظار پيامدهاي شوم شكست را كشيدن’’. به زبان ساده تر افراد كمال گرا معيار هاي خيلي خيلي بالايي را براي موفقيت در نظر مي گيرند و اگر به آن اهداف بلند پروازانه نرسند خود را شكست خورده مي پندارند. آنها دنيا را به با قانون همه يا هيچ مي شناسند. هر نتيجه ي ممكن يا شكست كامل است يا موفقيت كامل. در ورزش اين پديده به وضوح در نظر ورزشكاران بعد از انجام مسابقه نمود پيدا مي كند

  • بيان مساله

باید دانست که عوامل متعددی بر نگرش کودک ازخود و اعضای خانواده ی خود مؤثر است، از آن جمله می توان به عوامل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی حاکم بر خانواده اشاره کرد که ارتباط مستقیم با سطح سواد و تحصیلات خانواده دارد. شخص باسواد امکان سلامت اقتصادی و تصمیم گیری بیشتری دارد و چنین انسانی نسبت به خود و فکر و فرهنگ جامعه بصیرت بیشتری دارد. سواد و تحصیلات، از دیدگاه اقتصادی، افراد را به‌سوی رشد و توسعه‌ي درونزاد و خلاق و هماهنگ با اجتماع و کشور هدایت می کند و از دیدگاه تخصصی، جامعه را موفق می سازد، افراد بزرگسال به عنوان عامل اساسی تولید، حتی با یک اصطلاح اقتصادی خاص که همان جمعیت فعال یا نیروی کار می باشد، مشخص می‌شوند.با توجه به آمار موجود، گسترش سواد کاهش رشد جمعیت و همچنین توسعه ی اقتصادی و اجتماعی و پیشرفت دانش و … را تسهیل نموده است. تنها جوامعی توانسته‌اند مشکلات خود در زمینه های تغذیه، مسکن، پوشاک، بهداشت و آموزش را از میان بردارند که از سطح بالای سواد برخوردار باشند

– تعاريف مفهومي

کمال گرايي به منزله تمايل پايدار فرد به وضع معيارهای کامل و دست نيافتنی و تلاش برای تحقق آنها( که با خود ارزشيابی انتقادی از عملکرد شخصی همراه می باشد تعريف شده است.

کمال‌گرایی در روانشناسی باوریست که که در آن باید تمام کارها را به شیوه‌ای وسواسی کامل انجام داد و غیر از آن مورد قبول نیست. از دیدگاه پاتولوژی، کمال‌پرستی اختلال شخصیتیی مربوط به حالت وسواس و اجبار است که در آن اگر انجام کاری یا نتیجه کاری کمتر از کمال باشد، مورد قبول فرد قرار نمی‌گیرد. در چنین حالاتی باورهای یاد شده غیر سالم هستند و روانشناسان از چنین افرادی به عنوان کمال‌طلبان نابهنجار یاد می‌کنند.

ویژگیهای افراد کمال گرا

افراد کمال گرا،بطور مداوم به عواقب اعمال خود می اندیشد و همواره به بهترین روش تمرکز می کنند،آنها همیشه انتظار دارند کارها خود را به بهترین نحو انجام دهند.

اما هرگز نمی توانند به خوبی کارخود را به پایان برسا نند چنین افرادی توقعات بسیار بالایی از عملکرد واقعی خود دارند ،در نتیجه نمی توانند احساس خوبی از خود داشته باشند دلیل چنین معیارهای شخصی و افراطی ،ترساز شکست است .ترس منجر به رفتارهای اجتنابی می شود و رفتاراجتنابی به این معنی است که فرد باید پیوسته به موضوعات ترسناک آگاه باشد.ترس از شکست ممکن است مولفه های کمال گرایی از قبیل جستجوی ایمنی ،اصلاح دیگران و بررسی افراطی را برانگیزد،تافرد به معیارهای غیر منطقی خود نائل گردد.

كمال گرايي سالم يا ناسالم

كمال گرايي به دو دسته بهنجار و سالم و نابهنجار و ناسالم تقسيم مي شود. در كمال گرايي بهنجار، شخص كمال گرا از انجام كارهاي سخت و طاقت فرسا لذت مي برد و زماني كه احساس مي كند در انجام كارها آزاد است، مي كوشد به بهترين صورت عمل كند و با موفقيت در انجام كارها به گونه اي احساس خشنودي و رضايت مي رسد. در اين نوع كمال گرايي انتظارات و توقعات منطقي به فرد اجازه مي دهد از تلاش هاي خود لذت ببرد و در انجام وظايف بكوشد، رشد كند و كارش را به بهترين شيوه انجام دهد. در واقع اين دسته از كمال گرايان (بهنجار) براي رسيدن به معيارهاي بالاتلاش مي كنند. آنان مي توانند كمال گرايي شان را تنظيم كنند و به همين دليل نيز اين نوع كمال گرايي با تمايل به پيشرفت در سطح بالاو عواطف مثبت رابطه دارد. اما كمال گرايي نابهنجار و ناسالم زماني رخ مي دهد كه فرد براي معيارهاي بسيار افراطي و غيرواقعگرايانه تلاش مي كند و عملكردش را بشدت مورد ارزيابي شخصي قرار مي دهد. كمال گرايان ناسالم با ترس از شكست برانگيخته مي شوند و زماني كه كوچك ترين اشتباهي رخ مي دهد، نمي توانند احساس رضايت كنند.

بازدیدها: 761

18,000 تومان