پروپوزال بررسی تاثیر استراتژی های بازار محوری بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

تاثیر استراتژی های بازار محوری بر عملکرد شرکت ها در بورس

 

بیان مساله

با افزایش روزافزون رقابت، تبدیل بازارهاي محلی به بازارهاي جهانی و تنوع نیازها و خواسته هاي مشتریان و تنوع فرهنگی، اجتماعی و … در بازارهاي مختلف،نیاز روزافزون به بازار محوري احساس می شود. محیط تجاري امروز به شدت تحت تأثیر رقابت میان شرکت ها و تغییرات سریع تکنولوژي و تغییر مداوم در خواسته ها و نیازهاي مشتریان است. مفهوم بازاریابی به عنوان فلسفه جدید کسب و کار مطرح است. بازار محوري به اجراي واقعی این مفهوم کمک میکند. لذا میتوان گفت پیش زمینه بازار محوري در مفهوم بازاریابی نهفته است. بازار محوري از آن رو مورد توجه است که به دلیل رقابت میان تولید کنندگان، حق انتخاب مشتریان بسیار بالا رفته است و از این رو بازار محوري، مشتریان را در مرکز توجه خود قرار داده و به دنبال خلق ارزش برتر براي آنان است. بازار محوري براي خلق ارزش برتر براي مشتریان، به رقبا و نقاط

قوت و ضعف آنها و نیز هماهنگیهاي بین وظیفهاي هم توجه میکند

بازار محوري را مشتمل بر سه عامل می دانند:

1- مشتري محوري 2- رقیب محوري 3- هماهنگی بین وظیفه اي.

پیشینه تحقیق

بازار محوري از دهه 1980 وارد ادبیات بازاریابی شده است. بازار محوري مفهومی ریشه دار در تئوري بازاریابی و کاربردي براي مفهوم فلسفه بازاریابی است که به طور جدي توسط اسلتر و نارور ( 1990 ) مطرح و مورد سنجش قرار گرفت. آنها بازار محوري را به عنوان قلب تپنده مدیریت و بازاریابی مدرن معرفی میکنند، و بازار محوري را به عنوان یک فرهنگ سازمانی تعریف می کنند که بابیشترین اثربخشی و کارایی رفتارهاي ضروري براي خلق ارزش برتر برايخریداران را فراهم میآورد، و به دنبال آن عملکرد برتر و مزیت رقابتی براي کسب و کار را به همراه دارد. بازار محوري یکنوع هنجار رفتاري است که در سرتاسر سازمان گسترش یافته و از طریق نوآوري پاسخگوي نیازهاي حال و آتی بازار و مشتري است.

تحقیقات خارجی

کیم[1] (2003) در پژوهشی رابطه بین بازار محوري و عملکرد کسب و کار را در فضاي بین المللی مورد بررسی قرار داده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که عوامل ویژهي بنگاه (شامل اندازه بنگاه و تجربیات بینالمللی)، استراتژي هاي رقابتی(شامل استراتژيهاي عمومی رهبري هزینه، تمایز و تمرکز) ، عوامل ویژه بازار(شامل رشد بازار و شدت رقابت) و نیز عوامل محیطی مداخله گر(شامل آشفتگی بازار، تکنولوژي، شدت رقابت و رشد بازار)  در روابط بین بازار محوري و عملکرد کسب و کار در بازارهاي بین المللی، تأثیر گذارند و تجربیات بین المللی بیشتر، عملکرد بالاتري را ایجاد میکند.

[1] Kim

بازدیدها: 13

18,000 تومان