پروپوزال بررسی تاثیر افزودن پودر دانه شنبلیه بر ویژگیهای فیزیکو شیمیایی، میکروبی و حسی نان بربری

تاثیر افزودن پودر دان­ ی شنبلیه به نانان بربری وتاثیر ان بر ویژگی­های فیزیکو شیمیایی، میکروبی وحسی ان

انگلیسی:

Investigation of adding fenugreek seed powder on the physico-chemical, microbial and sensory properties of Barbari bread

بيان مساله

نان به عنوان ارزان­ترین منبع انرژي و پروتئین در تغذیه قسمت اعظمی از مردم جهان نقش حیاتی دارد. بررسی هاي سازمان فائو نشان می­دهد که مردم کشور­هاي

نان­هاي مسطح یکی از شکل­هاي اصلی مصرف گندم در بسیاري از کشور­هاي خاورمیانه و شمال افریقا هستند. نان مسطح بیش­ترین آمار مصرف خاورمیانه و خاور نزدیک در حدود 70 درصد انرژي مورد نیاز روزانه خود را از نان و سایر فراورد­هاي گندم، تامین می­کنند (ناصحی و همکاران، 1388). هم‌چنین نان را می­توان يكي از ضروري­ترين غذا ­هاي مصرفي دانست كه به تنهايي مي­تواند قسمت مهمي از انرژي، پروتئين و ساير مواد مغذي بدن را تامين كند (شمشیرساز و همکاران، 1389 ). انواع نان در جهان به سه گروه نان­هاي با حجم مخصوص زياد، نان­هاي با حجم مخصوص متوسط مثل نان­هاي فرانسوي و نان­هاي با حجم مخصوص کم مثل نان هاي مسطح تقسيم بندي مي­شوند ( قارونی، ۱۳۸۲).

هدف تحقیق حاضر افزودن دانه شنبلیله به فرمول تهیه نان بربری برای افزایش زمان ماندگاری و بهبود کیفیت نان بربری و به تاخیر انداختن زمان بیاتی و تولید نان سلامتی­بخش برای افراد جامعه می­باشد.

 

فرضیه ها

1- دانه شنبلیله روی خواص فیزیکوشیمیایی و حسی نان بربری موثر است.

2- دانه شنبلیله روی خواص فیزیکوشیمیایی و حسی نان بربری موثر نمی­باشد.

 

 هدف اصلی

هدف اصلی این مطالعه افزودن پودر دانه شنبلیله به فرمول تهیه نان بربری برای افزایش زمان ماندگاری و به تاخیر انداختن زمان بیاتی و تولید نان سلامتی­بخش می باشد.

نوآوری

نان بربری که از پرمصرف­ترین نان­های کشورمان می­باشد به دلیل بیات­شدن در مدت زمان کوتاه دارای ضایعات فراوانی است. دانه شنبلیله که دارای هیدروکلوئید با ویژگی جذب بالای آب می­تواند زمان بیاتی را به تاخیر انداخته و همچنین به دلیل داشتن خاصیت دارویی بخصوص برای بیماران دیابتی میتواند نان سلامتی بخش بشمار آید. تاکنون تاثیر سطوح مختلف افزودن پودر دانه شنبلیله بر ویژگی­های کیفی خمیر و نان بربری مورد بررسی قرار نگرفته­است

 

مواد و روش ها

در این پژوهش نان تولیدی از نوع نان بربری و مستند به مقاله ملکی و همکاران (1981) می باشد. تیمار­های این طرح پژوهشی شامل نان بربری غنی شده در دامنه ی سطوح صفر0 تا 20 درصد و در سه تکرار اخواهد­ بود.

آرد ستاره مخصوص نان بربری از کارخانه­ی آرد جنوب خریداری خواهد شد. رطوبت آرد توسط دستگاه رطوبت سنج بر اساس استاندارد AACC اندازه گیری می­شود. مقدار خاکستر، پروتئین و چربی آرد گندم با استفاده از روش­های مصوب AACC تعیین خواهد شد. آزمون گلوتن طبق روش AACC بر روی آرد انجام خواهد شد. دانه­های شنبلیله از مراکز معتبر خریداری می­گردد و پس از پاک کردن در آسیاب آزمایشگاهی آسیاب و توسط الک با منافذ مشخص الک خواهد شد. پودر دانه شنبلیله در کیسه های پلاستیکی در دمای پایین تا زمان اختلاط با آرد و پخت نگهداری می­گردد. (فتح نژاد و همکاران، 1389).

بازدیدها: 11

18,000 تومان