– دیدگاههای امام خمینی و صادقی در رابطه با ازدواج – طلاق - ارث.
مقدمه
ازدواج، عقدی است بین زن و مرد که زن را شرعاً بر مرد حلال میکند و هدف آن ایجاد ارتباط برای زندگی مشترک و تولید نسل است. (قانون احوال شخصیت سوریه مصوب سال 1953، جمعآوری نژاد اعرابی ماده یک). نکاح، عقدی است که به موجب آن زن و مردی به منظور تشکیل خانواده و شرکت در زندگی با یکدیگر متحد میشوند.
ازدواج مرحله مهمی از تشکیل خانواده است که بیش از همهی مراسم و رویدادهای زندگی انسان در جنبههای متعدد فردی و زیستی و اجتماعی، امری جهانی و از نظر هدف ثابت و پایدار است. این فرایند عبارت است از کنش متقابل مرد و زنی که برخی شرایط قانونی را تحقق بخشیدهاند. ازدواج بین فرهنگ و طبیعت تعادل برقرار میکند و از نوعی تقدس برخوردار است و در مقایسه با سایر روابط انسانی، تمامیتی بینظیر دارد. بدین معنا که ابعاد زیستی، اقتصادی، عاطفی، روانی و اجتماعی زندگی را پوشش میدهد. یکی از جمله مسائلی که از دیرباز در جامعه اسلامی ما حائز اهمیت بوده و مورد نقد و بررسی قرارگرفته مبحث «نکاح و یا به عبارتی ازدواج» است که در مذهب ما از طرف پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) مورد تأکید قرارگرفته و ائمه معصومین روایات و احادیثی را در این خصوص نقل نمودهاند و از طرف علماء و فقهای عصر حاضر نیز مورد نقد و بررسی و تبادل نظر قرارگرفته و هم اکنون نیز به دلیل افزون بودن قشر جوان از مباحث حائز اهمیت و مورد بحث مطبوعات و نشریات داخلی و خارجی است
بیان مسئله
شرع مقدس اسلام به ازدواج عنایت و تاکید فوق العادهای دارد به طوری که پیامبر اکرم (ص) میفرماید: «مابُنی بَناءًفی الاِسلام احب إلی الله عَزّوجَلّ من التّزَویج»؛ هیچ چیزی نزد خداوند محبوب تراز ازدواج نیست.ًٌٍريال،؛,][\}
اولین آیهای که اهمیت ازدواج را بیان میکند، آیهی 3 سوره نساء است که میفرماید: «وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُواْ فِي الْيَتَمَى فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلثَ وَرُبَعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَة أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَنُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُواْ» تغیرهای پرسشهای تحقیق منظور تحقیق شرع مقدس اسلام به ازدواج عنایت و تاکید فوق العادهای دارد. «مَا مَلَکَت اَیمَنُکُم ذَلِکَ اَدنَی ألَاتَعُولُوا»؛ اگر بترسید که مبادا دربارهی یتیمان (یتیمان دختر) به هنگام ازدواج مراعات عدل و داد نکنید پس زنان نیکو و مناسب را به نکاح خود درآورید، دو یا سه یا چهار همسر (نه بیشتر) و اگر بترسید که (چون زنان متعدد گیرید و راه عدالت نپیمایید، پس تنها یک زن اختیارکنید، یا چنان که کنیزی دارید به آن اکتفا کنید، این به عدالت و ترک ستمکاری نزدیک تر است.
از حضرت علی (ع) نقل شده که فرمود: «تَزوّجوا، فانّ التّزویج سنّه رسول الله (ص)، فَاِنَّهُ کانَ یَقولُ مَن کانَ یُحِبّ أن یَتَّبِعُ سِنَتی، فَاِنّ مِن سِنَّتی اَلتَزویجُ»؛ ازدواج کنید، که همانا ازدواج کردن سنّت رسول خدا (ص) است که همواره میفرمودند: هرکس که دوست دارد از سنّت من تبعیت کند، همانا ازدواج کردن از سنّت من است.
درآیه 32 سوره نورآمده است. «وَاَنکِحُوا الاَیَمَی مِنکُم وَالصَّالِحِینَ مِن عِبَادِکُم وَاِمَآئِکُم اِن یَکُونُوافُقَرَآءَ یُغنِهِمُ اللَهُ مِن فَضلِهِ وَلَلهُ واسِعُ عَلِیمُ»؛ زنان بی شوهر و مردان بی زن وکنیزان و بندگان شایستهی خود را به ازدواج یکدیگر درآورید تا میان مؤمنان، مرد بی زن و زن بی شوهر باقی نماند و از فقر نترسید که اگر زن و مردی فقیر هستند، خداوند به لطف خود آنان را بینیاز خواهد فرمود.
خداوند به حال بندگان آگاه است و رحمتش وسیع و لامتناهی است؛ یعنی نباید فقر سدّ راه ازدواج شود که این وسوسهی شیطان است. در روایتی از رسول خدا (ص) آمده که میفرمایند: هرکس که در اوایل جوانی ازدواج کند، شیطان فریاد زند: فریاد از او، فریاد از او، دو سوم دینش را از دستبرد من نگاه داشت، پس باید عبد خدا در نگهداری یک سوم دیگرش جانب تقوی را رعایت کند
اهداف تحقیق
1-بیان دیدگاهای امام خمینی در رابطه با ازدواج – طلاق- ارث.
2 -بیان دیدگاهای صادقی در رابطه با ازدواج – طلاق – ارث.
3 -بررسی مقایسهای دیدگاههای امام خمینی و صادقی در رابطه با ازدواج – طلاق - ارث.
.
بازدیدها: 19