پروپوزال بررسی تطبیقی مباحث ازدواج، طلاق و ارث از منظر حضرت امام خمینی (رحمه‌الله) و دکتر محمدصادقی تهرانی (رحمه‌الله)

– دیدگاه­های امام خمینی و صادقی در رابطه با ازدواج – طلاق ­- ارث.

 

مقدمه

ازدواج، عقدی است بین زن و مرد که زن را شرعاً بر مرد حلال می‌کند و هدف آن ایجاد ارتباط برای زندگی مشترک و تولید نسل است. (قانون احوال شخصیت سوریه مصوب سال 1953، جمع‌آوری نژاد اعرابی ماده یک). نکاح، عقدی است که به موجب آن زن و مردی به منظور تشکیل خانواده و شرکت در زندگی با یکدیگر متحد می­شوند.

ازدواج مرحله مهمی از تشکیل خانواده است که بیش از همه­ی مراسم و رویدادهای زندگی انسان در جنبه­های متعدد فردی و زیستی و اجتماعی، امری جهانی و از نظر هدف ثابت و پایدار است. این فرایند عبارت است از کنش متقابل مرد و زنی که برخی شرایط قانونی را تحقق بخشیده­اند. ازدواج بین فرهنگ و طبیعت تعادل برقرار می­کند و از نوعی تقدس برخوردار است و در مقایسه با سایر روابط انسانی، تمامیتی بی­نظیر دارد. بدین معنا که ابعاد زیستی، اقتصادی، عاطفی، روانی و اجتماعی زندگی را پوشش می­دهد. یکی از جمله مسائلی که از دیرباز در جامعه اسلامی ما حائز اهمیت بوده و مورد نقد و بررسی قرارگرفته مبحث «نکاح و یا به عبارتی ازدواج» است که در مذهب ما از طرف پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) مورد تأکید قرارگرفته و ائمه معصومین روایات و احادیثی را در این خصوص نقل نموده‌اند و از طرف علماء و فقهای عصر حاضر نیز مورد نقد و بررسی و تبادل ‌نظر قرارگرفته و هم اکنون نیز به دلیل افزون بودن قشر جوان از مباحث حائز اهمیت و مورد بحث مطبوعات و نشریات داخلی و خارجی است

بیان مسئله

شرع مقدس اسلام به ازدواج عنایت و تاکید فوق العاده‌ای دارد به طوری که پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «مابُنی بَناءًفی الاِسلام احب إلی الله عَزّوجَلّ من التّزَویج»؛ هیچ چیزی نزد خداوند محبوب تراز ازدواج نیست.ًٌٍريال،؛,][\}

اولین آیه‌ای که اهمیت ازدواج را بیان می­کند، آیه‌ی 3 سوره نساء است که می­فرماید: «وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُواْ فِي الْيَتَمَى فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلثَ وَرُبَعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَة أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَنُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُواْ» تغیرهای پرسش­های تحقیق منظور تحقیق شرع مقدس اسلام به ازدواج عنایت و تاکید فوق العاده­ای دارد. «مَا مَلَکَت اَیمَنُکُم ذَلِکَ اَدنَی ألَاتَعُولُوا»؛ اگر بترسید که مبادا درباره­ی یتیمان (یتیمان دختر) به هنگام ازدواج مراعات عدل و داد نکنید پس زنان نیکو و مناسب را به نکاح خود درآورید، دو یا سه یا چهار همسر (نه بیشتر) و اگر بترسید که (چون زنان متعدد گیرید و راه عدالت نپیمایید، پس ­تنها یک زن اختیارکنید، یا­ چنان که کنیزی دارید به آن اکتفا کنید، این به عدالت و ترک ستمکاری نزدیک تر است.

از حضرت علی (ع) نقل شده که فرمود: «تَزوّجوا، فانّ التّزویج سنّه رسول الله (ص)، فَاِنَّهُ کانَ یَقولُ مَن کانَ یُحِبّ أن یَتَّبِعُ سِنَتی، فَاِنّ مِن سِنَّتی اَلتَزویجُ»؛ ازدواج کنید، که همانا ازدواج کردن سنّت رسول خدا (ص) است که همواره می­فرمودند: هرکس که دوست دارد از سنّت من تبعیت کند، همانا ازدواج کردن از سنّت من است.

درآیه 32 سوره نورآمده است. «وَاَنکِحُوا الاَیَمَی مِنکُم وَالصَّالِحِینَ مِن عِبَادِکُم وَاِمَآئِکُم اِن یَکُونُوافُقَرَآءَ یُغنِهِمُ اللَهُ مِن فَضلِهِ وَلَلهُ واسِعُ عَلِیمُ»؛ زنان بی شوهر و مردان بی زن وکنیزان و بندگان شایسته­ی خود را به ازدواج یکدیگر درآورید تا میان مؤمنان، مرد بی زن و زن بی شوهر باقی نماند و از فقر نترسید که اگر زن و مردی فقیر هستند، خداوند به لطف خود آنان را بی­نیاز خواهد فرمود.

خداوند به حال بندگان آگاه است و رحمتش وسیع و لامتناهی است؛ یعنی نباید فقر سدّ راه ازدواج شود که این وسوسه­ی شیطان است. در روایتی از رسول خدا (ص) آمده که می­فرمایند: هرکس که در اوایل جوانی ازدواج کند، شیطان فریاد زند: فریاد از او، فریاد از او، دو سوم دینش را از دستبرد من نگاه داشت، پس باید عبد خدا در نگهداری یک سوم دیگرش جانب تقوی را رعایت کند

اهداف تحقیق

1-بیان دیدگاهای امام خمینی در رابطه با ازدواج – طلاق- ارث.

2 -بیان دیدگاهای صادقی در رابطه با ازدواج – طلاق – ارث.

3 -بررسی مقایسه­ای دیدگاه­های امام خمینی و صادقی در رابطه با ازدواج – طلاق ­- ارث.

 

 

.

 

 

 

بازدیدها: 19

18,000 تومان