پروپوزال بررسی رابطه استفاده از تلویزیون با نگرش به حقوق شهروندی

مفهوم نگرش به حقوق شهروندی

مقدمه

شهروندی از مهم ترین ایده های اجتماعی و یکی از مولّفه‌های مهم نظام‌های سیاسی و دموکراتیک و شاخصی مهم برای نشان دادن تحقّق دموکراسی در جامعه است . محتوا و مفهوم شهروندی ثابت نبوده و در طول تاریخ ، تغییر پیدا کرده است. شهروندی      : citizen ship ) از مشتقات شهر (city  ) است . شهروندی را قالب پیشرفته  « شهرنشینی » می دانند . به باور برخی از کارشناسان ، شهرنشینان هنگامی که به حقوق یکدیگر احترام گذارده و به مسئولیت های خویش در قبال شهر و اجتماع عمل نمایند به  « شهروند » ارتقاء یافته اند .

2 بیان مسأله تحقیق

موضوع این رساله وارسی ، تحلیل و تبیین رابطه استفاده از تلویزیون با نگرش به یک پدیده اجتماعی نوپدید در جامعه ایران کنونی یعنی شهروندی از چشم انداز جامعه شناسی است . شهروندي يكي ازمهمترين مفاهيم و ايده هاي اجتماعي است، كه در بازخواني رابطه فرد و جامعه كارايي دارد که در یک تعریف متعارف و مورد اجماع در جامعه شناسی شهروندی و نظریه های اجتماعی شهروندی به معنای” یک موقعیت و پایگاه اجتماعی مدرن برای تمامی اعضای یک جامعه به مثابه عضویت اجتماعی است و حاوی مجموعه بهم پیوسته ای ازوظایف،  حقوق ، تکالیف ، مسئولیت های برابر و همگانی فارغ از تعلقات قومی ، نژادی ، فرهنگی ، مذهبی و طبقاتی است که از طرف نظام حقوقی سیاسی ( دولت ) نیز مورد حمایت قرار میگیرد و در نهایت منجر به حس تعلق اجتماعی به جامعه و مشارکت اجتماعی –  سیاسی و برخورداری برابر از امتیازات و منابع می شود”

جايگاه مفهوم شهروندي در قانون شهرداري ايران

پژوهش جايگاه مفهوم شهروندي در قانون شهرداري ايران در پاسخ به اينكه آيا در نظام حقوق شهري به ويژه شهرداريها، جايگاهي براي شهروندي محلي از حيث حقوقي ديده شده است يا خير؟ انجام شده است. نويسنده به طرح چالش‌هایي مي‌پردازد كه نظام كنوني برنامه‌ريزي و مديريت شهري به آن مواجه هستند. با استناد به مفاهيم و نظريه‏هاي شهروندي، حقوق و وظايف براي شهرداريها و شهروندي تعيين گرديده و سپس با تكنيك تحليل محتوا در مجموعه قوانين و مقررات شهرداري‏ها اين بررسي انجام شده است.

وضعيت شهروندي و موانع تحقق آن در ايران(.

پژوهش وضعيت شهروندي و موانع تحقق آن در ايران،برای شناسايي كم و كيف وضعيت شهروندي و موانع تحقق آن در جامعه ايران بوده تا با تكيه بر نتايج بتواند راهكارها و راهبردهاي مناسب جهت پي ريزي اساسي حقوق و مسئوليت هاي افراد و نهادهاي جامعه ارائه دهد.

اين پژوهش در پاسخ به سوالات شهروندي چيست؟  وضعيت شهروندي در ايران چگونه است و اصلي‌ترين موانع تحقق شهروندي در ايران كدام است؟ انجام شده است.

روش مطالعه پيمايش با استفاده از تكنيك پرسشنامه در سه سطح توصيفي، تبييني و تحليل چند متغيري پيچيده بوده است.

تعامل جهانی شدن ، شهروندی و دین :

عاملی در مقاله ای تحت عنوان تعامل جهانی شدن ، شهروندی و دین با بیان این مطلب که وجه مشترک دو مفهوم جهانی شدن و دین فرازمانی و فرا مکانی بودن آن دو است از چالش مورد انتظار بین این دو مفهوم با مفهوم شهروندی که دارای یک « شخصیت مرزدار » و محصور شده در زمان و مکان است ، سخن می گوید . او در بررسی سعی دارد با بیان خصوصیات سلبی جهانی شدن به مفاهیم ثبوتی آن دست پیدا کند . اوجهانی شدن را دارای دو بُعد سخت افزاری و نرم افزاری می داند . بُعد سخت افزاری تابع صنعت و تکنولوژی جهانی ارتباطات می باشد و بُعد نرم افزاری مربوط به محتوا و داده هایی است که بر این سخت افزار سوار می شوند .

بازدیدها: 42

18,000 تومان