پروپوزال بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و سیستم مدیریت استعداد ( مطالعه موردی: شرکت ملی حفاری ایران)

رابطه بین سرمایه اجتماعی و سیستم مدیریت

 

بیان مسأله

در اوایل سال 1977 مکنزي و شرکاء واژه جنگ براي استعداد را براي توصیف چالشهایی که کارفرمایان با آن مواجه اند تا کاندیدایی با مهارت بالا را پیدا کنند، مطرح نمودند. آنها اعتقاد داشتند که مدیران کمی این آمادگی را دارند تا نقش رهبري را درسازمان ها ایفا نمایند. بنابراین تمامی شرکتهاي براي دستیابی به استعدادها، خود را درگیر رقابت با دیگران می یابند.

از این رو کسب وکارها باید توانایی شناخت افراد با استعداد، ارائه آموزش لازم به آنها و حفظ و نگهداري کارکنان با ارزش براي بلندمدت را داشته باشند. مدیریت استعداد[1] داراي مزایاي فراوانی است این مزایاي هم در سطوح شرکت ها و هم انفرادي اثبات شده است. امروزه در واقع پیچیده شدن و رقابتی شدن محیط باعث شده است تا نقش منابع انسانی کاملاً دگرگون شود  به زبان ساده مديريت استعداد، به سازمان اطمينان مي دهد كه افراد شايسته، با مهارتهاي مناسب، در جايگاه مناسب شغلي در جهت دستيابي به هدف‌هاي مورد انتظار كسب و كار قرار دارند. به واقع مديريت استعداد، شامل مجموعه كاملي از فرايندها براي شناسايي، بكار گيري و مديريت افراد به منظور اجراي موفقيت آميز استراتژي كسب و كار مورد نياز سازمان است ().

– اهمیت و ضرورت تحقیق

تاکنون تحقیقات فراوانی درباره سرمایه اجتماعی به ویژه در داخل و خارج کشور انجام شده و به بررسی و کاوش در مورد این بعد پرداخته شده است. اما نکته حائز اهمیت این است که ارتباط یا تاثیر دو مؤلفه سرمایه اجتماعی با سیستم مدیریت استعداد به ندرت مورد توجه قرار گرفته است و به نوعی کمبود تحقیقات در این زمینه به شدت احساس می گردد.

از سویی دیگر شرکت ملی حفاری ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین، قدیمی ترین و محبوب ترین شرکت های دولتی می باشد، که با خیل عظیمی از افراد جویای کار مواجه می باشد. اما با گدشت سالیان دراز از فعالیت این شرکت، بر طبق قرائن و شواهد موجود در زمینه مدیریت استعداد با مسائل و مشکلاتی مواجه است. عدم توجه مناسب به استعدادها و جذب آنان، جذب افراد براساس رابطه مداری و نه ضابطه مداری، دقیق و شفاف نبودن رویه های جذب در این شرکت و مسائلی از این دست باعث شده تا آن طور که باید و شایسته است در این زمینه کار درخور شایان و قابل توجهی صورت نگیرد که این ام

عناصر سرمايه اجتماعي

ناهاپيت و گوشال با رويكرد سازماني جنبه هاي مختلف سرمايه اجتماعي را درسه طبقه جاي مي دهند: ساختاري، رابطه اي و شناختي.

1- عنصر ساختاري

عنصر ساختاري سرمايه اجتماعي اشاره به الگوي كلي تماس هاي بين افراد دارد يعني، شما به چه كساني و چگونه دسترسي داريد. مهم ترين جنبه هاي اين عنصر عبارتند از: روابط شبكه اي بين افراد، پيكربندي شبكه اي و سازمان مناسب.

1-1- روابط شبكه اي: پيشنهاد اصلي تئوري سرمايه اجتماعي اين است كه روابط شبكه اي امكان دسترسي به منابع (مثل دانش) را فراهم مي سازند. روابط اجتماعي، ايجاد كننده كانال هاي اطلاعاتي هستند كه ميزان زمان و سرمايه گذاري مورد نياز براي گردآوري اطلاعات را كاهش مي دهند.

2-1-  پيكربندي روابط شبكه اي: پيكربندي كلي روابط شبكه اي يك جنبه مهم سرمايه اجتماعي را شكل مي دهد كه مي تواند بر توسعه سرمايه فكري تأثير بگذارد .براي مثال، سه ويژگي ساختار شبكه: تراكم، پيوند، و سلسله مراتب همگي از طريق تأثير بر ميزان تماس يا قابليت دسترسي اعضاء شبكه باعث انعطاف پذيري وسهولت تبادل اطلاعات مي شوند

 

بازدیدها: 22

18,000 تومان