مهارتهای اجتماعی، شادکامی، پیشرفت تحصیل
Keywords: Happiness ، Academic Achievement ،social skills
تعريف مساله و بيان سوالهاي اصلي تحقيق :
پيشرفت تحصيلي[1] دانش آموزان، يكي از شاخص هاي مهم در ارزيابي آموزش و پرورش است و تمام كوش ش ها و كش شهاي اين نظام، در واقع براي پوشاندن جامة عمل به اين امر است. به عبارتي، جامعه و ب ه طور ويژه آموزش و پرورش، نسبت به سرنوشت فرد، رشد و تكامل موفقيت آميز وي و جايگاه او در جامعه، علاق ه مند و نگران است و انتظار دارد فرد در جوانب گوناگون اعم از ابعاد شناختي و كسب مهارت و توانايي و نيز در ابعاد شخصيتي، ، عاطفي و رفتاري، آنچنان كه بايد، پيشرفت و تعالي يابد (فراهانی[2] ، 1994)
با توجه به اين كه ميزان پيشرفت و افت تحصيلي يكي از ملاك هاي كارآيي نظام آموزشي است، كشف و بررسي متغيرهاي تأثيرگذار بر عملكرد تحصيلي، به شناخت بهتر و پيش بيني متغيرهاي م ؤثر در مدرسه مي انجامد. بنابراين بررسي متغيرهايي كه با پيشرفت تحصيلي در دروس مختلف رابطه دارد،
ضرورت انجام تحقيق :
بررسی پژوهشهای موجود نشان میدهد که تا کنون در ایران پژوهشهای اندکی درباره تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی و شادکامی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان صورت گرفتهاست. اجرای این گونه تحقیقات از اهمیت خاصی برخوردار است و نتایج به دست آمده میتواند راهکارها و شیوههای آموزش درست را به روانشناسان، مشاوران، و دستاندرکاران آموزش و پرورش ارائه کند. از این رو، با توجه به وجود تعداد بسیار زیادی از کودکان ونوجوانانی که از شادکامی و مهارتهای اجتماعی پایین رنج میبرند و با توجه به اهمیت بسیار زیاد مهارتهای اجتماعی در ارتباطات و تعاملات بین فردی و ارتقای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ، ضرورت تحقیق آشکار میشود.
هدف کلی
تبیین رابطه مهارتهای اجتماعی و شادکامی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سوم متوسطه شهر یزد
اهداف جزئی
- تبیین ارتباط بین مهارتهای اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سوم متوسطه شهر یزد
- تبیین ارتباط بین شادکامی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سوم متوسطه شهر یزد
- ارائه الگویی جهت تبیین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سوم متوسطه شهر یزد
بازدیدها: 85