پروپوزال بررسی راهكارهاي تقويت استراتژي هاي مبتني بر رويكرد اقيانوس آبي در سازمان ها

 استراتژي هاي مبتني بر رويكرد اقيانوس آبي در سازمان ها

مقدمه:

در علم مدیریت غالباً می توان تئوری های مطرح شده را به دو دسته کلی تقسیم بندی نمود. دسته اول از تئوری ها زاییده نیاز به تغییر در سیستم و پیدا کردن راه کار و راهبردهای نوین جهت پیشرفت هستند، مانند تئوری سازمانی نئوکلاسیک ها، بوروکراسی و غیره، که این تئوری ها با تغییراتی که پیشنهاد می دهند باعث بهبود کسب و کارها می گردند . ولی دسته دوم از تئوری ها صرفاً نتیجه بررسی های صورت گرفته بر روی سیستم های سازما نی،انسانی و یا تجارتی هستند. مثلاً نظریه آبراهام مازلو )مثلث نیازهای انسان(  و یا تئوری های رفتار سازمانی بررسی بر روی رفتارهای فردی و اجتماعی انسان را ارائه می دهند که این دسته از تئوری ها کمک بزرگی به درک پیچیدگی های سازمانی و تصمیم گیری درست درتشخیص مصلحت های راهبردی می کنند. با توجه به شرایط ویژه کسب و کارها در جهان امروز و تغییر مداوم متغیرهای محیطی، دیگر نمی توان بسیاری از داده ها را منجمد کرد و اقدام به برنامه ریزی بلندمدت در آینده نمود

بیان مساله تحقیق : 

سازمان ها در تدوين استراتژي ، به دنبال ارائه راهكار مناسب و كارا جهت تصاحب سهم قابل توجه از بازار هدف خود مي باشند، در چنين شرايطي ضمن تقابل بين رقبا، در پاره اي موارد منجر به ايجاد رقابت ناسالم بين آنها مي شود. همچنين اين امر مي تواند منافع همه رقبا را تحت الشعاع قرار دهد. براي حل اين چال شها، مديريت استراتژي اقيانوس آبي ظهور يافت. هدف اين رويكرد، پياده سازي استراتژي هايي است كه بوسيله آن سازمان با خلق ارزش جديد، بازار جديد بي رقيبي براي فعاليتهاي خود ايجاد مي كند و در اين ميان خلاقيت و نوآوري در تدوين و پياده سازي استراتژي اقيانوس آبي از اهميت بسزايي برخوردار مي باشد( احمديان خوشمهر، 1389). در چند سال اخیر جنبشی که در حوزه مدیریت راهبردی در دنیا صورت گرفته است در حوزه نوآوری و خلاقیت در راهبرد و جنبش های پارادایمی در حوزه راهبردی می باشد.

استراتژي؛ الگويي بنيادي از اهداف فعلي و برنامه ريزي شده، بهره برداري و تخصيص منابع و تعاملات يك سازمان با بازار ها، رقبا و ديگر عوامل محيطي است. طبق اين تعريف استراتژي بايد سه مورد را مشخص نمايد:

  1. چه اهدافي بايد محقق گردد
  2. روي كدام صنايع، بازارها و محصول ها بايد تمركز كرد
  3. چگونه براي بهره برداري از فرصت هاي محيطي و مواجهه با تهديدهاي محيطي به منظور كسب يك مزيت رقابتي منابع تخصيص يابد و چه فعالي تهايي انجام گيرد.
  4. تاريخچه و سابقه موضوع(سيستم تحقيق):

    اگر چه واژه اقیانوسهای آبی عبارتی جدید است، اما موجودیت آن به قدمت عمر تمامی کسب و کارهای موجود می باشد. اقیانوس های آبی چه در گذشته و چه در حال حاضر، یک مشخصه بارز کلیه کسب و کارها هستند

بازدیدها: 19

18,000 تومان