پروپوزال ادبیات وداستان نویسی کودک ونوجوان
چکیده
نوشتن داستان درباره جنگ هشت ساله تحمیلی، در دو مقطع بزرگسال و کودک و نوجوان، از آغازین سالهای این جنگ نابرابر شروع شده و تا امروز ادامه دارد. شخصیتهای داستانی، پویاترین و اساسیترین رکن داستانها محسوب میشوند و در داستانهای دفاع مقدس نیز این ویژگی کاملا چشم گیر است.
این رساله در پی آن است که شخصیتهای ارائه شده در داستانهای نوجوان –اعم از داستانهای دفاع مقدس و غیر آن- به مثابه آینده سازان کشور و نیز فرهنگ جهاد و شهادت به مثابه دو رکن اصلی فرهنگ دینی ما را مورد نقد و بررسی قرار دهد. آنچه در این نقد و پژوهش اهمیت دارد، توجه به این مسئله است که آیا نویسندگان توانستهاند این خصوصیت را در کنار هم جمع کنند و در این صورت، آیا داستان به نحو مطلوبی ارائه شده است؟!
بیان مسئله
از آنجا که کودکان و نوجوانان جمعیت قابل ملاحظهای را تشکیل میدهند، برنامه ریزی برای تربیت و پرورش آنها جزء ضروریات و دل مشغولیهای متولیان امر تربیت بوده و هست. البته در بسیاری موارد به جای برنامه ریزی مناسب و در خور برای این دو قشر، برنامههایی مغایر با علایق و فطرت آنها ترتیب داده میشود؛ چنین افرادی یا در پی اثبات نظریههای علمی و تئوریهای شخصی هستند و یا میخواهند به وسیله رسانههای جمعی خواستههای خود را به مخاطب القا کنند و از این طریق فرهنگی خاص را پایه ریزی نمایند؛ به طوری که بعد از چند دهه، آنچه میخواهند در جامعه به راحتی اجرا شود.
از جمله راههای ارتباط نوجوانان، خلق داستانهایی با موضوعات مرتبط با آنهاست. آنچه بیش از همه در این داستانها اهمیت دارد،
چگونگی خلق شخصیتهای داستانی است.
تعریف دوره نوجوانی
تعیین دوره نوجوانی، بسته به نوع کشور و نژاد هر فرد، متفاوت است. معمولا بین دوازده تا هجده سالگی را سن نوجوانی میگویند. «شروع آن را که همراه با بلوغ جنسی است تقریبا با قاطعیت بیشتری میتوان تعیین نمود، لکن پایان آن را بر حسب شرایط فرهنگی و محیطی نمیتوان در جوامع، یکسان دانست.»[1]
در اینجا تعیین دقیق سن نوجوانی اهمیت ندارد بلکه آنچه به کار ما مربوط میشود شناختی دقیق از این دوره است و چند سال اختلاف مانعی ایجاد نمیکند.
نوجوانی همچون پلی بین دوره کودکی و بزرگسالی است. در طی این دوره، فرد از عادات و تفکرات کودکانه دست کشیده، برای ورود به دنیای بزرگسالی آماده میشود. مهمترین تکلیف این دوره یافتن شخصیت یا خود حقیقی است. این هویت بایستی مثبت باشد تا بتواند موفقیتهای آینده فرد را رقم بزند.[2]
تعریف ادبیات کودک و نوجوان
ر تعریف ادبیات نوجوان ابتدا باید به تفاوت آن با ادبیات بزرگ سال بپردازیم، سپس به تعریفی جامع در مورد آن دست پیدا کنیم. بسیاری معتقدند در این زمینه تفاوت زیادی وجود ندارد. در عین حال، این ادبیات – مانند مخاطبانش- از حساسیت و لطافت بیشتری برخوردار است.
ادبیات کودکان و نوجوانان، تفاوتهای عمدهای با ادبیات بزرگسالان دارد. ادبیات کودکان و نوجوانان ا ز نظر مخاطبین، شرایط و توانایی مخاطبین، اثر گذاری و عمق کاربرد آن، با ادبیات بزرگسالان تفاوت بسیار دارد.
بازدیدها: 9