1)مقدمه:استفاده صحیح از این سرمایه در یک سیستم منسجم ضروری میباشد. مسأله بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشورهای پیشرفته صنعتی نیز، وجود دارد؛اما بیکاری در کشورهای در حال توسعه، بیش از آنکه آشکار باشد، پنهان است. در بیشتر کشورهای آسیایی، مشکل استخدام فارغ التحصیلان در مشاغل پائینتر ازتوان آنان بسیار جدیتر از بیکاری آشکار است.در بسیاری از این کشورها، توسعه آموزش،مطابق با تقاضاینیروی انسانی مورد نیاز برای توسعه اقتصادی نیستيكي از جنبه هاي مهم شغل كه با تأمين انتظارات و پيشرفت در شغل در رابطه است آموزش و يادگيري در شغل است
) بیان مساله تحقیق : (تعريف موضوع تحقيق و سئوال اصلي حد اقل ده سطر):
بسیاری از کشورهای توسعهیافته صنعتی سالهاست به این نتیجه رسیدهاند که همسوئی هر چه بیشتر بین تحصیل و بازار کار برای افزایش توان فارغ التحصیلان و جذب آنان ضروری است(میرکمالی، 1372).یافتههای تحقیقات انجام شده در آمریکا نشان دهنده آن است که اولا به تعداد سال هایی که افراد در آموزش دانشگاهی حضور مییابند تغییرات معنیداری در توانمندی شغلیشان رخ میدهد.ثانیا، حفظ ارتباط شغلی-تحصیلی این توانمندی یا بهرهوری شغلی را شکوفاتر میکند.نتایج پژوهش دیگری حاکی از آن است که تحصیلات عالی، تجارب عملی و پرداختن به شغلی متناسب با تخصص کسب شده هر یک به نوبه خود در توانمندی شغلی مؤثراند.(فاضلی، 1379)در جامعه جوان ایران، که تعداد دانشجویان و در نتیجه فارغ التحصیلان دانشگاهی آن در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است، مسئله اشتغال و بخصوص اشتغال در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی، موضوعی مطرح میباشد.شناسایی عوامل سوق دهنده افراد به مشاغل متناسب با رشد تحصیلی و همچنین موانع اشتغال مرتبط با آن میتوانند زمینه چارهاندیشی برای آنها را فراهم نماید و در بهسازی برنامهریزی نقش مهمی داشته باشد(الفت ،1381) سیاستهای استراتژیک بخش آموزش عالی که در برنامه سوم توسعه اقتصادی بیان شدهاند، مؤید اهمیت چنین پژوهشهایی میباشند(سند برنامه سوم، 1378).
دانش گستردهء تربیتبدنی و ورزش بهصورت کنونی آن گرچه بسیار جوان و نوپاست،ولی در عین حال از سابقهء بسیار طولانی و دیرپا برخوردار است و هر جامعه با توجه به توانایی خود در جهت بسط و توسعه و تکامل آن و در نتیجه بالابردن سطح زندگی و سلامت و توانایی جسمی و فکری جامعهء خویش کوشیده است.بدیهی است بخشی از موقعیتهای این جوامع،در خصوص چگونگی آموزش و بهرهوری از امکانات و نیز توانایی دانشآموختگان و دانشمندان این رشته در جامعه است.از اینرو،اگر میزان بازدهی دانشآموختگان رشتهء تربیتبدنی و جذب آنها در مشاغل وابسته به این رشته، محتوای دروس و آموختههای ایشان با نیاز جامعه و بازار کار همخوانی داشته باشد،میتوان به کارآیی و بهرهوری رشتهء تربیتبدنی و علوم ورزشی در جامعه امیدوار بود.بررسی وضعیت اشتغال دانشآموختگان رشتهء تربیتبدنی و علوم ورزشی،به منظور اطلاع از چگونگی آموزش،جذب،کارآیی، میزان علاقه و رضایتمندی،انگیزههای ایشان برای انتقال آموختهها و همچنین شناخت مسائل و مشکلات آنهاست تا از این طریق به بهرهوری هرچه بیشتر این رشته در جامعه از طریق بالابردن کیفیت نیروهای متخصص تربیتبدنی و ورزش کمک کرد(علیزاده، نصیری، 1380). جذب فارغ التحصیلان دانشگاهها و مراكز آموزش عالی كشور در بازار كار منوط به داشتن توانائیها و ویژگیهایی است كه بخشی از آنهــا می بایست در طول دوران تحصیل در دانشگاه ایجاد گردد. به نظر می رسد عدم تناسب بین فرایندها و مواد آموزشی رشته های تحصیلی موجود در دانشگاهها با مهارتها و توانائیهای مورد نیاز بازار كار، مهمترین عامل موفق نبـــودن فارغ التحصیلان در كاریابی و اشتغال است. علاوه بر این مورد، برخی از عوامل بیــــرونی كه خارج از حوزه فعالیت و كنترل نظام آموزش عالی است نیز بر اشتغــــال فارغ التحصیلان تاثیر بسزایی دارند. چالشها و فرصتهای نظام آموزش عالی در تامین نیازهای مهارتی نیروی انسانی مورد نیاز بازار از دو بعد عوامــــل بیرونی و درونی قابل بررسی است(نظری کتولی،
بازدیدها: 48