پروپوزال بررسی عوامل موثر بر اشتغال فارغ التحصیلان تربیت بدنی در دانشگاه های دولتی و غیر دولتی

1)مقدمه:استفاده صحیح از این سرمایه در یک سیستم منسجم ضروری می‏باشد. مسأله بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشورهای پیشرفته صنعتی نیز، وجود دارد؛اما بیکاری در کشورهای در حال توسعه، بیش از آنکه آشکار باشد، پنهان است. در بیشتر کشورهای آسیایی، مشکل استخدام فارغ التحصیلان در مشاغل پائین‏تر ازتوان آنان بسیار جدی‏تر از بیکاری آشکار است.در بسیاری از این کشورها، توسعه آموزش،مطابق با تقاضاینیروی انسانی مورد نیاز برای توسعه اقتصادی نیستيكي از جنبه هاي مهم شغل كه با تأمين انتظارات و پيشرفت در شغل در رابطه است آموزش و يادگيري در شغل است

) بیان مساله تحقیق : (تعريف موضوع تحقيق و سئوال اصلي حد اقل ده سطر):

بسیاری از کشورهای توسعه‏یافته صنعتی سالهاست به این نتیجه رسیده‏اند که همسوئی هر چه بیشتر بین تحصیل و بازار کار برای افزایش توان فارغ التحصیلان و جذب آنان ضروری است(میرکمالی، 1372).یافته‏های تحقیقات انجام شده در آمریکا نشان دهنده آن است که اولا به تعداد سال هایی که افراد در آموزش دانشگاهی حضور می‏یابند تغییرات معنی‏داری در توانمندی شغلی‏شان رخ می‏دهد.ثانیا، حفظ ارتباط شغلی-تحصیلی این توانمندی یا بهره‏وری شغلی را شکوفاتر می‏کند.نتایج پژوهش دیگری حاکی از آن است که تحصیلات عالی، تجارب عملی و پرداختن به شغلی متناسب با تخصص کسب شده هر یک به نوبه خود در توانمندی شغلی مؤثراند.(فاضلی، 1379)در جامعه جوان ایران، که تعداد دانشجویان و در نتیجه فارغ التحصیلان دانشگاهی آن در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است، مسئله اشتغال و بخصوص اشتغال در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی، موضوعی مطرح می‏باشد.شناسایی عوامل سوق دهنده افراد به مشاغل متناسب با رشد تحصیلی و همچنین موانع اشتغال مرتبط با آن می‏توانند زمینه چاره‏اندیشی برای آنها را فراهم نماید و در بهسازی برنامه‏ریزی نقش مهمی داشته باشد(الفت ،1381) سیاستهای استراتژیک بخش آموزش عالی که در برنامه سوم توسعه اقتصادی بیان شده‏اند، مؤید اهمیت چنین پژوهشهایی می‏باشند(سند برنامه سوم، 1378).

دانش گستردهء تربیت‏بدنی و ورزش به‏صورت کنونی آن گرچه بسیار جوان و نوپاست،ولی در عین حال از سابقهء بسیار طولانی و دیرپا برخوردار است و هر جامعه با توجه به توانایی خود در جهت‏ بسط و توسعه و تکامل آن و در نتیجه بالابردن سطح زندگی و سلامت و توانایی جسمی و فکری‏ جامعهء خویش کوشیده است.بدیهی است بخشی از موقعیت‏های این جوامع،در خصوص چگونگی‏ آموزش و بهره‏وری از امکانات و نیز توانایی دانش‏آموختگان و دانشمندان این رشته در جامعه است.از این‏رو،اگر میزان بازدهی دانش‏آموختگان رشتهء تربیت‏بدنی و جذب آنها در مشاغل وابسته به این رشته، محتوای دروس و آموخته‏های ایشان با نیاز جامعه و بازار کار همخوانی داشته باشد،می‏توان به کارآیی و بهره‏وری رشتهء تربیت‏بدنی و علوم ورزشی در جامعه امیدوار بود.بررسی وضعیت اشتغال‏ دانش‏آموختگان رشتهء تربیت‏بدنی و علوم ورزشی،به منظور اطلاع از چگونگی آموزش،جذب،کارآیی، میزان علاقه و رضایت‏مندی،انگیزه‏های ایشان برای انتقال آموخته‏ها و همچنین شناخت مسائل و مشکلات آنهاست تا از این طریق به بهره‏وری هرچه بیشتر این رشته در جامعه از طریق بالابردن کیفیت‏ نیروهای متخصص تربیت‏بدنی و ورزش کمک کرد(علیزاده، نصیری، 1380). جذب فارغ التحصیلان دانشگاهها و مراكز آموزش عالی كشور در بازار كار منوط به داشتن توانائیها و ویژگیهایی است كه بخشی از آنهــا می بایست در طول دوران تحصیل در دانشگاه ایجاد گردد. به نظر می رسد عدم تناسب بین فرایندها و مواد آموزشی رشته های تحصیلی موجود در دانشگاهها با مهارتها و توانائیهای مورد نیاز بازار كار، مهمترین عامل موفق نبـــودن فارغ التحصیلان در كاریابی و اشتغال است. علاوه بر این مورد، برخی از عوامل بیــــرونی كه خارج از حوزه فعالیت و كنترل نظام آموزش عالی است نیز بر اشتغــــال فارغ التحصیلان تاثیر بسزایی دارند. چالشها و فرصتهای نظام آموزش عالی در تامین نیازهای مهارتی نیروی انسانی مورد نیاز بازار از دو بعد عوامــــل بیرونی و درونی قابل بررسی است(نظری کتولی،

بازدیدها: 48

18,000 تومان