پروپوزال بررسی عوامل موثر بر تغییرات سیاست رفتاری تقسیم سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

 

عنوان تحقیق

1- عنوان به زبان فارسی:

بررسی عوامل موثر بر تغییرات سیاست رفتاری تقسیم سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

 

2-  عنوان به زبان انگليسي/(آلماني، فرانسه، عربي):

تذكر: صرفاً دانشجويان رشته‏هاي زبان آلماني،‌فرانسه و عربي مجازند عنوان پايان‏نامه خود را به زبان مربوطه در اين بخش درج نمايند و براي بقيه دانشجويان، عنوان بايستي به زبان انگليسي ذكر شود.

1           بيان مسأله اساسي تحقيق

به طور كلي (شامل تشريح مسأله و معرفي آن، بيان جنبه‏هاي مجهول و مبهم، بيان متغيرهاي مربوطه و منظور از تحقيق) :

 

يكي از مباحث مطرح در مديريت مالي، تقسيم سود است. اخبار مربوط به تقسيم سود و تغييرات سود تقسيمي

نسبت به سال هاي گذشته براي سهامداران اهميت بسزايي دارد. به طوريكه در اين ارتباط تئوريها و ديدگاه هاي زيادي مطرح شده است. اصطلاح سود تقسيمي معمولا به پرداخت نقدي و يا غيرنقدي درآمدهاي شركت به سهامدارانش گفته مي شود. سود سهام ممكن است به يكي از دو صورت، سود نقدي و سود سهمي پرداخت شود. سود نقدي معموليترين نوع انتقال بازده از طرف شركتها به سهامداران است. شركتها در توزيع سود نقدي خود به طور يكساني عمل ننموده و در اين راه سياست هاي متفاوتي اتحاذ مي نمايند. اين سياست ها مي توانند متغير باشند و دامنه اي از پرداخت حداقل سود نقدي مقرر در قانون تا پرداخت تمام عايدات شركت و حتي بيشتر از عايدات سالانه بعنوان سود نقدي را در بر بگيرند(سعيدي و بهنام،1388).

سود سهام نقدي  بواسطه عينيت و ملموس بودن، از جايگاه ويژه اي نزد پاره اي از ذينفعان شركت برخوردار است. در واقع استفاده كنندگان بالفعل و بالقوه اطلاعات مالي مشتاق اند تا از توان ايجاد نقدينگي و بعضا توزيع آن در ميان سهام داران شركت آگاهي يابند؛ از همين رو بخشي از توان و توجه مديران شركت ها معطوف به مقوله اي است كه از آن با عنوان  سياست تقسيم سود ياد مي شود (جهانخاني و قرباني 1385).

اما مهم تر از سياست تقسيم سود، ريشه يابي دلايل اتخاذ يك سياست تقسيم سود مشخص از سوي شركت ها است. اين موضوع مي تواند راهگشاي تصميم گيري هاي مهم اقتصادي براي گروه هاي مختلف ذينفع، بويژه سرمايه گذاران باشد . زيرا دلايل و عوامل تعيين كننده بدست آمده از اين ريشه يابي، نه تنها به توضيح رفتار شركت ها در گذشته كمك مي نمايد، بلكه ابزاري را براي پيش بيني حركت و مسير آتي آن ها در اين حوزه فراهم مي آورد(جهانخاني و قرباني 1385).

در خصوص تقسيم سود،

 

در این پژوهش براي بررسي عوامل مؤثر برتغییر سیاست تقسيم سود شركت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، به دنبال مجموعه اي از متغيرها در كنار هم هستيم كه بتواند تغییرات سیاست رفتاری تقسيم سود در شركتهاي پذيرفته شده در بورس تهران را توضيح دهند.

از اينرو، جهت انعكاس تغییر سیاست تقسيم سود شركتها (به عنوان متغير وابسته) از نسبت پرداخت سود سهام نقدي که از تقسیم سود نقدی هر سهم[1] DPS  بر سود هر سهم[2]  EPS حاصل میشود، استفاده خواهد شد(آل شوبیری[3]، 2011). همچنین متغیرهای مستقل تاثیر گذار بر سیاست تقسیم سود که در این پژوهش مورد بررسی قرار میگیرد عبارتند از:

نسبت بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) ، نسبت دارایی های ثابت، نسبت جاری، نسبت ارزش بازار به ارزش دفتريف اندازه شرکت (لگاریتم طبیعی کل دارایی) و  جریان نقد آزاد(FCF)

با توجه به توضیحات فوق، سوال اصلی پژوهش بدین صورت تدوین میشود که:

عوامل موثر بر تغییرات سیاست رفتاری تقسیم سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران چیست و چگونه بر تغییرات سیاست رفتاری تقسیم سود تاثیر میگذارد؟

[1

بازدیدها: 9

18,000 تومان